Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 15:25

Tsja, voor de (misschien) beginnende wedstrijdruiters. Kan natuurlijk al de wat verder gevorderde wedstrijdruiters. ( gevorderd = L enz , Beginnend = B)

Soms zie je van die mensen op bokt, in 1 jr naar het Z , na 5 maanden M startgerecht enz.
Snel dus Ja
Andere krijgen in de B hun paard niet lekker rond, en komen dus minder snel door de klasses.

Nu vroeg ik mij af, hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? Hoeveel wedstrijden per maand rij je en welk nivo wil je bereiken eerdat je tevreden bent, en je paard verkoopt of terugtrekt( enkele voorbeelden)

Dan zal ik maar eerst gaan :

Te berijken : Z 1/2 (Rijd paard voor andere mensen, breng hem daarvoor uit geheel gesponsord Ja '
Bij de Z aangekomen + winst ben ik toch wel erg blij Ja Verder zou ik haar, mits potentie, doorrijden naar hoger nivo. Mocht ook mijn potentie het toelaten Clown Afstamming is JacardoxContango voor de liefhebbers Knipoog

De snelheid :

B wil ik toch wel met 5/6 wedstrijden uit zijn, rijd haar nu een week en kan nu al wel winst in de B rijden, volgens trainer. Over met 10/12 Wp's

L1 Deze is de bedoeling om in 6/7 wedstrijden naar de L2 te gaan. Over met 10/12 Wp's.

L2 Rustiger aan, veel trainen voor de M alvast. Wederom in 6/7 wedstrijden klaar te zijn, maar dan wel ±2x per maand oid een wedstrijd, om goed voor de M te trainen. Over met 12/14 Wp's

M1 Reken ik 10 wedstrijden voor. Hierbij ga ik over met 15 wp's .

M2
Wederom rustig aan, veel oefenen voor de Z. Met 15/20 Wp's naar de Z. Eerst pauze om puntjes op de i te zetten.

En dan Z starten, aantal Wp's zien we dan wel Knipoog
Dat is dus snel berekend 61 Wp's, ervan uitgaand dat je min. 1wp per weekeind haalt. 61 wedstrijden. 3x per maand wedstrijd , 61 : 3 = ± 20 maanden...das dus [u]1jr en 8maanden
van niks tot Z.
[/u]

Nou, Brand los Ja

Mocht het allemaal te overmoedig klinken ter verduidelijking: Ik rijd haar nu 1 week, ben begonnen met wijken, gaat zga vlekkenloos Ja Goed aan het been, aan de teugel, van achter gereden. Al zou de tijd iets langer worden omdat ze een veulen krijgt ( tweeling Boos! ) en dan moet je afbouwen en later weer opbouwen.

verana

Re: Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:52

Nou ik hoop voor jouw dat je dat allemaal haalt maar zo makkelijk gaat het allemaal niet hoor zoals jij het zo even op papier zet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:59

Zo....dat is niet niks! Maar als je haar al 1 week rijd dan weet je vast ook al hoeveel talent je paard heeft.
Als je paard een veulen aan de voet heeft, en je kan haar voorlopig niet meer starten, heb ik nog wel een paard wat je in zo'n korte tijd even door mag rijden tot de Z.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:03

verana schreef:
Nou ik hoop voor jouw dat je dat allemaal haalt maar zo makkelijk gaat het allemaal niet hoor zoals jij het zo even op papier zet.

Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan. En ben ook zeker benieuwd in hoeverre het gaat lukken...

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:05

Ja maar jij gaat er zo te lezen vanuit dat je gewoon 2 winstpunten per wedstrijd rijd maar echt zo makkelijk niet. Ik zelf ben de B door gevlogen maar de L1 in de winst rijden zat er niet zomaar in heb nu sinds 2 maanden 2 winstpunten erbij en dan kan ik zeggen dat ik echt geen slecht paard hebt maar het is gewoon niet zo makkelijk.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:06

aerdenhout1 schreef:
Zo....dat is niet niks! Maar als je haar al 1 week rijd dan weet je vast ook al hoeveel talent je paard heeft.
Als je paard een veulen aan de voet heeft, en je kan haar voorlopig niet meer starten, heb ik nog wel een paard wat je in zo'n korte tijd even door mag rijden tot de Z.

