Pony kan geen andere paarden verdragen in de wei..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Pony kan geen andere paarden verdragen in de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:05

Terwijl ik een tijd geleden een hele discussie had over een shet of een geit als gezelschap, betwijfel ik zelfs dat een weidemaatje een goed idee is..

Ja ik weeeeeet dat paarden niet alleen mogen staan enzo. Maar mijn pony is zooo agressief tegenover andere paarden op de wei, ze schopt en bokt dat het een lieve lust is. En eens ze is uitgeraasd gaat ze zich gewoon gaan afzonderen en ver weg staan.

Ik ben bang dat ze binnen de kortste keren een ander kreupel slaat. En de eigenaars van mijn weidegenootjes zijn hier duidelijk ook niet tevreden mee.

Binnenkort gaan zij terug op manege en dan komt m'n pony terug alleen te staan, dus ik dacht (aanvankelijk aan een geit) nu dus aan een shetje als gezelschap. Maar ik heb het gevoel dat ik haar absoluut geen plezier doe met gezelschap. Ik wil nog een stal en een schuilstal plaatsen maar ik weet zeker dat mijn pony geen aanwezigheid duld van een ander in die stal. Dat vind ik dan ook niet fair tegenover dat shetje..

De wei in 2 stukken doen is geen optie (de grote wei wel maar die bij ons thuis niet, is te klein). En die bij ons thuis is de enige waar ik zeker van ben dat ze mij niet kunnen afnemen later.. Lachen

Wie heeft hier een 'pasklaar' antwoord? Lachen

miesjje

Re: Pony kan geen andere paarden verdragen in de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:08

ik denk dat je paard moet wennen aan een gezeldschap, miss is ie dat niet gewend en wilt die 't dan niet omdat ie t raar vind. als er 24uur per dag een shet bij staat, houd je paard dan vanzelf een keer op met slaan? je kan namelijk ook het shetje erbij laten staan een paar dagen en dan kijke hoe je paard dan is tegenover um.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 15:10

Ze deed het bij de vorige eigenaar ook. Ze is heel dominant.
Dat shetje een paar dagen proberen vind ik nogal moeilijk. Want als het niet blijkt te lukken dan moeten we wel terug dat shetje wegdoen en ik vind dit zoo zielig tegenover mijn kindjes. Die gaan dat niet begrijpen..

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:13

oke, dat is lastig, dan weet ik ff gauw niet wat je anders kan doen

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:21

misschien kan je haar een weekje op een manege stallen en kan je met mensen daar erover hebben haar geleidelijk aan te leren met andere te staan en kijken hoe het gaat succes verder Lachen

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:08

Ik denk dat ik me hierboven bij aansluit. Laat haar wennen aan andere paarden.. Is ze wel gewend om niet alle aandacht voor zichzelf te krijgen? Dat er nog andere evt aandacht willen.
En als je een ( bijv) shet erbij wilt, de wei eerst door 2e delen, allebei een apart stuk, misschien dat ze dan na verloop van tijd zoiets heeft van, misschien toch niet zo heel erg?

Manjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:16

Nou, op de manege waar ik rijd, hebben ze een pony die met echt geen enkele pony kan opschieten, maar zo zijn er nog 2, en die staan met zn 3en, en die kunnen echt niet w8ten tot hun maatje terug is. Misschien klikt het alleen maar met ponys die andere ponys ook haten..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 11:30

Ik kaarte het probleem aan bij de vorige eigenaars om na te gaan of het daar ook zo was en zij vertelden me dat het met 1 maatje te doen is maar van zodra er meerdere bijkomen, zondert ze zich volledig af.

Toen ze hier enkel met mijn vriendin haar paard stond, was ze toch erg dominant hoor. En ik al mijn aandacht ging sowieso naar haar.

Ik vind het gewoon jammer dat ik haar niet zie spelen of knuffelen of zo met andere paarden, enkel trappen en zich afzonderen. Daarom zou ik het ook niet eerlijk vinden tegenover een toekomstig weidemaatje die er zou komen. En ik vroeg me dan ook af of dat dan wel zin heeft. Volgens mij is ze echt gelukkiger alleen..

