rij/stalschoenen: stalen neus of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

rij/stalschoenen: stalen neus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:19

tja beetje vreemd verhaal,maargoed;

ik wilde dus graag rij/stalschoenen met stalen neuzen.
een poos terug heeft een paard op mijn grote teen gestaan,en die is nog steeds niet hersteld.
dus,om mijn fijngevoelige tenen te beschermen,ben ik vandaag naar de ruiterwinkel geweest om voor schoenen te kijken.

de verkoper had een prachtig model,en een raar verhaal voor me;
er was een poosje terug een mevrouw die vertelde dat als een paard precies op het randje van de stalen neus gaat staan en er flink ook op staat,de stalen neus in kan deuken en je teen op die manier nog ernstiger beschadigd.
vond het verhaal nogal dramatisch,maarja een kern van logica zit er ook wel in.

wat zouden jullie doen,met of zonder stalen neus en welke schoen zouden jullie aanraden?

fjordnina

Re: rij/stalschoenen: stalen neus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:22

je hoort het inderdaad meer, maar ik durf niet te zeggen of dat allemaal waarheid is.

Ik ga voor de zekerheid toch altijd maar voor een stel gewone schoenen en let iets beter op de voeten van paardlief.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:33

Ik heb daar ook naar geinformeerd en het schijnt dat het in de bouw (met echt zware dingen) nu verboden is om die reden. Maar bijvoorbeeld met motorrijden en paardrijden niet, lijkt me dat ze dat ook wel zouden verbieden als er echt risico aan zit. Ik heb nu nog geen schoenen met stalen neuzen, maar die ga ik wel binnenkort kopen, m'n teentjes hebben nu heel wat te verduren.

Voor in de bouw hebben ze nu heel sterk kunststof dus daar heb je ook schoenen van (weet alleen niet of dat ook rij/stalschoenen zijn). En je moet er ook nog rekening mee houden dat soms als er "stalen neuzen" staat bij schoenen, ze toch van dat sterke kunststof zijn, altijd even informeren dus.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 08:36

tja zit ook wat in Kler,ik twijfel nu wel

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:37

In werkschoenen zit inderdaad een speciaal soort kunststof, dat kapot gaat bij te hoge belasting en niet zoals staal indeukt. Dat betekend dus dat het de schok opvangt, maar daarna je tenen niet er alsnog af kan knellen.
In mijn mountainhorse zit ook dat kunststof, het is veel minder zwaar en heeft tot nu toe alle paardenpootjes overleefd!

Je kunt het zien aan een bepaald soort keurmerk geloof ik, maar dat weet ik niet precies, zou je eens na moeten kijken.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:18

ik heb gewoon sport schoenen aan. Vindt ik ook het lekkerst lopen.
Ik let trouwens ook heel goed op waar ik sta, en vooral waar de paarden zijn hoeven neer zet.

Zo vaak staat een paard trouwens ook niet op mijn voeten. Ze staan er alleen op wanneer ik ze poets.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:21

Er was laats een programma op Discovery Channel waarin ze dat onderzochten. Dat indeuken van stalen neuzen is echt klinkklare onzin!
Ik denk alleen wel dat je beter echte veiligheidsschoenen kan kopen, met een keurmerk dus. Die hebben ze bij de betere schoenenwinkel. Ik zou niet te veel vertrouwen hebben in veiligheidsschoenen van de ruitershop.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:31

Ik zou het niet doen.
Een kennis van me had ze ook, en die dingen deukte dus wel in toen er een paard op die rand ging staan.
Hij heeft echt helse pijn gehad...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:38

bromfiets schreef:
Er was laats een programma op Discovery Channel waarin ze dat onderzochten. Dat indeuken van stalen neuzen is echt klinkklare onzin!
Ik denk alleen wel dat je beter echte veiligheidsschoenen kan kopen, met een keurmerk dus. Die hebben ze bij de betere schoenenwinkel. Ik zou niet te veel vertrouwen hebben in veiligheidsschoenen van de ruitershop.

