help! wat te doen bij oorschuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solaria_Liz

help! wat te doen bij oorschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:20

ik heb sinds afgelopen dinsdag een verzorgpony en het is al bekend dat hij gigantische oorschuw is.
Hij is vroeger mishandelt geweest en nu hoef je maar naar zijn oren te kijken en hij schiet naar achteren.
Vandaag heeft het me een uur gekost om een hoofdstel om te doen waarbij je de kopstuk los maakt en eerst over zijn manenkam legt en weer voorzichtig vast maakt.

Ik weet dat je bij hem heel geduldig moet zijn, maar weet iemand misschien hoe ik hem ermee kan helpen?
Het is niet zo dat ik het binnen 2 weken weg wil hebben. Maar misschien een paar oefeningen waarbij hij kan wennen ofzo?

Groetjes

8nnemiek

Re: help! wat te doen bij oorschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:41

Google eens op '7 games' van Parelli. Vooral de Friendly Game zal een goede oefening zijn.

Ik zou eens proberen te rijden met een meroth bit, daar heb je geen hoofdstel voor nodig, in ieder geval totdat hij zich rustig laat aanraken bij de oren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:41

Advance and retreat. Je naar de oren toetasten. Begin op de nek, aai daar en ga naar het hoofd toe. Krijg je weerstand, ga je terug naar de plek waar je geen weerstand meer krijgt. Gaandeweg zul je merken dat de weerstand steeds later komt, tot je de oren aan kunt raken.

Wat je ook kunt proberen is om het paard tijdens het voeren proberen aan te raken.

Probeer te voorkomen dat halsters worden omgelaten in stal of op de wei. Als het paard moeilijk het halster om kan krijgen, probeer het met een halsband, of neem een halster met extra gesp op de neus, maak de neusgesp los, maak het halster rond de hals vast, schuif het op zijn plaats en sluit daarna pas de gesp op de neus.

Is er gerust wel uit te krijgen, maar iedereen die met dit paard omgaat moet eenzelfde lijn trekken.

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:13

MysticTinker schreef:
Google eens op '7 games' van Parelli. Vooral de Friendly Game zal een goede oefening zijn.

Ik zou eens proberen te rijden met een meroth bit, daar heb je geen hoofdstel voor nodig, in ieder geval totdat hij zich rustig laat aanraken bij de oren.

Hier ga ik mee in, oorschuw is erg vervelend, voor jou en je paard. Wees rustig en geduldig, stapje voor stapje moet je paard je leren vertrouwen, zeker omdat je sinds kort pas hem verzorgd. Dan kun je rustig eraan gaan werken Lachen

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 17:43

Cassidy schreef:
Wat je ook kunt proberen is om het paard tijdens het voeren proberen aan te raken.

dit doe ik liever niet, als hij eet trapt hij je de stal uit Tong uitsteken

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 17:43

MysticTinker schreef:

ik ga eens kijken voor zo'n meroth bit. bedankt

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 17:46

elke keer als ik hem borstel aai ik hem heel veel.. vandaag kon ik ongeveer 5 cm bij zijn oren in de buurt komen.
Het is me vandaag gelukt om zijn hoofdstel om te doen en ik heb hem even gelongeerd.
Het is heel apart,want toen ik hem weer naar mij toe haalde aaide ik hem over zijn hoofd en kon ik wel aan de oren komen..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:50

Mijn paard heeft dit ook met zijn hoofd, het heeft echt gewoon tijd nodig naarmate hij je meer gaat vertrouwen zal hij steeds meer toestaan en soms heb je even een terugval, steeds als je hem aait toch even een vinger over de hals halen en als dat lukt een klein stukje hoger, wat ik verder veel deed in het begin was een wortel of appel in de voerbak gooien en dan aaien waar mogelijk, maar vooral zo rustig mogelijk en niet dwingen, ik kan nu overal aan komen, maar moet het echt opbouwen, kan niet even snel alles doen dan word het niets meer. succes Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:52

Veel geduld, en zo stap voor stap zoals cassidy schreef, het kan eruit als jij genoeg geduld en een goede band hebt gebouwd

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:52

die van mij heeft het van veulen af aan en we hebben alles geprobeerd. maar hij vindt het echt gewoon niet fijn als je aan zn oren komt.

