een paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

what

een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 17:34

ik denk al een tijdje heel hard na over de aanschaf van een paard,ik heb vroeger ook altijd paard gereden en heb ook een eigen paard gehad,deze heb ik een paar jaar teurg door gezondheidsomstandigheden moeten verkopen,in die tussentijd heb ik wel af en toe gereden en ik mis het heel erg om echt met een eigen paard bezig te kunnen zijn,op je eigen manier.

ik heb al best een druk bezet leven,werk full-time heb een hond en woon samen,mijn vriend staat er wel achter als ik het graag wil,want we vinden het belangrijk dat we allebei onze hobbies uit kunnen oefenen.
ik werk alleen door de weeks,begin sochtends al vroeg en ben alle dagen om half 4 smiddags en in de weekenden thuis,dus in principe heb ik tijd genoeg,nu zit ik vaak wat achter de pc te hangen of achter de buis,en dan denk ik weer,had ik maar een paard waar ik lekker heen kon gaan!

wat de kosten betrefd;dit is op zich niet zo'n punt,mijn vriend en ik werken allebei en we hebben een goede kennis die een lap grond met shetlanders heeft,daar zijn ook stallen aanwezig en een rijbak en daar zou ik mijn paard voor een prikkie kunnen stallen.(waarschijnlijk slechts voor € 50,-)
wel moet je alles zelf doen (dus paard binnen-buiten zetten etc.) dit is wel lastig omdat ik vroeg begin met werken,en ik zou eigenlijk graag een paard aanschaffen welke wat harder is en die dus gewoon lekker buiten kan blijven bij de shetjes.
ik wil gewoon lekker recreatief gaan rijden,buitenritjes,combi van western-dressuur en vrijheidsdressuur.
ik ben 162 en weeg 70kg,wat voor sober ras zou ik dan aan kunnen schaffen?
nog even over de stalling:er zijn daar dus wel boxen aanwezig voor als het echt nodig is,en het is ongeveer 20min van huis af,zouden jullie je paard op zo'n plek zetten?
er zijn ook genoeg plekken dichter bij huis,waar alles voor je gedaan wordt,maar daar is dan weer geen weidegang en het kost tegen de €300,- per maand.

felicity

Re: een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:05

De stalling vind ik helemaal perfect klinken.
Onbeperkt weidegang maar ook de mogelijkheid om gebruik te maken van een stal. En een hele aantrekkelijke prijs. Ik zou gewoon goede afspraken maken met deze mensen.
Ik heb zelf een 'luxe' belgisch trekpaard. Echt een heel leuk paard. Ik kan er zowel relaxte bosritten mee maken. Als flink aan het werk in de bak. Ik vind het ideaal dat ze altijd buiten kunnen blijven, sober gevoerd moeten worden en een heel makkelijk karakter hebben.

Edit: rustig zijn ze niet altijd. Ik kan die van mij zo gek/ heet maken als ik zelf wil. Maar wil ik gewoon relaxt rijden dan is dat ook goed mogelijk. Ze passen zich goed aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:45

klinkt goed die stalling. veel succes ermee. ik vind tinkers wel leuke recreatiepaardjes, die kunnen doorgaans ook wel het hele jaar door buiten. Ik denk trouwens dat de meeste paarden wel buiten kunnen blijven, als ze er aan gewend zijn en ze wel een schuilhok hebben. wat denk je van een welshcob? ook leuk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:57

je zegt vroeger veel paard te hebben gereden...
Ik vind de stap naar een eigen paard dan weer erg groot.
Je zult er weer ff "in"moeten komen en om dat te doen op een paard die je misschien wil gaan kopen, lijkt mij niet zo slim. Ik zou je aanraden om eerst weer ergens te gaan oefenen met les.

50,- zou een mooi bedrag zijn, maar das wel erg weinig. Als ik zie wat hier het hooi en stro kost ga ik dat niet halen.....

Een haflinger zou ook nog een optie zijn. (onder de sobere sterke rassen)

what

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:08

superwoman schreef:
je zegt vroeger veel paard te hebben gereden...
Ik vind de stap naar een eigen paard dan weer erg groot.
Je zult er weer ff "in"moeten komen en om dat te doen op een paard die je misschien wil gaan kopen, lijkt mij niet zo slim. Ik zou je aanraden om eerst weer ergens te gaan oefenen met les.

