helemaal scheren???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

helemaal scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 08:14

Vorig jaar zat mijn paard enorm dik in de vacht met alle gevolgen dien. Ze heeft ook chronische bronchitis, dus het is erg belangrijk dat ze haar energie behoudt voor het rijden. Nou heb ik haar vorig jaar in een dekenmodel geschoren. Nu ik wedstrijden rijd wil ik dit niet meer. Ik vind het lelijk en het had ook als gevolg dat ze onder het zadel etc nog steeds erg zweete. Nu gaat ze straks zo'n 6 uurtjes naar buiten (ook in de winter, mits het weer het toe laat (veel regen, vorst, sneeuw etc). Nu wil ik haar dus helemaal gaan scheren, maar heb het gevoel dat je dan alles in moet pakken wat bloot ligt. Of heb ik dit nou helemaal mis??? Ik heb een halsdeken, die aan de regendeken vast kan, maar daardoor verstikken de manen erg. Verder heb ik wel genoeg warme deken om haar body warm te houden, maar hoe zit het dan met de benen. Ik wil ze er graag uithalen, omdat het niet mooi is met. Maar hebben ze hierdoor minder bescherming bij een trap van een paard? En hebben ze het dan eerder koud etc etc? Kortom hoe staan jullie er tegenover om haar helemaal te scheren? Ik hoop dat jullie mijn twijfel weg kunnen nemen. Lachen

Urielle

Re: helemaal scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:58

Ik doe ook geen halsdekens om hoor. Wel een dikke waterdichte deken zodat hij op temperatuur kan blijven - en ik wissel aangepast aan de temperatuur. Mijn paard staat apart in een landje dus van de geschoren benen heb ik geen last, behalve als hij zichzelf vangt Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:39

Als je vroeg scheert heeft je paard nog mogelijk om een beetje vacht aan te maken. Halsdeken hoeft niet, als het lichaam maar warm blijft. En ik ga er van uit dat je paard niet bij -20 naar buiten gaat?

Mijn oudere merrie gaat ook helemaal kaal, de jongste heb ik nog niet hoeven scheren. En meer haren op de benen beschermen echt niet tegen een trap van een ander paard hoor.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 17:24

Ok bedankt voor de reacties!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 19:50

Ik heb mijn paard vorig jaar helemaal geschoren. Hij staat bijna altijd 24/7 buiten, en ik heb er gewoon een 400 grams opgelegd, met daarover een waterdichte deken. Alleen nadat ik hem gewassen had (schimmel, moet toch voor wedstrijd) kreeg hij een dag de halsdeken op. Daar deed hij het prima op, heb ook maar 1 keer hoeven te scheren.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 19:52

hmm dat klinkt goed! Ja ik wil haar halve wege oktober scheren, dus dat ik ook wel vroeg. Vorig jaar hoefde ik haar overigens ook niet nog een kere te scheren. Maar ik leg dan eerst een 240 grams deken op met regendeken. En wanneer het dan kouder wordt heb ik nog een 550 grams deken + regendeken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:04

dat is echt wel voldoende hoor! Op de benen groeien de haren vanzelf een klein beetje terug, maar niet zo lang als dat het was voor het scheren (dus wel een beetje extra bescherming, maar geen lijn van het scheren). Mijn paard heeft het geen moment koud gehad, ook niet toen het -10 was.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:07

Zolang een paard te eten heeft kan hij zich redelijk warm houden.
IK hou er zelf niet van om paarden te scheren, maar kan me wel voorstellen dat sommige mensen dit doen en toch gebruik willen blijven maken van de wei.

Dus zorg voor veeeeel gras/hooi Haha!
Laatst bijgewerkt door annebe op 14-09-07 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:13

Als mijn paard een te dikke vacht krijgt laat ik 'r ook scheren 's winters en zij loopt overdags ook veel buiten (zeker nu ze ook luchtwegproblemen heeft...).
Ik zorg ervoor dat ze een warme waterdichte deken op heeft en ik laat de benen en de voorkant van het hoofd niet scheren.
Zo houdt ze toch iets meer warmte vast en een kaal voorhoofd geeft meer kans op voorhoofdsholte ontsteking als ze veel buiten op de koude wind staan...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 21:32

