Leuke oefeningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Leuke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:46

Heey!

Ik zou eens wat nieuwe oefeningen willen proberen met bijv longeren. Wat is leuk/goed om te oefnen met longeren? Met 2 longes longeren vindt mijn pony hartstikke eng (heeft vorige week het hek gesloopt) dus daar begin ik liever niet meer aan. Heb het daarna nog wel geprobeerd maar hij vond het dood eng!
En wat zijn leuke oefeningen met loswerken? Waardoor versterkt je band?
Hopelijk hebben jullie tips!

Veel liefs !

Winx

Re: Leuke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:49

Ik kijk even mee, ben benieuwd.

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:56

Ik kijk ook even mee Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:57

De band versterk je door Grondwerk met je paard te doen. Ik kan je daar een boek voor adviseren, het heet Grondwerk van Inge Teblick. In het topic staat ook het adres waar je het kunt kopen.

viewtopic.php?f=125&t=625206

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:58

En nog een advies: er zal waarschijnlijk in dit topic advies gegeven gaan worden om de Join Up van Monty Roberts te gaan doen, omdat de band met je pony daar zo goed van wordt. Ik kan je alleen maar adviseren om dit niet te doen omdat het een hele harde manier is om je pony aan te pakken (terwijl het voor het oog zo vriendelijk lijkt), en om dit topic ook even goed door te lezen:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:03

hoi,

Met longeren zou je balkjes kunnen neerleggen bv. eerst gewoon op de grond, en later schuin op een verhoging

Verder zou je allerlei grondwerkoefeningen kunnen doen.....

leuk boek hiervoor zijn:
Paarden trainen aan de hand, lesly bailey, hieraan staan verschillende methodes uitgelegd.

Als je echt grondwerkoefeningen wil hebben, laat maar even weten.....dan zal ik wat leuke er tussenuit halen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:15

Als je met de dubbele longe kan werken kan je natuurlijk ook een gemakkelijke overstap maken naar het werken aan de lange lijnen. Het is zonde om de dubbele longe links te laten liggen. Heb je de buitenste longe over de rug? Of achter de kont? En misschien kan je het beste beginnen met een hulpje erbij, zodat die je paard op de volte kan begeleiden.
Wat ik zelf altijd leuk vindt met longeren is een paard heel erg te laten schakelen in de gangen en natuurlijk ook balkjes ertussen door.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:33

ik ga ook ff meekijken Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:21

Wat ik heel veel doe met mijn pony is heeeel veel overgangen maken aan de longe.. Dat vind ze heel leuk, je houd haar bezig en ze word er ook nog eens alert van. Met overgangen bedoel ik dan een overgang naar stap bijvoorbeeld en dan na 2 passen weer weg draven. Of van halthouden, naar stap na 2 passen stap naar de draf na 3 passen draf naar de galop en dan na een half rondje galop weer het zelfde maar dan omgekeerd dus draf stap halthouden enz. Ook longeer ik soms met balkjes wat mijn pony ook heel leuk vind..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:39

een sprongetje laten maken misschien??

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 13:07

Cassidy schreef:
En nog een advies: er zal waarschijnlijk in dit topic advies gegeven gaan worden om de Join Up van Monty Roberts te gaan doen, omdat de band met je pony daar zo goed van wordt. Ik kan je alleen maar adviseren om dit niet te doen omdat het een hele harde manier is om je pony aan te pakken (terwijl het voor het oog zo vriendelijk lijkt), en om dit topic ook even goed door te lezen:

viewtopic.php?f=125&t=556025

De Join Up vind ik zeker geen harde manier om je pony aan te pakken!
Mijn broer doet dat soms, nou de paarden vertrouwen hem helemaal hij kan echt alles met ze doen, vlaggen over ze heen leggen enz.
Nou dat krijg ik niet voor elkaar Tong uitsteken

Ik denk dat ik een keer met balkjes ga longeren Lachen
Kus

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:20

grondwerk, grondwerk grondwerk.
Met veel geduld kun je er veel mee bereiken en je paard vind het in de meeste gevallen nog hartstikke leuk ook Lachen
Daarbij word je band erdoor versterkt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 16:32

hartstikke bedankt voor de leuke tips!

kunnen jullie dan ook eens een paar goede oefeningen van het grondwerk geven??