50,- zou een mooi bedrag zijn, maar das wel erg weinig. Als ik zie wat hier het hooi en stro kost ga ik dat niet halen.....

Een haflinger zou ook nog een optie zijn. (onder de sobere sterke rassen)

ik rijd nog wel met enige regelmaat,(ongeveer 1x in de maand)dus het is niet dat ik het helemaal kwijt ben.

voor €50,- per maand heb ik dus gebruik van de stallen + stro,gebruik van de bak en onbeperkt weidegang,de rest is voor eigen kosten.

er zit hier ook een andere stal in de buurt,dat is slechts 5min fietsen,moet je ook alles zelf doen,betaal je €130,- en dan zit daar verder niks bij in.(geen hooi,stro,etc) ook staan de paarden ieder op hun eigen stukje land,dus dat vind ik ook niet zo'n succes.
een all-in stal heeft als voordeel dat alles voor je gedaan wordt en dat je precies weet wat je kosten zijn van te voren,maar de stallen die hier in de omgeving zitten bieden dan al geen weidegang dus dan houd het voor mij meteen op!

oh ja,een schuilstal is momenteel niet aanwezig,misschien dat we in overleg wel iets zouden kunnen plaatsen,maa bij erg slecht weer kunnen we het paard gewoon op stal zetten.en anders misschien een regendekentje om doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:26

Haflinger, Fjord, Welsh Cob, Tinker, evt. New Forest pony, allemaal sobere pony's die over het algemeen, net als shetlanders, flinke vacht krijgen en snel dik worden dus schraal gehouden moeten worden.
Er zijn genoeg pony's en paarden, denk ook aan kruisingen, die het hele jaar buiten kunnen blijven, mits de bodem daarvoor geschikt is. Zolang de grond droog is, kun je eventueel met outdoordekens een te dunnen vacht of gebrek aan schuilmogelijkheden opvangen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:34

de stalling klinkt ideaal,
een fjord of haflinger lijkt me voor jouw lengte erg leuk.

mijn haflinger is nu bijna 3 en heeft slechts enkele dagen van zijn leventjes binnen gestaan Lachen die doet het dus erg goed buiten! (zonder schuilstal trouwens, de maanden dat hij die wel had ging hij er niet in Clown )

succes met de beslissing! ik ben benieuwd Lachen

what

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 10:54

kekaro schreef:
de stalling klinkt ideaal,
een fjord of haflinger lijkt me voor jouw lengte erg leuk.

mijn haflinger is nu bijna 3 en heeft slechts enkele dagen van zijn leventjes binnen gestaan Lachen die doet het dus erg goed buiten! (zonder schuilstal trouwens, de maanden dat hij die wel had ging hij er niet in Clown )

succes met de beslissing! ik ben benieuwd Lachen

het zal nog wel even op zich laten wachten hoor,ik wil nergens overhaast aan beginnen en alles eerst goed overwegen,ook zal ik toch eerst mijn droompaard moeten tegenkomen,waar die bijzondere klik mee is,en dat kan over een maand zijn,maar ook pas over een jaar!
ik heb geduld,dat is het waard! en in die tussentijd kan ik mooi een spaarpotje opbouwen voor onvoorziene uitgaven!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:32

Dit laatste vind ik nu een super redenering. Zo ben ik zelf ook bezig. Eerst kijken naar de mogelijkheden, zorgen dat alles geregeld is, en dan het ideale paard zoeken. Liever langer zoeken dan genoegen nemen met eentje die niet helemaal is wat je wil.
Ik vind dat dit al heel veel zegt over je kennis en ervaring. Veel succes.

PS: de stal lijkt me super; in principe is elk paard buiten te houden, alleen zien wat ie gewoon is.
PS2: voor mezelf heb ik een lijstje opgesteld waar mijn toekomstige paard aan moet voldoen. Daar wordt niet van afgeweken omdat ik ongedurig begin te worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:46

b485 schreef:
Dit laatste vind ik nu een super redenering. Zo ben ik zelf ook bezig. Eerst kijken naar de mogelijkheden, zorgen dat alles geregeld is,en dan het ideale paard zoeken. Liever langer zoeken dan genoegen nemen met eentje die niet helemaal is wat je wil.
Ik vind dat dit al heel veel zegt over je kennis en ervaring.
Veel succes.

