Ik zit vast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Ik zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 10:17

Hey Hey !

Het zit zo: Ik heb mijn eigen paardje nu 3 maand. Ik heb haar gekocht van de manege omdat ze mijn lievelingspaard was en ik haar gwn moest hebben ! Ze staat nu op een grote weide met stal. Omdat ze een blessure had mocht ik niet meteen lang en veel rijden dus als ik reed dan was het op de buitenpiste achter de weide.
Nu ging het al de hele tijd goed & wou ik nog eens een lesje gaan nemen met haar in de manege. Onderweg naar de manege gingen we door velden & bossen & dat ging super ! Maar daarna kwamen we aan een straat ...nog steeds geen probleem ...auto's of niet, ze had er geen schrik van !
Maar ik moest een voetbalveld passeren ...En het was juist jeugdtraining. Er liepen schreeuwende, lawaaierige kinderen in het rond & dat schrikte haar af. Mijn moeder was mee voor de zekerheid dus die nam haar vast bij de teugels. Maar ze kreeg echt schrik ! Ze steigerde & trok haar los. Toen zijn we omgedraaid & dacht ik een andere weg te nemen. Dan zag ik in de verte geiten en ganzen lopen ...
Ik zei tegen mijn moeder 'ik denk dat ze ook schrik gaat hebben van die ganzen enzo'. Mijn moeder zo 'maar nee'.
We gingen dus door en toen een gans haar vleugels uitsloeg, draaide mijn merrie door het lint !
Ze begon achteruit te stappen & te draaien, trok haar weer los, steigerde, ik verloor mijn stijgbeugels en ze schoot weg, door de plotselinge draai zat ik scheef in mijn zadel en ik had geen stijgbeugels om even te corrigeren. Ik probeerde me te corrigeren maar het ging allemaal zo snel.
En opeens lag ik op de grond. Mijn merrie is toen ook meteen gestopt & naar me toe gekomen.
Want ik weet zeker dat het haar bedoeling niet was om me eraf te gooien of pijn te doen ! Ze had gwn vreselijke bang ! Normaal is mijn merrie rustig, niet zenuwachtig & super braaf, ze luistert heel goed. Maar die dag herkende ik haar niet meer.
Ik ben toen aan de hand met haar terug naar de weide gekeerd. En mama & ik konden haar zelfs met 2 niet houden. Ze was nog steeds zenuwachtig eenmaal terug in de bossen en velden & ze richte zich helemaal op en maakte een raar luid geluid door haar neus. Want toen werd ze boos op elk geluid dat ze hoorde onderweg.
Nu zit ik dus vast.
De ene weg schreeuwende kinderen, de andere weg vreemde beesten.
Er zijn nog 2 wegen naar de manege en ik ga ze eens alleen aflopen om te zien of er niet te veel mensen langskomen of vreemde beesten zitten.
Ik zit dus vast.
Weet iemand een manier om haar rustig een buitenrit te laten maken ?

omaas

Re: Ik zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:58

Het zou goed zijn om deze route samen met een ervaren paard te gaan doen, die niet meer blikt of bloost van het geluid en dingen die je op straat kan tegen komen. Zo bouw jij zelfvertrouwen op en ook zo jouw paard. Als je paard schrikt en dat andere paard niet is dat een geruststelling voor jouw paard en natuurlijk ook voor jou! Paarden blijven bij elkaar, dus zal ze ook niet wegrennen, maar bij het rustige paard blijven. Doe dit net zo veel keren totdat jullie twee er klaar voor zijn om dit alleen te doen.
Je blijft anders in een negatieve spiraal zitten. Jij hebt nu jouw schrik gehad en elke keer als jij denkt dat zij ervan zal schrikken, ga jij gespannen worden en jouw paard dus ook. Dit kan dus steeds erger worden. Jij bent de leider en de leider geeft aan of er gevaar is of niet. Als jij maar een honderste van een seconde denkt Bloosei dat gaat misschien niet lukken, vangt jouw paard dit op.
Belangrijk is als jouw paard een beetje gespannen wordt, zo ontspannen mogelijk te blijven zitten (billen zwaar maken en niet knijpen) en ga niet in één keer de teugels kort maken. Hou ze gewoon en haal diep adem (er is niets aan de hand, toch?). Ik rij met mijn paardje door heel druk verkeer, traktoren, vrachtwagens, scooters, skaters, voetbalveld, school, moterfietsen, enz.. Met schade en schande heb ik dit ook moeten leren. Bedenk dat met jouw paard buitenrijden (mijn mening) het gevaarlijkste is van al het paardrijden. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren ( veegmachines die veel lawaai makenen stofwolken veroorzaken). Je moet jezelf en jouw paard echt in de hand hebben en dat krijg je door rust over te brengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 12:01

Drie maanden een paard hebben (en daar in het begin weinig mee kunnen doen door een blessure) is eigenlijk heel kort. De band tussen jullie twee is nog niet zo hecht, maar die kun je wel hecht maken door veel met haar om te gaan en aan grondwerk te doen. En omdat een paard een keer is geschrokken op een plek betekend dat niet dat ze er nooit meer langs gaat.