aangezien ik zelf per dag zo´n 100 paar schoenen met stalen neus in mijn handen heb. (is mijn werk) weet ik wel zeker dat het geen klinkklare onzin is.
Het staal in de neus is te dun om ijzersterk te zijn. Ik weet niet precies wat voor gewicht ze aankunnen maar ze deuken toch echt in met veel belasting. Ik denk dat je liever een blauwe teen hebt dan een teen die aan een zijde draadje hangt.
of gewoon goed uitkijken waar je je voeten neerzet, ik heb 12 jaar paarden en er heeft er pas 1 keer 1 op mijn voeten staan dansen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 09:44

ach het is ook niet zo dat er nu zo vaak een paard op mijn teen staat,maar ik vond het wel een veilig idee.
ik denk dat ik toch maar voor een schoen zonder staal ga

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:53

een paar goede leren schoenen, bieden trouwens ook al behoorlijk wat beschermoing voor je tenen.
Vergeleken met de gympies die je meestal ziet in ieder geval!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:02

Ik ben sinds een aantal weken ook na aan het denken om mijn volledig voetonwaardige scharminkel schoenen weer eens te vervangen door andere rijschoenen. Stalen neus leek mij ook wel wat, alleen al omdat ik pas geleden de voet van iemand zag, waar een paard op de tenen een draai had gemaakt: *auw*. Toch ben ik bang die stalen rand te voelen en ik weet ook niet hoe zwaar zo'n schoen dan gaat worden...nog niet helemaal overtuigd dus....Misschien dat de prijs wel wat doet, want volgens mij kan ik beter een goede buitenschoen kopen dan wat er in ruitersportzaken aan rijschoen wordt verkocht..wat een verschil in prijs!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:04

lejo schreef:
In werkschoenen zit inderdaad een speciaal soort kunststof, dat kapot gaat bij te hoge belasting en niet zoals staal indeukt. Dat betekend dus dat het de schok opvangt, maar daarna je tenen niet er alsnog af kan knellen.
In mijn mountainhorse zit ook dat kunststof, het is veel minder zwaar en heeft tot nu toe alle paardenpootjes overleefd!

Je kunt het zien aan een bepaald soort keurmerk geloof ik, maar dat weet ik niet precies, zou je eens na moeten kijken.

In heb ook MH met kunstof, en dat is helemaal kapot. Het deukte in, bleef ingedeukt zodat ik mijn schoen uit moest doen om mijn tenen te bevrijden en de schoen terug te deuken. Heb er nu geen last meer van maar je kan de teen van de schoen nu gewoon indeuken.

Stalen neuzen deuken echt niet zomaar in hoor, als je 1 met een keurmerkje erop hebt (net als in caps), zag laatst ook op tv een programma waar ze uit gingen testen of het staal indeukte/brak en daarbij je tenen verbrijzelde of niet, dit bleek dus niet zo te zijn Ze lieten loodzware dingen erop laten vallen van grote hoogtes en alleen het leer beschadigde aan de buitenkant.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:06

bromfiets schreef:

Ik heb er helaas toch naast gestaan dat iemand een paard op z'n voet kreeg en de neus indeukte.
Zal denk ik veel te maken hebben met de kwaliteit.

Persoonlijk vind ik het onzin om stalen neuzen te dragen. Als je oplet en je paarden opvoedt is er niets aan de hand. Ik werk inmiddels al 16 jaar met paarden en denk dat er in die tijd minder dan 10x een paard op m'n voet heeft gestaan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:10

Ladygiroc schreef:
bromfiets schreef:

aangezien ik zelf per dag zo´n 100 paar schoenen met stalen neus in mijn handen heb. (is mijn werk) weet ik wel zeker dat het geen klinkklare onzin is.
Het staal in de neus is te dun om ijzersterk te zijn. Ik weet niet precies wat voor gewicht ze aankunnen maar ze deuken toch echt in met veel belasting. Ik denk dat je liever een blauwe teen hebt dan een teen die aan een zijde draadje hangt.
of gewoon goed uitkijken waar je je voeten neerzet, ik heb 12 jaar paarden en er heeft er pas 1 keer 1 op mijn voeten staan dansen

Schoenen met echt staal bestaan toch niet meer? Dat is tegenwoordig toch allemaal kunststof?