PS: de stal lijkt me super; in principe is elk paard buiten te houden, alleen zien wat ie gewoon is.
PS2: voor mezelf heb ik een lijstje opgesteld waar mijn toekomstige paard aan moet voldoen. Daar wordt niet van afgeweken omdat ik ongedurig begin te worden.

Hier ben ik het niet mee eens.
Juist hoe meer ervaring je heb, hoe meer keuze je heb.
Je kan immens veel paarden corrigeren of/en beleren.
Zelf had ik aardig wat jaartjes geleden ook een lijstje. Het paard wat ik toen had gekocht viel daar niet in, behalve dan dat ik er een "klik" mee had en ook was een "wedstrijd paard" Haha!
Geen minuut spijt gehad van die aankoop.
Natuurlijk moet je nooit een paard kopen als het toch niet geheel is wat je wil, maar bijv wel betaalbaar, niet eerlijk voor het paard. Helaas gebeurd dat nog wel

what

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 13:07

superwoman schreef:
b485 schreef:
Dit laatste vind ik nu een super redenering. Zo ben ik zelf ook bezig. Eerst kijken naar de mogelijkheden, zorgen dat alles geregeld is,en dan het ideale paard zoeken. Liever langer zoeken dan genoegen nemen met eentje die niet helemaal is wat je wil.
Ik vind dat dit al heel veel zegt over je kennis en ervaring.
Veel succes.

Hier ben ik het niet mee eens.
Juist hoe meer ervaring je heb, hoe meer keuze je heb.
Je kan immens veel paarden corrigeren of/en beleren.
Zelf had ik aardig wat jaartjes geleden ook een lijstje. Het paard wat ik toen had gekocht viel daar niet in, behalve dan dat ik er een "klik" mee had en ook was een "wedstrijd paard" Haha!
Geen minuut spijt gehad van die aankoop.
Natuurlijk moet je nooit een paard kopen als het toch niet geheel is wat je wil, maar bijv wel betaalbaar, niet eerlijk voor het paard. Helaas gebeurd dat nog wel

ik heb behoorlijk wat ervaring,heb diverse paarden ingereden en ook een aantal moeilijke paarden weer knap aan het lopen gekregen,dit allemaal op de "natural"manier,ik heb ook diverse cursussen gevolgd op nh gebied.
natuurlijk is er en heb je heel veel keuze,maar daar gaat het niet om,er zijn zovel paarden die mooi zijn,of erg lief.
het gaat mij erom om er een te vinden waar echt een klik mee is,waarmee je meteen een band voelt,en dat heeft niks met ervaring te maken.
ik wil (en dat is 1 ding die op punt 1,2,en 3 van mn lijstje staat) een paard welke nog onbeleerd is!
ten eerste vind ik het geweldig om dit zelf te doen,en ten tweede leer je je paard op deze manier door en door kennen.

spaanse paarden vind ik echt het einde,maar ik twijfel wel of ik dit wil,ik weet niet waarom.
het paard komt dus buiten te staan,en met het oog op diefstal....
ook wil ik een paard wat lekker koel in het hoofd is en die vrij gehard en sober is.ik ga even lekker rondneuzen op het net!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:25

klinkt goed.
Het verschil met een koel en sober paard en een spaans paard is wel héél groot Knipoog
Met een kijk op diefstal, denk ik nieyt dat dat veel verschil maakt. (goede)Spaanse paarden zijn wat minder te zien
hier, waardoor de dief meer risico loopt....
Maar de manier van houden is ook heel anders.
En wat zijn je plannen voor in de toekomst?
Aan een alrouder heb je in elk geval het meest. Knipoog

what

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 15:25

superwoman schreef:
klinkt goed.
Het verschil met een koel en sober paard en een spaans paard is wel héél groot Knipoog
Met een kijk op diefstal, denk ik nieyt dat dat veel verschil maakt. (goede)Spaanse paarden zijn wat minder te zien
hier, waardoor de dief meer risico loopt....
Maar de manier van houden is ook heel anders.
En wat zijn je plannen voor in de toekomst?
Aan een alrouder heb je in elk geval het meest. Knipoog

spaanse paarden vind ik geweldig om mee te werken en prachtig om te zien!maar ik wil graag een paard waar ik echt alle kanten mee op kan,waar ik dus ook gewoon lekker de hort mee op kan,de bossen in,het strand op,langs de weg,noem maar op.
de spaanse paarden die ik ken waren allemaal wat meer hittepetitjes dus vandaar dat ik voor een wat koeler paard ga.

