Wat verzorgstertje laten doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Wat verzorgstertje laten doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:50

Hallo bokkers,

Sinds afgelopen vrijdag, heeft Silence een verzorgstertje Knipoog
Een meisje van 8 jaar (haar moeder had een advertentie op marktplaats gezet, dat ze iemand zocht waar haar dochtertje één keer in de week mocht komen om alles te leren voor de verzorging van de pony en alles wat daarbij komt kijken en daar had ik dus op gereageerd)
Afgelopen vrijdag is ze voor het eerst geweest en het klikte meteen tussen Silence en haar.
We hebben eerst uitgebreid gepoetst, want dat wil ze voornamelijk leren (ze rijd op een manege en moet daar altijd een pony overnemen uit de vorige les, dus ze heeft daar niet echt leren poetsen). Daarna heeft ze nog even gereden, maar haar moeder schaamde zich meteen, want dat was echt niet haar bedoeling geweest (dat haar dochtertje ergens gratis kon rijden).
Ik wil haar af en toe nog weleens laten rijden, maar het gaat dus vooral op de zorg eromheen.
Afgelopen vrijdag hebben we Silence dus flink gepoetst en aankomende vrijdag, wil ik dat uitbreiden met het tuig poetsen als Silence klaar is.

Maar hebben jullie misschien nog meer ideeën wat ik met haar zou kunnen doen?
Ze komt alleen als ik er ook ben, dus we zijn echt samen.
Het gaat dus echt om het feit dat ze leert hoe voor een paard te zorgen en alle bijkomende klusjes.
Natuurlijk wil ik het gezien haar leeftijd, wel allemaal op een leuke manier aanleren.

Dus allerlei ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal Bloos

Farouche

Re: Wat verzorgstertje laten doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:53

*Waterbak schoonmaken

* Silence eens een keer helemaal mooi maken met vlechtjes, hoeven invetten, staart invlechten en daarna foto's maken.

*Leren longeren

Verder weet ik even niks Tong uitsteken

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:54

Ik zou haar met alles in zoverre ze het kan laten meehelpen. Dat wil zeggen, bij een stal uitmesten, dat zij de kruiwagen rijdt (hoeft natuurlijk niet helemaal vol, maar 2x lopen kan ook). Daarnaast zou ik ook zeker het voeren naar voren laten komen. Hoe vaak eet een paard, en wat eet ie dan in welke hoeveelheid??? Wat komt er bij kijken als de hoefsmid komt. Etc. etc.
Ik heb het idee dat deze moeder graag in de toekomst een paard voor haar dochtertje wil kopen, of dat ze gewoon wil laten inzien dat er meer bij komt kijken dan alleen het rijden. Daarom zou ik zoveel mogelijk laten doen/helpen. Zo leert ze er het meeste van.

feliciaa

Je kan haar ook een beetje leren te longeren en opzadelen is misschien ook wel een idee (ik weet niet of ze dat al kan) Verder kun je inderdaad het tuig wel samen met haar schoonmaken en je pony een keer samen met haar wassen vind ze vast ook wel leuk..
Verder weet ik niet echt veel dingen..
Succes!!

Breghje

Misschien samen een keer een stalletje opstrooien? Of als ze dat zou willen af en toe een mesthoopje verwijderen uit de wei? Hoefjes krabben en dat soort dingetjes? Verder denk ik vooral lekker tutten, en als je iets tegenkomt gewoon vragen of haar dat leuk lijkt ofzo?

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:56

Hoeven leren uitkrabben
samen mesten Lachen ?
vlechten leren ( hengstenvlecht/matje/ gewone/ knotjes? )
leren opzadelen..
Uitleggen van alle borstels die je hebt?

Lachen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:57

Ik zou haar ook laten rijden, ik zou het namelijk zelf ook niet leuk vinden toen ik zo oud was als ik bijvoorbeeld alleen mocht mesten en borstelen enz. gewoon veel afwisseling maar af entoe ook rijden vind ik wel leuk voor haar

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:59

Zo'n beetje alles stata hier al Ja
Oja: hoe je een wormkuut in spuit.
En inderdaad haar uitleggen hoe je een matje maakt, een hengstenvlecht, etc.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:00

Bedankt voor de snelle reacties.

@Farouche: Vooral die tweede vind ik erg leuk. Die ga ik over een aantal weken zeker eens proberen. OK dan!

@aswas: De stal uitmesten, valt helaas af, want die word altijd standaard door stal uitgemest `s morgens en het meisje komt pas `s avonds.
Haar moeder wil haar inderdaad voorbereiden op een eigen paardje. Jouw "educatieve" deel vind ik ook zeker de moeite om te onthouden.
Wat theorie en dat in de praktijk brengen.

@feliciaa: Opzadelen hebben we samen gedaan, maar het zadel en hoofdstel op en om doen lukt haar niet, want ze is daar nog te klein voor.
Ze kan er niet bij Knipoog Maar alles vastmaken heb ik haar wel laten doen en geleerd om peesbeschermers om te doen.

@Breghje: Ja dat zou inderdaad wel kunnen, gewoon een extra laagje stro in de stal doen.
Tutten doet ze inderdaad graag, dat heb ik wel gemerkt Knipoog

@racheltjj: Dat vlechten ga ik inderdaad eens doen. Komende vrijdag wil ik haar inderdaad precies uitleggen wanneer welke borstel en waarom.
Afgelopen vrijdag heb ik haar nog een beetje haar gang laten gaan met de volgorde om haar aan Silence te laten wennen.