Ik heb zelf veiligheidsschoenen van mijn werk. Daar is zelfs een keer een accu van een heftruck op gevallen en ik heb al mijn tenen nog. Mijn schoenen zijn gecertificeerd, van Bata.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:07

Dat klopt het is allemaal kunststof. Overigens is het wel een verschil of er een paard op staat te dansen of dat er iets vanuit bijv. de bouw erop valt wat nog 10 keer zwaarder is. Maar dan nog, er zijn keurmerkenvoor deze schoenen en die deuken niet in als er een keer een paard op staat Knipoog Daar komt bij dat jij nog zo voorzichtig kunt zijn waar je je voeten neer zet. Als je paard dit niet doet heb je nog een probleem Vork Ik heb al jaren schoenen met stalen neuzen, zijn stevige schoenen en moet zeggen ik wil niet anders meer!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 12:27

hmmm moeilijk jongens,ik wist niet dat het allemaal kunststof is tegenwoordig.
de verkoper raadde me ariat en mountainhorse schoenen aan

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:29

Ladygiroc schreef:
bromfiets schreef:

Schoenen met echt staal bestaan toch niet meer? Dat is tegenwoordig toch allemaal kunststof?

Ik heb zelf veiligheidsschoenen van mijn werk. Daar is zelfs een keer een accu van een heftruck op gevallen en ik heb al mijn tenen nog. Mijn schoenen zijn gecertificeerd, van Bata.

Bata..heb vakantie en wil niet aan mijn werk herinerd worden haha. Je hebt trouwens ook van die losse neuzen zeg maar. die kan je in je schoen doen. Is een neus met een band naar je hiel.

Maar even voor de TS mocht je besluiten schoenen met stalen neuzen te nemen, haal ze dan in een winkel waar ze veiligheidsspullen verkopen. En met keurmerk..(zijn ze trouwens bijna allemaal wel)

Achja dan heb jij geluk gehad met die accu. Vorig jaar viel er een pallet op mijn schoen en die raakte precies mijn wreef achter de stalen neus, poot in 't gips..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:27

Snoevie schreef:
hmmm moeilijk jongens,ik wist niet dat het allemaal kunststof is tegenwoordig.
de verkoper raadde me ariat en mountainhorse schoenen aan

Ik heb al jaren die mountain horse, bevalt me prima moet ik zeggen. Lopen heerlijk zien er ondanks geen verzorging nog goed uit en dat na al ruim 2 jaar Vork

JATR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:32

het hangt er net even vanaf of je paard vaak op je tenen staat of niet

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:37

JATR schreef:
het hangt er net even vanaf of je paard vaak op je tenen staat of niet

Je paard zal niet zeggen, vandaag sta ik er maar 1 keer op morgen 3 keer dus morgen zou ik veiligheidschoenen aan doen Vork was dat maar waar

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:39

haha nee dat zou makkelijk zijn........
t is niet dat er nou zo vaak een paard op mijn tenen staat,maar ik wil gewoon veilige en mooie schoenen waar ik ook goed mee kan rijden.

xenalee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:41

Snoevie schreef:
tja beetje vreemd verhaal,maargoed;

ik wilde dus graag rij/stalschoenen met stalen neuzen.
een poos terug heeft een paard op mijn grote teen gestaan,en die is nog steeds niet hersteld.
dus,om mijn fijngevoelige tenen te beschermen,ben ik vandaag naar de ruiterwinkel geweest om voor schoenen te kijken.

de verkoper had een prachtig model,en een raar verhaal voor me;
er was een poosje terug een mevrouw die vertelde dat als een paard precies op het randje van de stalen neus gaat staan en er flink ook op staat,de stalen neus in kan deuken en je teen op die manier nog ernstiger beschadigd.
vond het verhaal nogal dramatisch,maarja een kern van logica zit er ook wel in.

wat zouden jullie doen,met of zonder stalen neus en welke schoen zouden jullie aanraden?

en of dat dat klopt kan er over mee praten met me kisten met stalen neuzen me teen gaat me dat nooit vergeven Haha! Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:41

Ik heb die mountain horse stalschoenen. Weet niet precies welke, maar ik gebruik ze op stal er is ook goed mee te rijden

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:42

Ik heb in mijn kisten stalen neuzen, gebruik ze nu zo'n 6 jaar en heb er nog geen zwaar letsel aan overgehouden.