Veulen gaat er over 2 weken definitief af, is dan oud genoeg en gaat naar de opfok.
Nee, natuurlijk weet ik niet hoeveel talent ze heeft, ik heb haar zien bewegen, dingen ''aangeleerd'' en gekeken hoe de reactie is op bepaalde aanwijzingen enz. Dit gezien is/lijkt het erop dat het allemaal heel makkelijk zou gaan. Goede reacties, goede afstamming, super beweging.

Nu ik het zo nalees klinkt het best penny ja, maar we zullen zien Ja

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:08

verana schreef:
Ja maar jij gaat er zo te lezen vanuit dat je gewoon 2 winstpunten per wedstrijd rijd maar echt zo makkelijk niet. Ik zelf ben de B door gevlogen maar de L1 in de winst rijden zat er niet zomaar in heb nu sinds 2 maanden 2 winstpunten erbij en dan kan ik zeggen dat ik echt geen slecht paard hebt maar het is gewoon niet zo makkelijk.

Er staat 1wp per weekeind Knipoog , dus 1 op 2 proeven. Lijkt mij toch wel een pré.

Natuurlijk kan ik niet kijken watvoor commentaar je krijgt van de jury, en hoe je rijd. Daarom wil ik zo graag goed oefenen, ze moet klaar zijn voor de L2 als ik B start, dus dat je voorloopt en idd zo doorkan. Eerder zal ik dan ook niet starten. Planning is van de winter starten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:09

Waarom moet hij in 2 jaar Z lopen? Ik wil ook het Z halen maar het interesseerd me niet of 2 of 6 jaar duurt. Ik denk aan mijn paard, zodra wij er samen klaar voor zijn gaan we een klasse hoger.

Met afstamming kom je er niet. Veel belangrijker is of het paard werkwillig is en het allemaal aan kan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:09

Ook al kan je paard het niveau makkelijk aan, toch hoef je niet elke wedstrijd winst te rijden. De bodem kan slecht zijn, jury tegenzitten, paard of ruiter kan een rotdag hebben. Knipoog

Maargoed, ik ben 3 maandjes bezig en inmiddels 1x L2 gestart met 1 winstpunt. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:12

De ruiters die in 1 jaar naar het Z zijn gereden, die ik tot dusver tegenkwam op Bokt reden met een paard dat al eerder M of Z gelopen had. Daar hou ik me dus niet aan vast. Daarnaast vind ik wat hij thuis doet niet representatief voor op wedstrijd. Thuis loopt hij heel fijn, kan wijken, kan schouderbinnenwaarts, kan halstrekken voor een 9 en heel goed stappen. Op wedstrijd wil het door spanning nog wel eens mislukken. Gisteren nog vieren voor de stap omdat hij alleen wilde dribbelen. Is niet erg, je moet zo'n paard de tijd geven om te leren, veel te zien, en zich fysiek te ontwikkelen en ik geef mezelf de tijd om te leren met hem om te gaan omdat hij op wedstrijd ook heel anders gereden moet worden dan thuis.

Ik ben in april begonnen in de B, gepland einddoel dit jaar L2+1
In 2008 einddoel M2 met winst, in 2009 einddoel Z2 met winst.
Dit met ca. 2 concoursen per maand. Dus 3 jaar van B tot Z2+1.

Maar: heb er met blessures al 3 maanden uitgelegen en mijn einddoel voor dit jaar is al verschoven naar L1+5. Zo snel kan het veranderen Knipoog Kan best zijn dat ik 5 jaar ga doen over het traject, helemaal niet erg, als mijn paard eerder niet klaar is hoeft hij niet met hangen en wurgen over.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:13

Ik weet bijna zeker dat het niet gaat lukken.. Bloos

Niet omdat ik een doemdenker ben, niet omdat ik denk dat jij of je paard het niet kunnen..

Maar het is niet allemaal zo simpel als jij het laat lijken..
Er kan zoooooveel gebeuren..BV paard krijgt een blessure, jij krijgt een blessure; dipjes heb je altijd, het gaat nou eenmaal niet altijd goed, je krijgt misschien een keer last van zenuwen..
er kan echt zoveel gebeuren in een jaar...
En dat veulen helpt ook niet echt mee qua sport.

