Paarden afgenomen door deurwaarder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona__

Paarden afgenomen door deurwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:30

Mijn paarden staan bij mn vader, die zit nogal in de schulden.. niet helemaal zijn schuld maar dat doet er niet toe. Hij heeft dus nu 2 rekeningen waarvan de laatste waarschuwing/aanmaning binnen is, en die tijd is zelfs al verstreken.

Kunnen deurwaarders mijn paarden meenemen?

Mireille

Re: Paarden afgenomen door deurwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:31

Staan die paarden op jouw naam? Dan lijkt me van niet.
Staan de paarden op je vaders naam... dan ben ik bang van wel...

Ik heb er geen ervaring mee, en weet er ook vrij weinig vanaf. Maar dit lijkt me gewoon het meest logische.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:33

De verzekering staat op naam van mn moeder (ouders zijn gescheiden) maar op welke naam het paspoort staat weet ik niet.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:33

Volgens mij is het zo dat wanneer de paarden op je vaders naam staan ze de paarden in beslag kunnen nemen.. Niet als ze op jouw naam staan. Heb het weleens gevraagd hoe dat allemaal zat maar ben er nu nog niet uit. Dus weet dit niet zeker!

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:34

Hm oke. Misschien dan toch de paardjes maar eventjes verhuizen en op mijn eigen naam zetten....

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:35

Als de paarden op jouw naam staan.Kan er niet veel gebeuren.Maar op jouw vaders naam wel.

Het enigste wat je kan doen is het zo snel mogelijk op jouw naam laten zetten.En de paspoorten bij iemand anders neerleggen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:35

In eerste instantie dacht ik ja (omdat je 17 bent), maar omdat je ouders gescheiden zijn en hopelijk de paarden van je moeder zijn, dan misschien niet. Als de onderhoudskosten voor je vader zijn, dan weet ik het nog niet....

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:37

Ze delen de onderhoudskosten, en nu betaald mijn moeder alle kosten voorlopig omdat mn vader dus even geen geld ervoor heeft.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:39

Wie kan aantonen dat hij of zij de rekeningen betaald heeft over de afgelopen tijd?
Diegene is vaak juridisch eigenaar.

Maar laat voor de zekerheid het paard op jouw naam zetten. Iemand van mijn vorige stal is zo haar paard kwijt geraakt, voor de grap papieren op naam vriendje gezet, ze gaan uitelkaar, vriendje raakt in de schulden en zij was haar paard kwijt om hij op haar naam stond.
Ga desnoods (fictief) pensiongeld bij je vader betalen, daarmee toon je ook aan dat je eigenaar bent.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 20:40

Dierenarts rekeningen gaan naar mijn vader, hoefsmid naar mijn moeder.. Handig als ze alles delen, niet dus...

Is het een optie om de paarden ergens anders neer te zetten?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:41

zowiezo als de paarden op je vaders naam staan (ookal staan ze niet bij hem) hebben ze recht om ze in te nemen geloof ik.

mijn ouders hebben een bedrijf aan huis(mijn paard staat ook thuis) wel BV (loopt niet in de schulden) maar ik heb wel mijn op MIJN naam die nemen ze niet af.

volgens mij als je onder de 18 bent mogen ze alles van je meenemen ookal staat het op jouw naam.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:42

Het lijkt me wel verstandig om de paarden (tijdelijk) ergens anders onder te brengen. En vergeet niet de papieren enz. mee te nemen, zodat er geen vorderingen kunnen worden gedaan op de paarden terwijl ze ergens anders staan. Sterkte ermee.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:44

dan moet je idd net doen alsof ze dr niet zijn ...
vergeet niet als ze iets willen vinden vinden ze alles!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:45

een deurwaarder mag zover ik weet alles in beslag waten op je vaders naam staat ze verwachten echter niet zo een paard en zullen eerst naar een auto vragen of meubels

ik zou de paarden op jou naam zetten en ze daar weg halen
die mensen malen nergens om en het boeit ze werkelijk niet veel
het enige wat ze wel willen is hun geld maakt niet uit hoe

maar gezien je leeftijd ben je volgens de wet niet volwassen en valt automatisch de zorg ervan op je ouders

ik zou dan toch proberen om ze op een volwassen zijn naam te zetten
bv je moeder of iemand vlak bij je die geen schulden heeft tot je 18 bent en dan gelijk omschrijven op jouw naam

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:47

idd paarden op je eigen naam laten zetten, dan kan je weinig gebeuren....
daarom heb ik mijn paard voor de zekerheid ook maar op mijn naam staan... Lachen

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:51

Allereerst ligt het eraan op wiens naam de paarden staan, die is de juridisch eigenaar. Wie de rekeningen betaald is mogelijk economisch eigenaar maar dat maakt wettelijk gezien niks uit.