Tnx! Ik scheer haar hoofd sowieso niet, maar mag ik wel vragen waarom je dan haar benen er wel in laat zitten?
Ik zou haar liever ook niet scheren, ze vindt het zelf ook een drama. Ik zie der nu al zwaar tegen op. Maar het is beter, omdat ze erg zweet met die lange haren en daardoor dus overbodig veel energie kwijt raakt en ze snel kou vat. En daar ben ik helemala als de dood voor met haar luchtwegproblemen. Maar goed met een geschoren paard moet je eveneens uitkijken natuurlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:55

Omdat ze dan minder kou op zich krijgen als ze de hele dag buiten lopen en de benen minder kans hebben om te beschadigen.
Ze loopt ook voor de wagen en ik rijd er ook mee buiten, en met kale benen heb je sneller een kras...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 15:39

En hoe zit het eigenlijk met regen? is een paard minder beschermd tegen de regen op de plekken waar hij geschoren is??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:42

Regen komt natuurlijk wel eerder op de huid dan wanneer ze niet geschoren zijn, dan loopt het water beter over de vacht heen weg...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 16:26

Hmm... maar is dan eventueel wel een halsdeken nodig? Of wennen ze daar wel aan?

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:31

Een hals deken is maar net naar je eigen keuze. En het verschild per paard ook of ze daar tegen kunnen. Je zit er inderdaad wel mee dat als je zo'n halsdeken opdoet dat de manen verstikken en dat is gewoon zonde. Maar naar mijn idee kunnen de meeste paarden er wel tegen. Het nadeel alleen is dat de haren op de hals eerder terug komen, zonder zo'n halsdeken. En qua die benen betreft zijn ze ook minder beschemd tegen het krijgen van klappen of voor het aantikken van balken etc. met springen. Maar persoonlijk vind ik als je een paard scheert is het mooier als je ze helemaal scheert.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:05

Ik heb ze zelf nog nooit met een halsdeken op gehad, een gewone warme deken voldoet prima volgens mij...
Vorig jaar heb ik ook wel getwijfeld en een deken met halve hals aangeschaft, maar uiteindelijk niet gebruikt, omdat het toen niet echt heel koud werd en ik toch een beetje bang was voor de lange manen...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:30

heb even meegelezen en hierbij ook besloten dat ik mijn fjord van 22 jaar ook helemaal te scheren, ben lang aan het twijfelen geweest en nu "om"..bedankt voor jullie duidelijke verhalen..

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:21

Ik hou dit even in de gaten. Mijn paard gaat ook kaal deze winter.
Ik twijfel er alleen nog over of ik zijn benen ook scheer, want hoe doen jullie dat met kale benen in een blubberige/natte wei? Dat kan toch niet goed zijn? Krijg je dan niet veel sneller last van bv. mok?

Ik laat iig zijn hoofd in het haar en ik denk dat ik de benen ook niet scheer, is denk ik wel zo fijn voor mijn paard. Dan ziet het er maar wat minder mooi uit Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:43

Vind ik ook, dan maar ietsje minder mooi, maar wel praktisch... Knipoog

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:36

Jullie kunnen toch het hoofd half scheren,zo met de bakstukken van je hoofdstel mee.Dat doe ik ook altijd.Ja en de benen...........ik vind dat je het paard een boel warmte ontneemt als je de benen scheert.Als je natuurlijk dressuurt moet je haast wel,maar voor een pony/paard wat geen wedstrijden loopt zou ik de benen er lekker in laten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:08

Na overleg weer open Knipoog

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:05

Ik laat het hoofd en de benen meestal ongeshoren.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:22

Ik ben nou ook heel erg aan het twijfelen..

Ik ga dit jaar ook weer mijn fjord scheren. Ze staat overdag een aantal uur buiten. Ze staat dan niet altijd in een droge wei. Ze moet dan wel somsdoor de blub heen. Dan is het toch beter om de benen niet te scheren? En het hoofd dan?

Vorig jaar had ik haar niet geschoren, maar dat jaar ervoor wel. Toen had ik de benen en het hoofd niet mee geschoren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:40

De benen kunnen er gerust uitgeschoren worden. Er zitten voornamelijk pezen in de benen, de spieren zitten veel hoger en worden deels nog door een deken verwarmt. En een goed gezond paard houdt zichzelf prima warm.

En blobber/mok etc is een bacterie, het maakt niks uit of je kale kootholtes hebt of met haar.... ze krijgen het toch als ze er gevoelig voor zijn.

Mijn paard heeft ltijd uitgeschoren kootjes, geschoren kroonranden, oortjes etc. In de winter scheer ik hem soms zelfs 3x.Ook het hele hoofd.
Met een goede deken is er niets aan de hand.