Het zou wel leuk zijn natuurlijk, maar persoonlijk denk ik niet dat het haalbaar is Bloos

2jaar is toch het minimale denk ik..
Je moet zelf ook mee ontwikkelen (of ben je al eerder hoger geklasseerd?)
(het paard ook overigens)

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:13

Ladygiroc schreef:
Waarom moet hij in 2 jaar Z lopen? Ik wil ook het Z halen maar het interesseerd me niet of 2 of 6 jaar duurt. Ik denk aan mijn paard, zodra wij er samen klaar voor zijn gaan we een klasse hoger.

Met afstamming kom je er niet. Veel belangrijker is of het paard werkwillig is en het allemaal aan kan.

Het is geen moeten, liefst wel. Aangezien de veulens dan ook meer waard worden enz.
Vandaar. Mocht het paard er niet klaar voor zijn, dan gaat het feesje niet door Knipoog T is trouwens geen jong paardje hoor, in de zin van 4 jr ofzo. T is een 6 jarige merrie

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:14

Oja mijn planning..
Wou haar als 6 jarige in het Z1 hebben.. Ze is nu 6 en loopt Z met winst Haha! (had wel dit hele jaar meegerekend..dus eigenlijk tot 7 jr Clown )

Heb haar met 4jaar meegenomen en verbaast me nog steeds dat het is gelukt..Maar met iets meer pech (enkele maanden uit de running oid) was het ws al niet meer gelukt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:15

tja...sorrie, maar zo komt het inderdaad wel over, een beetje penny. En natuurlijk zijn er genoeg mensen met talent, die een paard hebben met talent, die binnen een jaar naar de Z rijden.
Ik weet niet hoe oud het paard is dat je gaat starten? Vaak zie je dat de jonge paarden heel snel gaan in het begin, maar in de M of Z een terugval krijgen. Ik persoonlijk vind het heel belangrijk om af en toe een rustperiode in te lassen. Dat houd je paard zowel geestelijk als lichamelijk gezond.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:15

Born2BCrazy schreef:
Ik weet bijna zeker dat het niet gaat lukken.. Bloos

Niet omdat ik een doemdenker ben, niet omdat ik denk dat jij of je paard het niet kunnen..

Maar het is niet allemaal zo simpel als jij het laat lijken..
Er kan zoooooveel gebeuren..BV paard krijgt een blessure, jij krijgt een blessure; dipjes heb je altijd, het gaat nou eenmaal niet altijd goed, je krijgt misschien een keer last van zenuwen..
er kan echt zoveel gebeuren in een jaar...
En dat veulen helpt ook niet echt mee qua sport.

Het zou wel leuk zijn natuurlijk, maar persoonlijk denk ik niet dat het haalbaar is Bloos

2jaar is toch het minimale denk ik..
Je moet zelf ook mee ontwikkelen (of ben je al eerder hoger geklasseerd?)
(het paard ook overigens)

Snap ik, en je bent ook niet de enige Bloos

ga natuurlijk wel uit van het beste ja. Dus geen blessures, ziektes. Slechte bodems , brakke jury's niet aan gedacht. Zowel paard als ik zijn nog niet geklasseerd... Train mijn pony onder begeleiding op ±M nivo, naar zeggen van instructeur Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:16

Zelfs al is ze 6, dan nog moet ze fysiek ontwikkelen, sterker worden, soepeler worden. Ook mentaal moeten ze een hele ontwikkeling door, heel veel zien en vele ervaring opdoen. Daarnaast moet je zelf leren hoe je een paard het best voorstelt en dat wisselt per paard en met onervaren paarden zelfs per keer nog. Gun jezelf en je paard die tijd ook Lachen

dubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:16

ik vind het niet zo hoog gegrepen.
ben 2 jr geledeneen 3jarige gaan rijden van niet zadelmak tot Mspr en MI dress. dus dan rijd je ook maar 1 proef per keer, en kwam echt niet aan 3 wedstrijden per maand toe. dus ik vind je schema een goed idee en denk dat het ook zeker kan. succes alvast

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:18

aerdenhout1 schreef:
tja...sorrie, maar zo komt het inderdaad wel over, een beetje penny. En natuurlijk zijn er genoeg mensen met talent, die een paard hebben met talent, die binnen een jaar naar de Z rijden.
Ik weet niet hoe oud het paard is dat je gaat starten? Vaak zie je dat de jonge paarden heel snel gaan in het begin, maar in de M of Z een terugval krijgen. Ik persoonlijk vind het heel belangrijk om af en toe een rustperiode in te lassen. Dat houd je paard zowel geestelijk als lichamelijk gezond.