Liefs!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:46

Ik ga denk ik voor mijn verzorgshet denk ik één of meerdere cavaletti maken.. Haha! Eerst liet ik hem een beetje springen over een zweep die op 2 krukjes ligt Tong uitsteken Dat is alleen een beetje gevaarlijk, want die zweep vliegt dan soms alle kanten op Verward

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:13

MaartPaard schreef:
hartstikke bedankt voor de leuke tips!

kunnen jullie dan ook eens een paar goede oefeningen van het grondwerk geven??

Liefs!

Je kan eerst beginnen met leidoefeningen, stap-halthouden, stap-draf, achterwaarts, zijwaarts, wendingen om de voorhand/achterhand.

Ik zal voor meer oefeningen vanavond wel even mn boeken erop nakijken....staan veel leuke dingen in, maar om uit te leggen is het handiger om even na te lezen! ( zit nu op mn werk.....vandaar)......en als je uitleg wilt over de bovenstaande oefeningen, laat ke maar weten!

zal de rest morgen wel even neerzetten!

Succes!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 08:02

OKee dankjewel! Ik ben benieuwd naar de rest;-)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 08:15

Ingmarr schreef:
Ik ga denk ik voor mijn verzorgshet denk ik één of meerdere cavaletti maken.. Haha! Eerst liet ik hem een beetje springen over een zweep die op 2 krukjes ligt Tong uitsteken Dat is alleen een beetje gevaarlijk, want die zweep vliegt dan soms alle kanten op Verward

Improviseren voor een hindernis: een paal die normaal voor de omheining dient. Deze kan je op een emmer, op een stoel, op een tafel,... leggen. Wel zien dat als je een stoel gebruikt, dat de balk niet achter de leuning kan blijven hangen. En als je emmers gebruikt dat er geen voer meer in zit Knipoog

Nog andere leuke oefeningen: grondwerk, clickeren, Parelli, Monty Roberts,... Je kan het zo gek niet bedenken.
Ikzelf zou toch proberen om hem ook te leren aan de dubbele longe. In je eerste post meldt je dat hij dat eng vind. Maar als je iets met hem wilt doen, dan moet je niet alleen dingen doen die hij leuk vindt. Als je hem dit geleerdt krijgt zul je merken dat je band veel sterker is geworden.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 09:39

ik heb het ook gedaan met de dubbele longe, in het begin ging het goed maar daarna werd hij panisch en heeft hij zelfs 2 palen afgebroken. later heb ik het nog een keer geprobeerd maar zodra hij het voelde flipte hij m alweer fataal. Kan je wat uitleggen over clickeren en parelli?

Liefs !

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:18

Er zijn aparte topics over clickertraining en Parelli. Waarschijnlijk kan je daar wel de juiste info vinden. Ikzelf heb met deze dingen geen ervaring. Momenteel ben ik er vooral over aan het lezen om als ik een eigen paard heb er mee aan de slag te gaan.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:34

Hoe werkt dat, zo'n dubbele longe?? Bloos

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:13

MaartPaard schreef:

hoihoi....

iets later als beloofd!

heb even wat voor je nagekeken....en vond dit zelf wel een leuke oefening...( zelf nog niet gedaan omdat die van mij nog erg jong is, en eerst andere dingen moet leren)

je legt balken in een L-vorm in de bak, dubbel zodat je paard tussen de balken door kan lopen, je laat je paard eerst voorwaarts door de L heen lopen, stap voor stap, zonder dat je paard over de balken heen stapt of aantikt. Als dit goed gaat doe je dit achterwaarts, dit vergt wel wat concentratie van jezelf en het paard.