Carl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:51

Een paard is nooit gelukkig alleen, welk paard dan ook, een paard is een kuddebeest dus die hebben nood aan gezelschap, jouw pony wil gewoon tonen wie de baas is ..

heb een vraagje.. Als jouw pony bokt en slaat, raakt hij dan oook effectief de kuddegenoten?? als het antwoord neen is, geef ze gewoon TIJD Haha! de grootste genezer die er is Lachen

Laat ze maar schoppen en bokken, je zal zien, meestal zal het andere paard het gewoon negeren of een beetje wegwandelen om een uit de hand gelopen bok te kunnen ontwijken.. geef ze tijd en ze groeien langzamerhand naar elkaar toe, kan misschien wel een maand of twee duren, misschien zelfs telkens als er een nieuw paard in de wei staat

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:44

Als de wei groot genoeg is voor 2 paarden moet hij ook groot genoeg zijn voor een draadje tussen die 2 paarden. Ik had ook een paard dat niet bepaald vriendelijk - op zijn zachtst gezegd - tegen andere paarden was en dat is dan de meest paardvriendelijke oplossing zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij het andere paard weer eens pakt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:26

Ik zou inderdaad eerst proberen om de paarden naast elkaar te zetten met een draadje er tussen..
Wat misschien ook een oplossing is een nog dominanter (ouder) paard er bij te zetten zodat die jou pony een lesje leert. Dan is het vaak met 1 goede trap wel gedaan.. Maar dan krijg je weer dat ze misschien nooit echt vriendjes zullen worden..

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:50

Een draadje tussen zetten is nog niks, maar dan moet ik ook 2 stallen gaan zetten.. Tenslotte is het niet mijn wei en ik doe er ook niet mee wat ik wil. Deze winter komt ze waarschijnlijk bij ons thuis staan en is de oppervlakte té klein om in 2 te splitsen en ook daar het stalprobleem..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:08

Ik ga hier toch even advocaat van de duivel spelen.
Als een paard zelfs na langere tijd geen aanstalten maakt om zich sociaal op te stellen in een kudde, dan kan het zo zijn dat het inderdaad niet werkt. En... als je dan een weide deelt met een ander paard, met een draadje ertussen, zet je dat andere paard wel grotendeels alleen! Dat lijkt me naar dat gezelschapspaard ook niet helemaal fair. Als het zo uitkomt, dan is het niet anders, maar een paard aan te schaffen louter en alleen met het doel om het achter een draadje te zetten naast een paard dat niet echt sociaal contact zoekt - nee, dat lijkt me ook geen fijn idee.

Als het niet kan, dan kan het soms niet. Dat vind ik beslist jammer en ik zou het dier zeker iets anders gunnen, maar soms moet het maar zoals het kan...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 11:26

Nou ja want uiteindelijk zou de aankoop van dat shetje louter en alleen bedoeld zijn als gezelschap voor haar. Waardoor ik dus ook het nut begon te betwijfelen.

Volgende maand gaan dus alle weidegenootjes terug naar stal en hun eigen wei. Ik zal het eerst even aankijken denk ik. Als ik gewaar wordt dat nog norser wordt als ze alleen staat, dan kan ik tijdelijk wel wat regelen met de eigenaar van 2 weidegenootjes die nu dus bij haar staan. Eventueel in afwachting van een shetje..

In de toekomst komt er meer dan waarschijnlijk nog een groot paard bij met aparte stal, maar eerst nog het nodige budget bijeen sparen en een beetje minder gaan werken, dus da's nu absoluut geen optie.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:48

Paarden kunnen prima alleen staan hoor, maar gezelschap is altijd leuker Lachen
Weet je zeker dat je pony het niet leuk vind met het Shetje?
tjaa.. moeilijk hoor..
ik lees ff mee