Maar op dit moment is het zo dat je paard geen vertrouwen in jouw heeft (omdat de band nog niet zo sterk is) en ze schrikt daarom in dergelijke situaties omdat ze geen steun bij jouw kan vinden. Ik zou grondwerk met je paard doen om de band te verbeteren, dan kun je in dergelijke situaties afstappen en er langs lopen. En als je wat engs tegen komt zoals die gans, ga afstappen en tussen haar en het ding in staan en lopen waar ze bang van is. Kan ze zich achter je verschuilen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:32

En probeer als je toch er nog op zit (ik ga verder helemaal mee met Cassidy) om te negeren wat er zgn eng is. Als jij er op reageert, of je moeder bevestigen jullie dat het idd heel erg eng is.
Ga ook leren leiden van je paard zodat je niet met zijn 2en dat paard hoeft vast te houden, maar dat ze voldoende leiderschap heeft aan jou alleen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:15

Cassidy schreef:
Drie maanden een paard hebben (en daar in het begin weinig mee kunnen doen door een blessure) is eigenlijk heel kort. De band tussen jullie twee is nog niet zo hecht, maar die kun je wel hecht maken door veel met haar om te gaan en aan grondwerk te doen. En omdat een paard een keer is geschrokken op een plek betekend dat niet dat ze er nooit meer langs gaat.

Maar op dit moment is het zo dat je paard geen vertrouwen in jouw heeft (omdat de band nog niet zo sterk is) en ze schrikt daarom in dergelijke situaties omdat ze geen steun bij jouw kan vinden. Ik zou grondwerk met je paard doen om de band te verbeteren, dan kun je in dergelijke situaties afstappen en er langs lopen. En als je wat engs tegen komt zoals die gans, ga afstappen en tussen haar en het ding in staan en lopen waar ze bang van is. Kan ze zich achter je verschuilen.

Ik kende haar al een jaar voor ik haar kocht. Toen ik haar kocht heb ik haar ook gered dus onze band is heel sterk ! Zo volgt ze me overal ...
Behalve die dag ...Die dag herkende ik haar gewoon niet.
Want ik was ervan overtuigd dat ik voorbij het voetbalveld zou raken ! Toch niet dus ...
Omaas bedankt deze tips zijn nuttig !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 01:38

Een paard weet niet dat jij haar "gered" hebt, en is je daar niet dankbaar voor, of heeft daar een betere band met je door. Zo denken wij, maar zo denkt een paard niet. Je moet geen menselijke gevoelens in een paard projecteren.

Een paard wil zich veilig en op zijn gemak voelen, en een paard wil een leider hebben waar hij zich veilig en op zijn gemak bij voelt. Meer wil hij niet.

Een paard is een vluchtdier. De hersenen van een paard bestaan voor een gedeelte uit instinct (dat hem miljoenen jaren heeft doen overleven) en het vermogen om na te denken.
Instinct ga je er nooit uitkrijgen. Dat instinct zegt: wegrennen als je bang bent, niet nadenken, want als je te langzaam bent, kon je weleens opgegeten worden door een leeuw, of een tijger. Dus niet nadenken, rennen. En op het moment dat jij op zijn rug zit, heb jij dus een probleem.
Als je paard na kan denken en na gaat denken in enge situaties, ga je steeds minder schrikreacties krijgen.

Dus leer je paard ook in enge situaties na te denken. Ga schriktrainingen doen, ga grondwerk doen, probeer hem zover te krijgen dat hij meer gaat nadenken, en minder instinct gaat gebruiken. Dat instinct ga je er nooit uitkrijgen, maar je kunt de drempel voor blinde paniekreacties wel lager maken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:48

Ik ben het eens dat je met een heel rustig verkeersmak paard er weer langs moet gaan, en haar niet kort pakken maar juist de ruimte geven, hoe korter je haar pakt hoe nerveuzer ze worden. En ga de enge dingen niet vermijden, er komen altijd enge dingen, dus dan kan je straks helemaal nergens meer heen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:58

Ga paniektrainnig doen met je paard, dit vergroot het zelfvertrouwen van je paard (als het correct gebeurt!) en versterkt jullie band, als je paard merkt dat jij een goede leider bent in "spannende" situaties.
Begin vanaf de grond, dus niet in het zadel. Leer je paard met vreemde voorwerpen dat ze weggaan als je paard NIET reageert, en dat ze blijven als ze er wel op reageert. Bouw dit wel langzaam op, zodat je paard niet in paniek schiet. Een paard in paniek denkt maar aan één ding en dit is gaan lopen, wat maakt dat je paard niet meer leert op dat moment.

Succes!