Nu al zenuwachtig voor wedstrijd volgende week

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Nu al zenuwachtig voor wedstrijd volgende week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 09:00

Ik ben nu al zenuwachtig voor mijn wedstrijd van volgende week. Ik heb een heel jaar erg beroerd gereden qua punten en zit mezelf nu al druk te maken om die wedstrijd. En dan denk ik aan dat ie iets eng vind of dat een onderdeel niet goed gaat of dat ik een fout maakt. Ik ben eigenlijk hartstikke bang om nog op concours te gaan, ook omdat het altijd zo slecht gaat. Vroeger had ik hier nooit last van maar sinds het elke keer zo gaat. Ik denk eigenlijk aan niets anders, kan `s avonds niet slapen en als ik dan eindelijk die proef gereden heb (en die ging slecht kan ik er nog wel dagen over piekeren) Is er iets hoe je dit kunt voorkomen? Nu heb ik niets aan het commentaar van je moet je niet druk maken want dat lukt me niet. Is er iemand die dit ook heeft gehad, hoe heb jij dit opgelost? Ik hoop echt dat iemand me kan helpen.

CM_

Re: Nu al zenuwachtig voor wedstrijd volgende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:04

ik denk dat je er duidelijk nog niet klaar voor bent,
zorg eerst dat je met behulp van een instructrice/teur meer dan klaar bent voor de door jou te rijden klasse.
en vraag dan of jouw lesgever ook meegaat op concours, dat geeft toch altijd wat meer vertrouwen,
maar als je nu al zenuwachtig bent voor volgende week, dan kun je er donder op zeggen dat het fout gaat, je hebt immers dan al een week zitten stressen, en dan moet je er nog heen gaan.
je gaat er pessimistisch naartoe, wat ook al fout is.

ik zou de wedstrijd afzeggen en pas gaan als je er echt klaar voor bent,dan maar weer wat langer oefenen thuis

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:21

Probeer je de proef eens een paar keer te visualiseren, dus rijdt de proef stap voor stap in gedachten en probeer ook echt het gevoel te krijgen dat je de proef rijdt.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:29

eerst zorgen dat je je paard thuis ook lekker aan het lopen hebt.
ik dnek als ik wedstrijd heb dat het gewoon trainen is, alleen dan maar met een jury in een hokje die kijkt of je je onderdelen van je proef goed rijdt Knipoog
meestal voelt je proef niet goed, maar is het voor het zicht wel goed genoeg Knipoog

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 14:53

Maar dat is juist het probleem. Thuis gaat het lekker, alles dik in orde. Zelf ben ik er allang aan toe, volgens mijn 2 instructeurs ook. Alleen op wedstrijden gaat het mis. Ik durf niet meer te rijden, krijg van die zwabber benen (kan ze haast niet meer bewegen) en ga er verstijfd opzitten. Maar ik kan niet zeggen en nu ga ik lekker ontspannen zitten, want dat lukt gewoon niet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:11

Ik neem aan dat je officieel start? Kan je anders niet een (paar) keer onderling starten. Dan maken de punten toch weinig uit, omdat ze niet meetellen.. Misschien dat je dan minder zenuwachtig bent? Lachen
Succes iig!!

Simtan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 19:50

Ik heb het zelf ook ! .. Ik was dan zo zenuwachtig dat ik het gewoon niet meer kon .. Iedereen doet daar maar zo makkelijk over , maar daar kom je niet zomaar overheen. Ik heb het dus zelf ook en ik doe gewoon : Je komt de ring in en je begint gewoon rustig.. Je moet niet wild worden. Gewoon zeggen ik kan het! Lkkr ontspannen gaan zitten. Als er iets gebeurd ( je rijd verkeerd ,pony doet raar, enzv. ) gewoon lachen en door rijden, niet angstig worden .. Dan gaat het de mist in .. Ik ben in middels M1 dus ben er z'n beetje overheen ! Ik hoop dat je er wat aan hebt!

X Simtan

xtessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:10

zorg eerst er goed voor dat je paard lekker loopt thuis en dat hij alles kan, als je eenmaal op de wedtrijd ben kan ik me voorstellen dat je zenuwachtig ben, maar als je eenmaal op je paard zit moet je je concentreren en aan niks anders meer denken alleen aan je paard en jezelf, zo deed ik het altijd, of je verstan dop nul zetten en doen wat je moet doen en niet denken

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:18

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:14

Heey,
Ja ik heb dat ook een hele poos gehad. Ik vond het achteraf heel leuk om op concours te gaan maar voor het concours en voor het rijden moest ik bijna overgeven van de zenuwen! Het was omdat ik hele hoge verwachtingen had van mezelf en toen ben ik gewoon gaan denken van: Ik doe het gewoon voor mijn lol en ik ga gewoon ontspannen rijden en als de uitslag dan niet goed is jammer dan.Het is nog steeds niet helmaal over maar het gaat al heel veel beter.
Succes verder

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:19

Ik kan ook niet tegen de wedstrijd spanning. dat is ook de reden dat ik mijn iegen paard niet start. Mijn bijrijdster start m wel in de dressuur. Ik vlecht,poets e.d vind ik ook super leuk. Maar heb wel een week van te voren al buikpijn. Tijdens de proef sta ik van een afstandje te kijken. Voor mij dus genoeg reden om zelf lekker niet te starten. Door alle spanning met daarbij horende buikpijn, hoofdpijn enz. is de lol voor mij ( en mijn omgeving) er wel vanaf.Succes in ieder geval.