Als je nu je paard opeens op je naam laat zetten kan dat door de deurwaarder onder bepaalde voorwaarden weer ongedaan gemaakt worden (de zogenaamde Actio Pauliana) en kunnen ze alsnog er beslag op leggen

Dan als laatste als de deurwaarder in naam van de belastingdienst komt dan maakt het niet uit op wiens naam de goederen/ paarden staan aangezien er dan bodembeslag gelegd wordt. Alles wat op het moment van bodembeslag zich op de bodem bevind is voor de belasting dienst wie op dat moment de eigenaar ook is. De daadwerkelijke eigenaar moet dan bij bezwaarschrift aantonen eigenaar te zijn om het terug te krijgen.

De enige mogelijkheid om geen beslag op de paarden te laten leggen is te zorgen dat ze onvindbaar zijn dan zullen ze anderen spullen nemen

Sterkte

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 21:10

Allemaal heel erg bedankt Lachen

Ik ga morgen met mijn vader praten, en ik denk dat ik dan de paarden maar weghaal, en op mn moeders naam ga zetten. Maar, dierenarts rekeningen liggen wel bij mijn vader.. Dan komen ze er toch alsnog achter dat er paarden zijn?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:12

Het lijkt me heel verstandig om de paarden op je moeder's naam te zetten. En die da rekeningen zou ik meenemen voor de zekerheid, eigenlijk alles wat met je paarden te maken heeft.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:15

Idd, die rekeningen zou ik ook weghalen, en proberen zelf te betalen....
anders komen ze er alsnog achter dat er paarden zijn en kunnen ze nog wel eens moeilijk gaan doen....

succes ermee! Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:18

Is er al een deurwaarder geweest? Anders gewoon even contact opnemen en een betalingsregeling treffen. Dat is meestal wel goed te regelen.
Paarden is niet het eerste waarop beslag gelegd zal worden omdat het niet echt makkelijk is voor ze om te verkopen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:40

Een kennis van mij heeft haar paarden op andere adressen moeten onderbrengen en andere namen op papier anders waren ze allemaal in beslag genomen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 21:53

En hoe weet ze dat het anders gebeurt was? En waren ze dan in beslag genomen of was er beslag op gelegd?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:27

Joki schreef:
Allereerst ligt het eraan op wiens naam de paarden staan, die is de juridisch eigenaar. Wie de rekeningen betaald is mogelijk economisch eigenaar maar dat maakt wettelijk gezien niks uit.

Als je nu je paard opeens op je naam laat zetten kan dat door de deurwaarder onder bepaalde voorwaarden weer ongedaan gemaakt worden (de zogenaamde Actio Pauliana) en kunnen ze alsnog er beslag op leggen

Dan als laatste als de deurwaarder in naam van de belastingdienst komt dan maakt het niet uit op wiens naam de goederen/ paarden staan aangezien er dan bodembeslag gelegd wordt. Alles wat op het moment van bodembeslag zich op de bodem bevind is voor de belasting dienst wie op dat moment de eigenaar ook is. De daadwerkelijke eigenaar moet dan bij bezwaarschrift aantonen eigenaar te zijn om het terug te krijgen.

De enige mogelijkheid om geen beslag op de paarden te laten leggen is te zorgen dat ze onvindbaar zijn dan zullen ze anderen spullen nemen

Sterkte

Dus stel, de staleigenaar krijgt zoiets en krijgt bodembeslag, mogen zij alle paarden (ook van de pensionners) meenemen??

Ik zou als ik jou was dan igg ergens anders stallen en afwachten!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:38

Ja dat mag maar enkel als het gaat om belastingschuld en er nog aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt. Maar op het moment dat er bodembeslag gelegd wordt is op ALLES wat zich op de bodem bevind beslag gelegd. Dus in geval van een pensionstal valt er onder het beslag alles wat van hem is en zich op de bodem bevindt, paarden van pensioneigenaren, harnachement, auto's fietsen etc. Alles wat zich op dat moment op die bodem bevindt. Als het gebeurt dan moet je een briefje (bezwaarschrift) naar de belasting sturen en daarin aantonen dat het van jou is.

En mocht je het plan opvatten om je eigendommen weg te halen gedurende een bodembeslag dan is het een strafbaar feit.

Dus in geval van een staleigenaar met een behoorlijke belastingschuld is het risico groter. Maar als je kan aantonen dat je eigenaar bent krijg je je spullen gewoon terug.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 06:52

Wat een onzin... Deurwaarders nemen echt je paard niet in beslag hoor.