plannen voor de toekomst;gewoon veel plezier aan elkaar beleven!
lekker ontspannen bezig zijn,vrijheidsdressuur en ook serieus trainen,van alles wat eigenlijk,maar wel op het recreatieve gebied,heb geen wedstrijd ambities.

susan_1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:42

Of het paardje mischien een week of 2 op proef nemen?!
Bij de meeste verkoopers kan het, maar bij sommige ook niet

what

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 14:39

susan_1313 schreef:
Of het paardje mischien een week of 2 op proef nemen?!
Bij de meeste verkoopers kan het, maar bij sommige ook niet

een onbeleerd paar op proef nemen,weet niet of ik daar zo veel aan zou hebben.

ik ben al rustig aan het rond kijken,ben er nog niet over uit wat voor ras het zal worden,ik heb besloten om gewoon bij paarden die me aanstaan eens te gaan kijken of dat wat voor me is.

even een andere vraag:

hebben jullie je paard verzekerd en waarvoor?is daar dan ook een medische keuring voor nodig?want dan kan ik deze misschien het beste voor aankoop al laten doen zodat hij dan meteen de verzekering in kan.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:05

Er zijn veel verschillende paarden verzekeraars, en ik geloof dat je premie betaald afhankelijk van de aanschafwaarde van het paard. Als ik het goed begrijp kun je
1. Verzekeren dat je de aanschafwaarde terugkrijgt bij dood van het paard en
2. Verzekeren tegen ziektekosten. Dit kan dan in 'light' pakketten, dus dat alleen de noodgevallen vergoed worden of een bijna alles dekkende verzekering, maar dat schijnt nogal prijzig te zijn. Als je zelf W.A verzekerd bent, is volgens mij alle schade die je paard toebrengt (of jij samen met je paard) daardoor gedekt, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Corrigeer mij gerust als dit niet juist is.

Wel heel erg leuk dat je de mogelijkheid hebt om op deze manier een paard te houden. Ik zou wel eerst weer wat lessen nemen en ook veel dagtochten/buitenritten om weer te oefenen. Je verleerd rijden niet, maar toch, je moet wel weer even inkomen (ik spreek uit ervaring).
En, leen/huur eens een paar keer een paard alleen en maak een flinke tocht, als je nog nooit alleen hebt gereden is dat echt aan te raden, omdat als je een eigen paard hebt je jezelf ook moet kunnen redden in het bos (lijkt mij).
Veel plezier!

what

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 14:36

met mijn vorige paard maakte ik ook regelmatig alleen buitenritten en dat ging altijd goed,ook al was dat een behoorlijke heethoofd!

het enige waarom ik nog twijfel over de aanschaf van een paard is het verdelen van mijn tijd.
ik heb namelijk ook nog een hond welke natuurlijk zijn wandelingen niet kan gaan missen,dat is geen probleem,want dan zou ik smaddags met de hond uit gaan,savonds naar het paard.
maar als mijn paard op het land staat (dat land is 5 hectare groot ongeveer) en ik moet in het donker in de winter heen dan wordt dat natuurlijk wel lastig.(de rijbak is trouwens wel verlicht,allen het land natuurlijk niet)
hoe doen jullie dat?zaklamp mee?of door de weeks gewoon minder rijden?

ik ben alle dagen om half 4 thuis uit mijn werk,dan ga ik normaal gesproken een grote wandeling maken met de hond,dit zou ik natuurlijk ook kunnen verplaatsen naar savonds en dan smiddags gewoon snel een klein rondje om en dan naar het paard,maar dan zit je evengoed met het probleem dat het om 17uur al donker is.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:00