Verder kun je eigenlijk alle drussuuroefeningen vanaf de grond doen....wijken, schouderbinnenwaarts etc.

Bne je lid van de bieb? daar kan je nl. ook veel leuke boeken halen zonder dat je steeds alles zelf hoeft te kopen....heb zelf boek over VD gehaald, en is ook erg intressant!

Succes!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 07:40

OKee dankjewel!
Ik ben idd lid en heb gister het een en ander aan boeken gehaald. Staan ook veel leuke dingen in.

Liefs !

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:50

Nala26 schreef:
MaartPaard schreef:

hoihoi....

iets later als beloofd!

heb even wat voor je nagekeken....en vond dit zelf wel een leuke oefening...( zelf nog niet gedaan omdat die van mij nog erg jong is, en eerst andere dingen moet leren)

je legt balken in een L-vorm in de bak, dubbel zodat je paard tussen de balken door kan lopen, je laat je paard eerst voorwaarts door de L heen lopen, stap voor stap, zonder dat je paard over de balken heen stapt of aantikt. Als dit goed gaat doe je dit achterwaarts, dit vergt wel wat concentratie van jezelf en het paard.

Verder kun je eigenlijk alle drussuuroefeningen vanaf de grond doen....wijken, schouderbinnenwaarts etc.

Bne je lid van de bieb? daar kan je nl. ook veel leuke boeken halen zonder dat je steeds alles zelf hoeft te kopen....heb zelf boek over VD gehaald, en is ook erg intressant!

Succes!

Interessante oefening..
Heb je meer (eenvoudige) oefeningen die je met elk paard kunt doen?

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:58

@thagirl

Je kan de balken inprincipe in elke vorm leggen om het steeds moeilijker te maken, soort van labyrint zeg maar.....

zal voor meer oefeninge nog eens goed nadenken!

Heb zelf ook veel uit "Paarden trainen aan de hand" gehaald van Lesley baily, staan echt leuke dingen in, en versschillende disciplines, dus ook erg leuk om te kijken wat er wel/niet bij jou en je paard past!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:56

Wat ik zelf doe met longeren (en we hebben sinds kort een longeerbak/round pen buiten, erg handig dus, voorheen hadden we alleen swinters binnen longeerbakje). Paard loopt gewoon los, op zn eigen benen. Daar laat ik dr altijd veel overgangen maken, halt/stap/draf/galop, maar ook veel overgangen binnen de draf (kan haar blokkeren met mn ene hand en actief houden met de andere, waardoor dat ook goed haalbaar is), verder draait ze om op commando, komt naar me toe, achterwaarts (tot nu toe alleen nog als ze dichtbij staat) en uiteindelijk wil ik ook nog toewerken naar zijwaarts.
Verder balkjes lopen gebeurd ook af en toe. Ik doe ook af en toe (en dat vooral s winters omdat we dan aanzienlijk minder tijd en ruimte hebben, maar toch ze beweging willen geven) twee tegelijk. Krijg je beetje het idee van tweespan longeren (ipv mennen). Dit kan natuurlijk niet met twee paarden die elkaar niet kunnen verdragen of die niet op elkaar inspelen.

Afhankelijk van wat het paard de dagen ervoor gedaan heeft, gaat er hoofdstel in, longeersingel om en zet ik dr bij. Hier loopt ze ook nog steeds gewoon los in de round pen.

Op de andere stal doe ik ook wel heel af en toe dubbele longe. Als de paarden het echt eng vinden, ga ik dr achter lopen (mennen/lange lijnen) en maken we veel figuren, waarbij ze langzaam kunnen wennen aan beweging achter de benen.
Wennen ze echt niet, dan haal ik de lijn over de rug.
Hier heb ik alleen helaas geen beschikking over een longeerbak of round pen. Maar zullen binnenkort eens met rood-witlint en stekpaaltjes iets creeeren.