Wanneer mag je een paard L1 starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ReneZ

Wanneer mag je een paard L1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 11:34

Ik ben zelf een beginnende wedstrijd ruiter. Afgelopen zomer ben ik voor het eerst gestart in de B nu heb ik na 5 wedstrijden met mijn merrie 5 winstpunten. Met mijn friese "bijrijdt" paard heb ik 4 wedstrijden 2 winstpunten. Op zich heb ik dus niks om over te klagen.

Nu met de buitenwedstrijden kon ik de paarden tegelijk meenemem. Straks als we indoor verdergaan kan ik niet de beide paarden meenemen.
Nu wil ik graag weten als ik met een van de paarden verder ga en die komende winter L1 krijg met winst, mag ik dan het andere paard volgende jaar in het buitenseizoen ook in de L1 starten?
Of moet ik om zoiets te mogen eerst hoger geklasseerd zijn of met meerdere paarden L1 en hoger hebben gereden.

Wie kan mij hier een antwoord op geven?

(misschien belangrijk om te weten, de fries is niet eerder geklasseerd geweest maar de merrie heeft Z2 gelopen.

missnynke

Re: Wanneer mag je een paard L1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:38

je mag pas met een paard over naar de volgende klasse als je 10 winstpunten hebt. Verder mag je geloof ik ook in de hoogste gemeenschappelijke klasse starten, dus als je de fries in het winterseizoen naar de l1 rijdt en de merrie is eerder z2 geweest, dan mag je volgens mij volgend jaar de merrie ook in de l1 starten....of geldt dit pas vanaf m1?....correct me if i'm wrong....

naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:39

volgens mij ligt het eraan met welk paard je in de winter start inde L1.....als je daarvoor de fries meeneemt en je rijd winstpunten ben is de ruiter zelf L......
op het moment dat je dan met je Z2 merrie wilt starten inde B is dit niet toegestaan en kun je haar dus inde zomer L starten...

ik hoop dat het een btje duidelijk is Knipoog .....volgens mij zit het zo Bloos

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:41

als jij nog niet hoger hebt gereden zul je gewoon met elk paard alle klassen door moet rijden.pas als jij met 2 verschillende paarden z1 met winst hebt gereden mag je paarden starten in elke klasse die jij wilt t/m z1(ligt natuurlijk wel aan leeftijd paard,een 3 jarige kan nog geen m aan bijvoorbeeld).
verder is het zo dat als jij al wel wedstrijden in het L of M hebt gereden met winst,en je rijd een paard die ook al wedstrijden hebt gelopen(eventueel nog hoger niveau,Z1 Z2) dan moet je de hoogst gemeenschappelijke klasse starten.
(dus voorbeeld: jij hebt m1 gereden met winst en je paard heeft z2 gelopen,dan moet je m1 starten,of 1 klasse lager maar niet meer in de b.
als jij m1 hebt gereden en het paard l2 dan moet je l2 starten,of een klasse lager maar ook niet meer in de b)

naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:43

jaaah, dat bedoel ik ook....alleen verwoord jij het wat duidelijker Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:43

Yep, als de Fries in de L1 komt mag je met Oreade versneld promoveren. Je start namelijk in de hoogste klasse waarin jullie gezamenlijk hebben gereden.

Een meisje van Winnetou dat onwetend haar paard B startte, terwijl zij al L2 had gereden en het paard M2, is zelfs ternauwernood aan een boete ontsnapt. Je mag namelijk niet lager starten dan in de beider hoogst gereden klasse, tenzij je dispensatie aanvraagt bij het KNHS en dat verzoek wordt gehonoreerd Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:45

Dat van een klasse lager telt alleen als je van een pony naar een paard gaat.
Bij de paarden is het gewoon de hoogst gemeenschappelijke klasse.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:14

Het is ook niet zo dat als je nu in de winter de fries doorrijdt naar het L1 dat je dan de merrie meteen in het L1 mag starten. Dat had wel gemogen als je haar nog niet had uitgebracht.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:18