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:05

Kriebel wat op de nek, en ga rustig aan meer naar de oren toe, als hij hem wegtrekt, probeer op de zelfde plaats te blijven, pas als hij rustig is doe je je hand weg en geeft hem een klopje op zn hals, zo leert hij dat het vanzelf weggaat als hij rustig blijft, en dat het blijft als hij gaat panikeren..
als je net onder zn oren geraakt, probeer je hem daar voorzichtig te masseren, zodat hij het leuk zou gaan vinden, en net hetzelfde, probeer blijven aanraken als hij wegtrekt en lossen als hij rustig is Lachen
Uiteindelijk zal hij het wel gaan vertrouwen Knipoog hij zal het mss niet de leukste plek vinden om gekriebelt te worden, maar het is vooral belangrijk dat hij niet panikeerd, zodat je je kopstuk kunt aandoen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:27

Happy_Liz schreef:
Cassidy schreef:

dit doe ik liever niet, als hij eet trapt hij je de stal uit Tong uitsteken

Wie zegt dat je in zijn stal moet staan? Ik ken de situatie bij jullie niet, maar als jij je hand in de buurt van je voerbak houdt, dan zal hij daar wel langs moeten als hij eten wil, toch? Is er dan geen mogelijkheid dat je op die momenten "per ongeluk" zijn oren aanraakt?

Overigens is dreigen als hij eten heeft een duidelijk teken van disrespect naar jou toe. En daar ligt het hele probleem. Ga aan je leiderschapspositie werken met behulp van Grondwerk of Pat Parelli, en de reacties zullen minder heftig worden.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:07

Ukster schreef:
die van mij heeft het van veulen af aan en we hebben alles geprobeerd. maar hij vindt het echt gewoon niet fijn als je aan zn oren komt.

hij hoeft het ook niet fijn te vinden, maar als een paard het toe laat is het wel handig..

Ik ben met mijn merrie nu ongeveer twee jaar bezig ( oorschuw en ook een lijst andere problemen). Ben nu zo ver dat ik links gewoon mag aanraken e.d. Rechts is nog steeds wat lastig. Het afhalen van halster, hoofdstel e.d. laat ze zonder problemen toe en als ik een paar oefeningen met dr gedaan heb mag ik ook aan dat oor zitten , maar omdoen vindt ze nog eng dus daar neem ik echt de tijd voor.

Neem lekker de tijd dan gaat het vaak sneller dan je verwacht Knipoog

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:56

Mijn pony was in het begin ook een beetje oorschuw [ik kreeg ook geen halster om] ik heb het zo gedaan;

Gewoon rustig aaien op zijn hoofd [praat met een lage rustige stem tegen hem] ga steeds meer omhoog [richting zijn oren] doe dit een paar keer [niet allemaal in 1 dag hoor, gewoon rustig aan] & uiteindelijk heel zachtjes zijn oor aanraken, & dan steeds verder & verder..
Zo heb ik het ook gedaan & nu kan ik met 2 handen aan zijn oren zitten, hij laat het nu 100% toe & vind het helemaal niet erg!

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:58

En als je hem gewoon aan het poetsen ben enzo? Je kunt ook bijvoorbeeld gewoon even gaan poetsen op de hals met bijvoorbeeld een zachte borstel en dan gewoon van bovenaan de hals naar beneden poetsen. En dat gewoon herhalen en steeds meer omhoog met de borstel richting zijn oor. Je kan het proberen. Ik weet ook niet echt zo goed wat je er tegen kan doen, sorry. Bloos

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:13

ik heb ooit eens in de penny gelezen dat er zo'n special hoofdstel bestond voor paardjes die Kop/oorschuw zijn..
misschien kan je eens op kopschuw googelen?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 11:31

Gewoon doorgaan met wat je nu doet. Heel voorzichtig steeds een stapje verder. Bij verzet meteen weer stapjes terug totdat het ophoud. Dit is de langste weg, maar wel met de beste afloop. Je moet maar zo denken de aanhouder met de langste adem wint...

TopGun123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:23

Hallo,
Wij hebben ook 2 paarden die dat doen
Citty,Niek
Ze vinden het niet goed als je bij de oor zit.
Soms hebben ze dan hele hele kleine wondjes
Die kunnen pijn doen als je ze aanraakt.
Maar die kleine wondjes doen pijn als je ze aanraakt.
Maar Niet teveel naar die oor toe.
Hij/Zij wend er zelf echt wel aan.
Bij ons is het ook goed.