@Nelleke1: Ik laat haar af en toe ook wel rijden, maar daar ging het zowel haarzelf als haar moeder niet om.
Mede doordat ze zelf zowieso les heeft op haar manege. De zorg staat dus voorop en af en toe wil ik dat zeker belonen door haar te laten rijden. Knipoog

@x_Marr: Dan mag ik dat zelf eerst ook weleens leren Clown Geen idee hoe je een hengstenvlecht maakt Bloos
Laatst bijgewerkt door Silence op 16-09-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:01

inderdaad alles wat hier boven staat
misschien wat ik altijd dee met een vriendin mesten we de stal uit en daarna een stro\hoor gevecht doen
maar ik weet niet of ej dat zelf ok luek vindt
wij hadde altijd veel lol

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:02

Dat kan inderdaad erg leuk zijn. Zeker gekeken naar haar leeftijd.
En wat betreft ikzelf.....dan word ik ook maar weer even kind Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:03

spelletjes doen met je paard aan de hand.vlechtjes maken

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:04

Ik weet niet of er wel zelf gevoerd word door jou, mss is dat ook leuk voor haar....
Het uitstappen en afzadelen van je paardje als jij gereden hebt..
Weet niet of je paard in de winter na t rijden een zweetdeken m heeft maar dan daarna verwisselen etc...
Verder lekker poetsen, mss ook van en naar de wei brengen of eens een wandeling aan de hand maken en zien hoe braaf t paard mee loopt etc...
Leuk dat je iig die kans biedt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:06

@ikke20: Ik ben inderdaad wat spelletjes aan het bedenken.
Ik wil deze week zelf eens uitproberen of je met Silence een soort parcoursje kunt lopen.
Als dit goed gaat, kan zij dat misschien ook doen.

@Jellie: De brok word altijd door stal gevoerd, maar zelf voer ik altijd muesli als ik iets met Silence gedaan heb.
Die heb ik vrijdag inderdaad samen met haar gemaakt en gevoerd.
Na het rijden krijgt hij soms wel een dekentje op inderdaad, maar dat kan ik haar zowieso leren.
Een deken vastmaken enz. Goede tip OK dan!

Citaat:
Leuk dat je iig die kans biedt!

Dank je wel, ik vond het een kleine moeite, ik ben er zelf toch, dus zo`n dagje frutten kan er voor Silence wel tussen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Silence op 16-09-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:08

misschien hebben jullie zon groote bal?
daar kan je mee voetballen ik weet niet of het paardje het leuk vindt maar dat kan ook erg leuk zijn aan de hand

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:09

Die heb ik inderdaad gehad, maar Silence was er na een half jaar nog doodsbang van, dus die heb ik maar weggedaan.
Maar het was een leuk idee inderdaad. Knipoog

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:12

jammer..
nou ja dan een snoep race:P

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:12

Nou, jij hebt weer een heleboel ideen Knipoog Waar bokt toch wel niet goed voor is he Tong uitsteken

kwam ook nog in mij op, ik weet niet of je in de buurt te water kan, misschien je dat ook doen met haar en Silence.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:14

En geef uit mijn naam een compliment aan de moeder van dit meisje!!!! Wat heerlijk dat zij op deze manier haar dochtertje laat kennis maken met paarden, dat het geen Penny gedoe is maar gewoon het leven van alledag. Geweldig!!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:15

Buiten de dingen die al genoemt zijn:

- Vraag een keer aan de stal houder of hij niet wilt uitmesten en doe het samen met haar.
- Grondwerk: wandelen, eventueel vrijheidsdressuur ik weet niet wat je precies doet zelf met Silence.
- Het halster om laten doen als ze er bij kan, leren wandelen enz.
- Ook leuk is bijv. een koprol op Silence leren, niet educatief maar wel leuk voor d'r.
- Naar de wei brengen.

Tuig poetsen is inderdaad ook leuk.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:16

Je kunt een 'schriktraining' laten doen.. Hoe reageert een paard als hij bang is en wat moet jij dan doen.. Dus de pony aaien met een zeiltje over het zijltje heenlopen, een deken op twee hindernispalen hangen en daar onderdoor lopen. Noem maar op. Is goed voor je pony en ook leert het meisje dat niet alles vanzelf gaat.

Als je bij het meisje in de buurt blijft, zou je haar ook kunnen laten loswerken met je pony. D.m.v. lichaamstaal de pony voorwaarts krijgen, de andere kant op laten lopen en laten halthouden. Zonder de pony aan te raken. (heel leerzaam)

Verder kun je ook aan haar vragen of zij misschien ideeen heeft, misschien zegt zij wel dingen waar wij nooit aan gedacht zouden hebben Lachen (kinderen zijn heel creatief)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:18

Goed topic trouwens ook voor mezelf.

Heb nl. ook een meisje 'ontmoet' die ik wel héél leuk vind voor Wino. Lachen Die zou misschien ook wel een keer erop mogen, maar vooral grondwerk. Lachen

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:19

Je kan tikkertje doen met de paarden, zo krijgen ze ook veel vertrouwen en evenwicht is dan ook erg belangrijk. Verder zou je symptonen van wat ziektes uit kunnen leggen zoals bv koliek. Ook erg leerzaam om bepaalde plekken van het paardenlichaam te leren.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:21

houd het vooral gewoon leuk. Het meisje is nog 8 jaar en doe gewoon zo weinig mogelijk zware dingen, stallen uitmesten vind ik niet echt een goed idee, behalve als zij alleen mag opstrooien zeg maar. Maar blijf het gewoon op een leuke manier doen, zodat ze het leuk blijft vinden, en maak er geen werk van.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:23

stal uitmesten
waterbak schoonmaken
vegen
poetsen
meschien ker tuigpoetsen