Is 't nou een pony, of een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gupjes

Is 't nou een pony, of een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 07:23

Hallo,

Ik had gisteren mijn 2e onofficiele wedstrijd met mijn 6-jarige ruin. Ik had totaal geen verwachtingen van deze wedstrijd, maar het ging super netjes.

Ik had de eerste proef een beetje verpiept, hij moest wennen aan de bak. Uiteindelijk kwamen we toch bij de laatste 3 (hoorde ik tijdens mijn spring wedstrijd waar ik 2 balken bij had) dus ik reuze blij, hem opgezadeld, de proef gereden, en we reden de sterren van de hemel.

Tot er op een gegeven moment een vrouw naar mij toekomt. "Hoe hoog is jouw pony?" Ik.. "Nou, het is net een E-pony, tegen de 1,56" (Ik heb hem begin dit jaar laten meten).

Bij de trailer aangekomen kwam de moeder van mijn vriendin hard aangelopen dat ik bij de springring moest komen, dus ik daar als een gek heen! Bleek dat ze uit "vertrouwde bronnen" hadden vernomen dat mijn pony geen pony was maar een paard. Nou dus ik kon niets bewijzen, want ik had geen meetbewijs bij mij. Maar het stond ook nérgens in de regelementen dat ik uberhaupt een meetbewijs mee moest hebben! Ik dat aangeklaagd, maar toch overdonderd, dus heb ik niet veel meer erover gezegd.

Later, een half uur ofzo, riepen ze om dat ik gediskwalificeerd was (wat een rot woord :p) en om welke reden e.d.

Nu is dus mijn vraag, sta ik in mijn recht, dat ik geen meetbewijs had, maar dat ook nergens kan terug lezen dat je dat mee moest hebben (want ze vertelden ook: "Een pony die géén meetbewijs bij zich heeft, is in onze ogen een paard")

Of staan hun in hun recht?

Vind het in principe niet erg, het is een onofficiele wedstrijd, en ik heb een hele hoop lol gehad met mijn paard, en eruit gehaald wat erin zat, maar toch vraag ik het mij af!

Manna

Re: Is 't nou een pony, of een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:28

Als je pony nog 156 cm is dan is het een pony, als hij groter is een paard

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:01

hoe onofficieel was de wedstrijd en wat waren de regelementen daarvan?
Bij de officiele wedstrijden is er een duidelijke richtlijnen wat betreft pony's en paarden en het bij je dragen van een meetbewijs.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:03

op een onofficiele wedstrijd gelden de regels van de organiserende club.
en meetregels zijn daar meestal niet aan de orde.
onofficieel wil zeggen onderling
en onderling wil zeggen voor de lol, voor de gezelligheid
iemand diskwalificeren valt bij mij niet onder de noemer gezelligheid.

dus idd wat voor on-officiele wedstrijd was het ?

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 08:56

Het is de ARK, de apeldoornse ruiterkampioenschappen. Daar starten zowel O-B/groen als B, L, M etc.

Ik heb de regelementen van te voren, en naderhand doorgelezen, en nergens gelezen dat een meetbewijs meegenoomen moest worden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:58

Rijd je ook officiele wedstrijden mee? En waar start je dan? lijkt me dat je dit gewoon bij een onofficiele wedstrijd aan kunt houden.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:41

ik heb het idd gehoord op de ark toen ze het om gingen roepen, maar ik denk dat het niet bij alle e-pony's zo was gegaan. als je jou 'pony' ziet lijkt het toch wel op een paard(vind ik hoor) dus dat ze het echt niet wisten. en daarom je hebben gediskwalificeerd voor de finale was het geloof ik toch?

staat in het paspoort niet ergens dat die is gemeten? bij mij wel namelijk

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:45

Meetbewijs staat toch in je paspoort? Bij mijn pony iniedergeval wel en een paspoort hoor je áltijd bij je te hebben als je met de trailer weggaat.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 11:48

Waarom hebben ze dan niet even nagameten?
Ze kunnen toch moeilijk op de gok zeggen: *volgens mij is deze 1.58m, helaas uitgesloten!*

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 13:09

Klop[t mijn pony staat hoog op zijn benen, en vooral als ik erop zit (met mijn 1,55) lijkt hij al helemaal enorm!