Ik zou gewoon even naar de KNHS bellen, deze regels liggen niet heel ingewikkeld, maar je moet het wel even weten.
Omdat je nu al met de merrie gestart bent, kan het zijn dat de regels weer veranderen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:57

Je moet als het goed is eerst met beide 10 winst hebben.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:29

Je mag als je met het ene paard winst in het L1 hebt gereden, de Z2-merrie gelijk starten in het L1 ook al heb je nog geen 10 wps in het B maar je mag ook de B uitrijden als je wilt.

Dit weet ik 100% zeker omdat ik het zelf ook gedaan heb en vooraf navraag heb gedaan bij het KNHS.

Ik kocht vorig jaar oktober een merrie die M2 zonder winst was in 2003. Zelf reed ik op dat moment B met mijn bijrijdpony. Ik heb onze eigen M geklasseerde merrie 1x B gestart voor ik met de bijrijpony promoveerde naar het L1 zodat ik in het B kon blijven en niet verplicht was om gelijk met onze merrie L1 te starten. Ik heb vervolgens nog 1 wedstrijd B gestart met haar terwijl ik dus al L1 geklasseerd was met de ander. De derde wedstrijd die ik met onze merrie reed ben ik versneld gepromoveerd naar het L1 (ik was B+4).

Met onze merrie heb ik het L1 uitgereden en ben ik begin deze maand (september) gestart in het L2 (met winst). In mei kochten wij een pony die Z1 bij de paarden had gelopen. Deze ponymerrie heb ik in augustus direct in het L1 uitgebracht wederom om de reden dat ik haar niet verplicht L2 wilde starten als ik met de andere merrie L2 met winst zou zijn.

Gisteren heb ik de pony in het L1 gestart, we waren gisteren L1+4. Mijn andere merrie zou ik vandaag L2 starten, omdat ze met een dik been staat heb ik de pony vandaag in haar plaats in het L2 gestart. Wederom versneld gepromoveerd en vandaag ben ik L2+1 met deze pony.

Je mag in deze situaties dus een klasse hoger starten, maar je bent het niet verplicht. Ik had ook de L1 uit kunnen rijden met de pony ook al was ik ondertussen L2 met het paard en had de pony al Z gelopen. Je kunt alleen niet meer terug als je eenmaal een klasse hoger gestart bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:55

Ziolette schreef:
Je mag als je met het ene paard winst in het L1 hebt gereden, de Z2-merrie gelijk starten in het L1 ook al heb je nog geen 10 wps in het B maar je mag ook de B uitrijden als je wilt.
Moet ze de merrie niet gewoon doorstarten in de B tot 10 wp om over te gaan naar het L1? Ze is er immers al meegestart alvoor ze met een ander paard ging starten en daarmee is de (hoogst gezamelijke) klasse met die merrie gewoon B.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:04

Nee, want de hoogt gezamelijke klasse is ondertussen L1 geworden. Dus dan mag je versneld promoveren.
Maar omdat ze eerst een keertje in de B is gestart voordat de met de andere L is gestart, mag ze ook de B uitrijden.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 15:14

Sammie schreef:
Ziolette schreef:
Moet ze de merrie niet gewoon doorstarten in de B tot 10 wp om over te gaan naar het L1? Ze is er immers al meegestart alvoor ze met een ander paard ging starten en daarmee is de (hoogst gezamelijke) klasse met die merrie gewoon B.

Ze = hij voor de verandering Lachen

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:53

@Asjemenou: is dat altijd geweest al dan?? Ik meende echt serieus dat je dan verplicht was die klasse uit te rijden (behalve dan als je al versneld mocht promoveren). Weer wat geleerd Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:19

Geen idee hoe het vroeger was.
Maar dit is dus eigenlijk ook versneld promoveren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:30

Dit is eenvoudig in het regelement op te zoeken.