Dekenprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Dekenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 20:13

De pony die ik ga leasen heeft zo'n beetje heel het jaar door bij elk regenbuitje een (200grams?) deken opgehad, omdat de eigenaresse het zielig vond om hem nat te laten regenen. Nagelbijten / Gniffelen

Nu het weer kouder wordt zit ik met een probleempje.
Zijn weerstand is natuurlijk niet beter geworden van dat gemuts met dekens, maar als ik nú al een 150 grams regendeken opdoe heeft ie van de winter nog dikkere dekens nodig en ik kan niet elke ochtend naar stal om de deken af te halen, dus kan het zijn dat hij met zon een (te) warme deken opheeft.

Mijn vraag is dus:
Kan ik nu toch beter een 150 grams deken kopen en dan van de winter weer die 200 grams opdoen (of eventueel een dikkere deken erbij) of een ongevoerde?
En als je er ook nog bij kan vertellen waarom ben ik helemaal blij. Haha!

pascale

Re: Dekenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:15

ik denk een ongevoerde want 50 gram dat scheel bijna niks hoor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:15

Ik zou nu beginnen met een ongevoerde regendeken, gevoerd is met een temp. rond de 20 graden nog wel erg warm...
Bij frisser weer kun je overgaan naar zo'n 200 grams en bij nog kouder weer naar 300/350, of er gewoon een dun staldekentje onder leggen...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:17

Heeft ze alleen bij een buitje een regen opgedaan?
Hoe zit de pony momenteel in zijn vacht, is hij al aan het ruien voor een wintervacht?

In dat geval.. lekker de dekens eraf laten.
Wel voor voldoende gras/hooi zorgen dat een paard zich warm kan eten.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 20:22

Deken is niet elke keer afgehaald zodra een regenbui over was en hij heeft hem ook wel eens opgehad bij veel te warme temperaturen voor zo'n dikke deken. Nagelbijten / Gniffelen

Hij is al een paar weekjes aan het verharen.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:23

bliksem schreef:
Deken is niet elke keer afgehaald zodra een regenbui over was en hij heeft hem ook wel eens opgehad bij veel te warme temperaturen voor zo'n dikke deken. Nagelbijten / Gniffelen

Hij is al een paar weekjes aan het verharen.

eigenlijk heel slecht hoor zijn hele natuur is verstoord nu denk ik,normaliter verharen ze nu nog niet echt...

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 20:30

Dat weet ik, maar probeer dat zijn eigenaresse maar eens wijs te maken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:59

Volgens mij zijn de meeste paarden nu al wel in de rui hoor, nu de dagen duidelijk korter worden en de temp. lager, dus dat is niet abnormaal als hij nu in de rui is...
Het is dan wel de tijd om een dekentje op te gaan doen als je iets tegen een erg dikke vacht wilt doen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:04

Tsja ik zo proberen opnieuw op te starten zeg maar. Dus nu dadelijk eerst met een 0 grams regendeken starten. En dan weer opbouwen naar meer voering....

Sommige mensen denken volgens mij echt dat paarden van suiker zijn en smelten in de regen..... Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:07

Wil je hem kort in het haar houden?
Zo ja dan zou ik nu een 0 grams deken op doen en dat dan langzaam opbouwen naar mate het kouder wordt.

Zo niet, laat hem dan gewoon zonder deken.

En dat paarden al aan het verharen zijn is rond deze tijd van het jaar heel normaal