paard ineens vals in nabijheid nieuw paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

paard ineens vals in nabijheid nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:56

De titel zegt het eigenlijk al. Mijn paard heeft sinds een paar dagen een nieuw stal/ weidemaatje erbij. Dit paard staat niet eens bij die van mij op het land maar 2 landjes verder. (landjes zijn zo'n 10 meter breed.)
Sinds die tijd is mijn paard niet te harden. Ze doet echt vals als ze in het land is en valt ook mensen aan. (oren in de nek en kont naar je toe draaien) Eerder deed ze dit nooit en kwam ze gewoon naar me toe op het landje. Zodra ze van de wei af is of het andere paard niet buiten staat is er niets meer aan de hand. Iemand ervaring hiermee en hoe lang dit duurt?

Musicjohn

Re: paard ineens vals in nabijheid nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 00:46

Dit lijkt me duidelijk een geval van het tonen van dominatie van jouw paard tegenover het nieuwe paard. En om te tonen dat hij de meest dominate is zal hij iedere gelegenheid aangrijpen om zich te bewijzen. En dat zou ook in kunnen houden dat hij jouw (en andere mensen) dan ook aanvalt als hij nabij het nieuwe paard is.

Hoe lang dit gedrag zou kunnen duren of hoe je het probleem op zou kunnen lossen... dat kan ik je helaas niet vertellen.

Knipoog

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:24

ik denk ook dat het dominantie is ten opzichte van het andere paard. als je jouw aanvalt moet je laten zien dat jij de baas bent, dus haar weg jagen en als het moet een tik verkopen met bijvoorbeeld het halstertouw. zodat ze leert dat jij de baas bent.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:28

Ik heb dit ook een aantal maanden geleden gehad met mijn haflinger. De haf is altijd vriendelijk en rustig en de eerste die je komt begroeten. Maar dit veranderde opeens toen wij een pony erbij namen. Ze kon haar niet luchten of zien en maakte haar het leven zuur. We hebben ze in het begin uit elkaar gehaald, maar toen gingen ze toch constant naar elkaar lopen roepen. Nou is de wei groot waarin ze lopen dus we hebben ze toch maar bij elkaar gezet en na een maand of 1,5 waren ze al veel closer. Dus ik denk dat je het gewoon de tijd moet geven en dan komt het vanzelf goed. Mijn haf is inmiddels ook weer de oude en dol op de pony.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:34

Mijn ruin had 2 jaar alleen gelopen en toen mijn merrie erbij kwam was ie in het begin niet echt extreem zoals de jouwe, maar toch duidelijk verontwaardigd en sjaggerijnig. Hij joeg haar voortdurend weg, nu, 2/3 maandjes later, gaat het al stukken beter. HIj jaagt haar niet meer weg en ze snuffelen steeds met elkaar Lovers . HIj is weer sociaal geworden zeg maar Knipoog . Maar ik heb ze nog niet zien kroelen. (Weetje wel zoals ze met elkaar doen op de schoft krabbelen als het echte maatjes zijn). Maar dat komt nog wel denk ik Ja Daarvoor heeft ie ook enkele weekjes met een andere ruin gelopen en die waren na een 4 weekjes toch wel aan het kroelen.

Ik denk dat je het gewoon de tijd moet geven, anders één lijntje ertussen voor een tijdje?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:51

Ik hoop ook zeker dat het overgaat. Ze is overigens wel andere paarden gewend, want ze staat met een andere merrie op het landje. Die 2 zijn echt heel erg close en ook altijd wel geweest.
Misschien dat ze ook die andere merrie voor zichzelf wel houden of zoiets.
Vandaag stond het nieuwe paard al op stal toen ik haar uit de wei ging halen. Toen was er dus weer niets aan de hand. Heb haar ook op stal gezet. Vanaf daar kan ze het andere paard ook zien, maar dat interesseerde haar niet zoveel. Ze heeft het met eerdere nieuwelingen trouwens nooit gehad.
Ben in ieder geval blij dat het bij jullie allemaal goedgekomen is. Maakt me absoluut geruster.

Carl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:56

nu, zelf heb'k geen paarden maar de buren hebben er wel en die hadden een zelfde probleem, ze verkopen regelmatig paarden en kopen er weer, nu; ze hebben nu eindelijk twee paarden die ze al een anderhalf jaar hebben en vroeger kwamen ze totaal niet goed overeen, de éne aan de ene kant van de wei en de andere in de verste hoek met de oren plat.. ze kwamen naar elkaar toe en dan begonnen ze een beetje te vechten om te tonen wie de beste was en dan gingen ze weer uit elkaar.. dit heeft misschien 5 weken geduurd maar dan zijn ze stilaan naar elkaar toe gegroeid..

denk zelf eens; je zit met je ergste vijand opgesloten in een kamer en je hebt anders niemand om mee te praten, dan zal je uiteindlijk wel eens praten tegen die gast .. zelfde met de paarden, geef ze tijd en dan zullen ze wel moéten samenkomen.. nu, de buren hun paarden zijn beste maatjes Haha!

* zet ze zéker in één wei samen (alleen als ze te ver gaan, span je er schrikdraad tussen)

* en geef ze tijd..

hopelijk helpt m'n ervaring een beetje hé Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 21:33

Zou het op zich best willen proberen, maar heb die gelegenheid niet echt. Bij ons op stal heeft iedereen een eigen landje wat je eventueel kunt delen en achterin is een algemeen stuk.
Ik denk niet dat dat meisje het op prijs stelt als ik zomaar mijn paard bij haar op het landje zet. Ik zou haar wel weer op het aangrenzende landje kunnen zetten. Dan zit er alleen een schrikdraadje tussen.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:18

Wij hebben dat ook met een pony.
Wij hebben ze in een wei met een draadje ertussen gezet.
( wel goed uitkijken dat ze het draadje niet gaan slopen Tong uitsteken )
Het gaat nu al stukken beter, en binnenkort mogen ze samen staan Lachen

Bren1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:19

Ik denk ook dat je ze misschien eens voorzichtig bij elkaar moet laten komen. Misschien kun je iets afspreken met het andere baasje, zodat diegene er wel vanaf weet.