Staat niet in mijn paspoort? Nee, ik start hem (nog) niet officieel! En ook niet nagemeten, zijn gewoon afgegaan op wat andere mensne hebben gezegd.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:24

Tja dan wordt het moeilijk te bewijzen, maar ik vind dat ze zelf ook weten bij inschrijving al met welke pony je komt, ik mag aannemen dat ze een onderlinge wedstrijd de meeste mensen toch wel kennen. Daarom denk ik dat er Iemand heeft geklaagd, over je pony, misschien was je de concurent. jammer, laat je pony gewoon meten en laat het in je boekje zetten, kom je nooit meer voor verassingen te staan. wel flauw dat ze je hebben uitgelsoten hoor, maar goed.

ik heb je foto's in je profiel even gekeken en ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook de twijfel heb of het wel een pony is.

en even off topic, ik vind het western zadel niet erg goed op zijn rug liggen,

Bonfiralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:54

Ik vind het inderdaad een beetje flauw dat ze je gaan diskwalifiseren. Anyway, laat je paard meten door iemand die officieel onder de KNHS werkt, want dan kunnen ze je nooit meer zoiets flikken, om het zo maar te zeggen. Ik ken het probleem, want ik heb een grote E-pony en op wedstrijden wordt er regelmatig gekeken of ze wel een pony is (het staat in haar paspoort). Gelukkig staat ze al een paar jaar stil op de 156,3, dus ze is officieel nog een pony. Ik hoop dat je zoiets niet nog een keer meemaakt.

Overigens gebeurt het vaker dat iemand gediskwalificeerd wordt, omdat de entingen of papieren niet in orde zijn, dan om de hoogte van de pony.

Bovendien vind ik het belachelijk dat er niets in de regelementen is gezet over, meetbewijzen. Ik vind dat je die regelementen moet uitprinten als ze op internet staan en alsnog de vereniging moet aanklagen. Ik vind dat je echt in je recht staat, want je wordt gediskwalificeerd om iets wat niet in de regelementen is opgenomen.

x__Dj__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:48

ik vindt het dan flauw dat je gediskwalificeerd werd:|

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:55

idd nogal flauw,geen goede reclame voor de vereniging

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:50

Als je wedstrijden wilt rijden hoort een pony tm zn 8e jaar elk jaar gemeten te worden.

Meetbewijzen bestaan volgens mij niet meer, wordt nu gewoon in het paspoort geschreven. Dit hoort je gewoon bij je 'papieren' die in orde te horen zijn en hoeft dus niet apart te worden vermeld.

o0mariella0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:53

hij is gewoon een pony je staat in je recht

susan_1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:19

Wat belacheliijk, en nog wel onofficieel!!
Kijk al was het officieel oke, maar dit slaat nergens op.
Ik had persoonlijk diegene met een meetstok mn pony laten opmeten.
En als hij geen meetstok bij zich had, tjah dan staan we quite toch?! hij geen meetstok, ik geen meetkaart

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:25

dat is wel erg stom zeg! op een onofficiele wedstrijd iemand discalificeren.. en hebben ze jou pony ook niet gemeten ofzo op die wedstrijd?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 05:29

Sorrie: maar je start in een categorie E pony. Dan is het aan jou om aannemelijk te maken dat het ook een E pony is!

Dat "bewijs"kan de organisatie natuurlijk wel van je verlangen, als dan blijkt dat hij nooit is ingemeten en hij steekt met kop en vooral schouders boven de andere pony's uit, dan ligt de bewijslast bij jou!

Hoe het is gegaan verdiend zeker niet de schoonheidsprijs, maar de Ark is volgens mij de grootste wedstrijd van Apeldoorn en omstreken. Je kan dan ook niet dezelfde vriendelijkheid verwachten als op de onderlinge wedstrijd van de plaatselijke manege!

Snel laten meten je paard of pony! Zeker omdat hij helemaal geen pony uitstraling heeft!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 05:49

ik heb even in je profiel gekeken,denk dat dit het paard is waar het over gaat.
Nou ik denk toch inderdaad echt dat je een paard hebt.Ik vind hem erg groot voor een pony,vooral die foto waar dat andere paard op de achtergrond staat.
Misschien eens een idee om je paard/pony eens na te meten.
Als je wedstrijden wilt gaan rijden dan zal dit toch moeten gebeuren.
Jammer dat het zo gegaan is op je wedstrijd.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:55

Bij de ARK gelden dezelfde regels op een andere KNHS wedstrijd.
Ze zijn er ook net zo streng enzo.
Het is idd niet de onderlinge wedstrijd van de plaatselijke manege, maar een wedstrijd waar heel Apeldoorn aan meedoet zo ongeveer.

Ik weet niet of ze het netjes gedaan hebben, was er niet bij.
(was wel op de ARK, maar heb hier niets van meegekregen).

Het is denk ik wel niet helemaal handig om met een grote E pony op pad te gaan zonder meetbewijs ofzo.....