Paard en gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 18:45

He bokkers!
Ik weet niet of dit hier goed staat, anders zeg het maar.

Ik wil het hebben over paard en gedrag.

1. Een hengstig ruintjes
Nee niet letterlijk, hoor. Hij denkt soms dat hij een hengst is (dus niet de hengstige vorm die we bij merries gebruiken Tong uitsteken). Wie heeft dit ook?
De pony is namelijk al vanaf 1 jaar ruin (hij is nu 10). Wij hebben een openbare bak met allemaal recreatie ruiters die van alles met hun paard doen. Ook als de paarden in de wei staan gooien we ze in de bak los en jagen we ze op.
Vaak als er een merrie is, gaat mijn paard showen. Hij gooit zijn staart omhoog en loopt echt super mooi (deed ie dat maar onder het zadel Huilen ). Hij gaat ook 'knorren'.
Dit gedrag doet hij ook soms bij ruinen.
1 keer was het zelfs zo 'erg' dat hij een merrie ging krabbelen (das nietzo erg) maar ook aan de kont ruiken en flehmen en dat de hele tijd door (tot wij ze uit elkaar haalden) (de piemel kwam naar buiten, niet stijf).
Bij mijn verzorgpony's hebben ze 3 ruinen en een stuk of 5 merries die niet bij elkaar kunnen, dit omdat ze elkaar gaan trappen.
Wat is jullie ervaring? Hebben jullie ook een ruin die 'denkt' dat hij hengst is (is dit uitzonderlijk of komt dit juist vaker voor?) of kan jou ruin merries niet uitstaan?

2. Gedrag bestuderen
Mijn pony komt in mijn ogen altijd erg chagarijnig over. Daarom besloot ik tijden de training eens zijn gedrag goed te bestuderen, hieruit bleek dat hij helemaal niet zo sjaggie was.
Het is namelijk zo; als ik hem uit de wei haal loopt hij eerst weg (niet ver, 2 stapjes) en kijkt wat sjaggerijnig. Nou de rest met poetsen etc ging ik eens kijken hoe hij deed. Hij was oplettend op zijn omgeving maar altijd een oortje naar mij gericht. ?Ik vond het erg appart om te zien dat als je hem uit de wei haalt hij denk van; o nee he! terwijl als hij aan het werk gaat/als je hem eenmaal hebt hij toch niet zo erg vind.
Dit licht in de aard van mijn pony. Vroeger was hij onhandelbaar. Toen hij hengst was moesten we hem met een zweep wegjagen om hem eten te geven.
Na de castratie is hij erg vooruit gegaan, hij steigerd niet meer en bijten ook niet, maar met mensen omgaan is nogsteeds niet zijn favorite bezigheid.

Wie heeft nog zon paard, hoe ga jij met zo een om? Besturdeer jij het gedrag wel eens heel goed waardoor je tot ontdekkingen bent gekomen?

Nou groetjes!!

BleikjA

Re: Paard en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 10:47

1. Mijn merrie houd van ruinen. ze is altijd vriendjes met de ruinen en juist niet met merries. Ze kan merries wel uitstaan hoor, maar ik heb haar nooit echte vrienden zien worden met een merrie. Er staat een ruim bij Bleikja die wel geintereseerd is, maar hij snapt niet helemaal hoe het werkt Clown En als het lukt hebben ze er allebij plezier in Tong uitsteken (merrie spoelt zichzelf bij elke hengstigheid)

2. Mijn paard doet alleen zo als ze het rijden (of wat we ook gedaan hebben) de keer ervoor niet leuk vond. Dan loopt ze ook een paar stappen voor me weg. Zolang ik het leuk hou kijkt ze me heel vrolijk aan als ik haar uit de wei kom halen. Mijn paard heeft zich wel erg afgesloten voor vreemden, dus ik heb er echt tijd voor moeten nemen om haar zo vrolijk te krijgen. Je ziet dat wel weer veranderen als je iemand meeneemt die ze niet kent. Bij Bleikja moet je ook op alle kleine dingen letten, alleen haar hoofd wegdraaien kan al beteken dat ze het heel erg vind enzo.

Dat je paard altijd met een oor naar je toe staat kan ook beteken dat hij het nog steeds niet vertrouwd, want zo houd hij je de hele tijd in de gaten en weet dus precies waar je bent. Maar ik ken je paard verder niet Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:57

Er zijn wel meer ruinen die nog steeds erg geïnteresseerd zijn in merries. En ook soms nog dekken. Die van mij doet dat ook, als een merrie hengstig is en zich een beetje opdringt dan springt ie er bovenop!

xtessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 20:04

het kana ltijd nog, dat een ruin probeert voor ene merrie tegaaan!