Mee eens, ze is 6 jaar. Zeker tussen de L en M en de M en de Z wil ik een pauze, omd e puntjes op de i te zetten en alles een beetje kunnen ''verwerken'' ook voor het paard, vooral voor het paard.
Paard staat 8/9 uur per dag in weiland, in groep, daar krijgt ze dus ook veel beweging Ja T word iig niet zo'n 22 uur stalpaardje Knipoog

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:18

hmm beetje te gehaast vind ik.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:19

dubbie schreef:
ik vind het niet zo hoog gegrepen.
ben 2 jr geledeneen 3jarige gaan rijden van niet zadelmak tot Mspr en MI dress. dus dan rijd je ook maar 1 proef per keer, en kwam echt niet aan 3 wedstrijden per maand toe. dus ik vind je schema een goed idee en denk dat het ook zeker kan. succes alvast

Het is natuurlijk wel een kwestie van gelukt hebben, met paard, met je zelf, met de omstandigheden.
Mij lijkt het eigelijk ook goed te doen Koe Naieviteit kennelijk?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:19

Ik moet zeggen dat ik het ook erg makkelijk vind klinken, maarja, de proeven zien er op papier ook niet zo heel moeilijk uit dus tja.
Zelf heb ik tot nu toe alleen nog maar onderlinge gestart en mijn eigen paard waarmee ik dressuur mee wilt gaan rijden heeft net 2 keer een zadel op gehad.
Mijn paard heet Z en dus heb ik gezegd: 'Als je Z heet, moet je dat ook bereikt hebben'. Dat moeten is natuurlijk de hoop, mocht het om wat voor reden niet lukken wordt ie niet minder leuk van hoor!
Hoe lang ik er over ga doen? Geen idee, kan me ook niet boeien eigenlijk. Ik wil lol hebben samen met mijn paardje, leuke dagen herinneren van de wedstrijden en ik wil gewoon samen met hem rustig aan kijken wat de mogelijkheden zijn en niet meer vragen dan hij aangeeft te kunnen.

De B hoop ik toch niet te lang over te doen, maar ik zal er zeker niet vanuit gaan dat ik per wedstrijd (2 proeven) minimaal 1 wp ga halen.
Ik zie wel waar het schip strand zullen we maar zeggen...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:22

Ging het bij mij maar zo makkelijk Scheve mond

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:25

@Judje, hier hetzelfde probleem. Die van mij heet Talent Clown
Moet ie ook laten zien dat ie het heeft Ja

@patsur, t is meer een ideaalbeeld denk ik. Denk nl dat het met mijn andere pony een heel ander verhaal word Nagelbijten / Gniffelen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:18

ik wil dit jaar nog gaan starten en ik hoop dan voor het einde van het jaar mijn paard ontspannen op wedstrijd ontspannen te kunnen rijden, ik vermoed namelijk dat ze de eerste paar keer een bonk spanning is en verwacht dus ook zeker geen winstpunten..
ik hoop L1 te zijn voor het outdoor seizoen begint en hoop dan in het outdoor seizoen uiteindelijk L2 te kunnen rijden. Dus zeg maar 1 niveau per seizoen.
Ik weet niet of het reeel is, gezien het feit dat ik waarschijnlijk maar 1 of 2x per maand wedstrijden zal rijden. Maar we zullen zien, lekker op het gemakje en vooral veel lol hebben.
Als ik ooit Z word weet ik nog niet wat ik doe, misschien ga ik tegen die tijd net het huis uit en wordt het me te veel en verkoop ik haar, maar (realistischer gezien Tong uitsteken) zal ze daarna gewoon lekker verder getraint worden door mij en mijn droom is om ook nog eens met haar te gaan fokken, maar dan wel op een realistische leeftijd(ze is nu 7) dus het kan goed zijn dat we een poos geen wedstrijden gaan rijden.
En ag we zien wel, vinden we er niks aan stoppen we ermee, gaat het super rijden we ms ooit nog eens op een internationale wedstrijd..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:06

Zoiets kan ik echt niet van te voren zeggen,ligt aan het paard.De ene heeft meer tijd nodig dan de ander,en sommige dingen leren ze zo en met anderen hebben ze veel meer moeite.Ik stel altijd alles af op het paard zelf,en op de momenten zelf.Mijn doel is gewoon het beste eruit halen,maar niet ten koste van het paard of de plezier.