Als je een ECHTE alrounder wilt waar je echt ALLE kanten nog mee op kan (wat je je ook maar bedenkt) dan zou ik zeker weten voor een Gelderse gaan!
Zelf heb ik nou ook een 3,5 jarige gelderse en het is een SUPER paard. Ik heb dan wel en wat ouderwetser type (plattere kont met hoge staartinplant en stevige beentjes), maar showen kan ie als de beste, evenals luisteren! Het is een super werkwillig en leergierig paard die erg rustig is, maar toch ook erg voorwaarts.
Er zijn er meerdere hier op bokt met Geldersen en diegene die ik tot nu toe heb gesproken hebben ook allemaal paarden met goede karakters. Daarnaast zijn ze meestal rond de 1.65 dus ook niet mega groot. En ze kunnen ook lekker 24/7 buiten staan (eigenlijk elk paard wel).
Over het algemeen zijn ze rustig genoeg voor een ontspannen buitenrit, maar zijn ze ook in alle disciplines van de sport te vinden. Dressuur, springen, mennen, eventing, noem maar op!

Verzekeren: mijn paard is zelf verzekerd en uitgebreid ziektekosten verzekerd voor ruim € 300,- per jaar bij EFO. Voor de uitgebreide ziektekostenverzekering heb ik het paard klinisch moeten laten keuren, maar dat was ook voor de aankoop noodzakelijk, dus kostte dat mij niks extra's.
Bij de uitgebreide ziektekosten wordt bijna alles vergoed, alleen geen preventieve entingen en ook geen alternatieve therapieen zoals ostheopaat en dergelijke. De uitgebreide ziektekosten kost € 200,- per jaar en dan komt daar nog de uitgebreide verzekering van je paard zelf bij (A-tarief) en deze is afhankelijk van de verzekerde waarde van je paard (zelf te bepalen) en wordt uitgedrukt in een percentage van deze waarde. Bij EFO worden de kosten gedekt voor 80% en tot het bedrag van de verzekerde waarde van het paard per jaar. Meer info is te vinden op: http://www.efo.nl/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:51

Als je je paard sober kunt stallen hoef je er niet dagelijks naartoe om hem zijn beweging te geven, al zul je dat op een gegeven moment wel willen. Als hij 20 minuten van huis komt te staan en je ook nog even wilt keutelen, ben je zo 2,5 uur van huis. Dat is wat langer dan dat even achter de PC kruipen of voor de buis zitten. En daar moet je partner het dan wel mee eens zijn. En mocht deze stalling een keer wegvallen moet je ook niet meteen in de problemen komen en je paard moeten verkopen omdat je het ineens niet meer kunt betalen.

Wat ik heel belangrijk vind bij een stalling is dat er voortdurend toezicht is door mensen met verstand van paarden, en als je zelf geen trailer hebt, en auto hebt die die trailer mag trekken, er daar ter plekke vervoer geregeld kan worden. Niets is zo erg als midden in de nacht met een koliekerig paard naar de kliniek moeten en geen vervoer te hebben.

Qua sober te houden rassen zou ik me concentreren op Haflinger, Fjord, Connemara, Merens en Quarter. Maar staar je niet blind op een ras, kijk naar het individu.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:53

een fjord natuurlijk Knipoog

what

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 15:19

Cassidy schreef:
Wat ik heel belangrijk vind bij een stalling is dat er voortdurend toezicht is door mensen met verstand van paarden, en als je zelf geen trailer hebt, en auto hebt die die trailer mag trekken, er daar ter plekke vervoer geregeld kan worden. Niets is zo erg als midden in de nacht met een koliekerig paard naar de kliniek moeten en geen vervoer te hebben.

Qua sober te houden rassen zou ik me concentreren op Haflinger, Fjord, Connemara, Merens en Quarter. Maar staar je niet blind op een ras, kijk naar het individu.

bedankt voor alle reacties!
ik wilde hier nog even op ingaan;wat je zei over vervoer en trailer is idd wel iets om over na te denken...goede tip van je!
we gaan als het uitkomt van het weekend even kijken daar en overleggen,en dan horen we wel wat de mogelijkheden zijn!