wat vraagjes over een winterland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goldflower

wat vraagjes over een winterland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:52

Hoi weet bijgod nie of ik het hier goed neer heb gezet ,maar dan hoor ik t wel als t fout is Lachen

Wie heeft ervaring met een winterland?
Of wie zn paard gaat dit jaar ook weer zn tijd door brengen op t land in de winter?

Want ik ben op zoek naar een stal maar mn paard staat al een half jaar op t land,dus twijfel of t miss niet beter is om haar lkkr een winterland te geven!!

Wie heeft hier ervaring mee en wat zn de voor en nadelen hiervan??

Hoop wat te horen

groetjes natascha.

Lenneke_

Re: wat vraagjes over een winterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:50

Bedoel je met een winterland een weiland waar je paard van de winter dag en nacht buiten blijft?

Dat is in Nederland helaas niet heel makkelijk te vinden en je zou er misschien wat luxe voor op moeten geven. Maar met goed zoeken is het wel te vinden.

Ik heb Anouar vorige winter voor het eerste buiten gelaten. Hij stond toen bij een boer die zelf ook wat paarden had.
Toen ik ging verhuizen moest ik ook een ander plekje voor Anouar zoeken. Dat heb ik gevonden, alleen er waren geen andere paarden. Dus heb ik er een shet bij gekocht.
Maar ik heb geen bak meer, geen wasplaats, geen stalgenootjes (wat ook voordelen heeft), noem maar op.

Wat weiland betreft moet je zandgrond hebben. Klei of polderland is binnen no time een modderpoel. Het is ook wel fijn als je een schuilstal hebt, maar dat is nog weer lastiger te vinden. Die van mij hebben helaas geen schuilstal, wel bomen, maar ze lijken er geen last van te hebben (ik zorg wel altijd voor goede dekens bij Anouar)
Als het weiland lekker groot is wordt het ook minder gauw een modderbende.

En het allerbelangrijkste voor mij, Anouar en Macy zijn gelukkig in de wei

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:15

Wat al gezegd wordt je moet niet veel luxe verwachten. Ik heb mijn fjord en shet zomer en winter buiten staan met een schuilstal. Ze staan wel de hele winter op één stuk wat ze dus kapot mogen lopen zodat de rest van het land aan kan sterken. Mijn paarden staan op zandgrond. Als het regent is het even heel erg nat, maar als het een paar uurtjes droog is zakt dat goed weg. Ik zou niet anders willen, maar ik heb dan ook geen bak, geen wasplaats, geen stalgenoten, geen elektra zoals hierboven al gezegd is. En als het een hele strenge winter is kan ik mijn handpomp ook niet gebruiken en moet ik dus met jerrycans in de weer. Ik heb het er zelf wel voor over.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:18

Ik heb gelukkig wel stromend water. Maar ik moet de badkuip wel zelf vullen met water en als het vriest moet ik het ijs dus steeds kapot hakken.
Het enige wat ik wel eens mis is een afdakje om droog op te zadelen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:07

je zou wel op zoek kunnen gaan naar een plek waar de paarden buiten kunnen staan, en er binnen een kwariertje paardrijden wel een bak te vinden is. Dat is vaak nog wel te doen. een plek waar de paarden echt altijd buiten staan en er ook nog een rijbak is, is eigenlijk niet te vinden, of je moet een hitactief-stal achtig concept vinden. nadeel: ze staan op zand, en niet in de wei.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:36

Hoi hoi ,ja ik bedoel gewoon een land waar swinters 24/7 buiten blijft Lachen

En ja wat ik eigenlijk t meeste wilde weten hoe ervaren jullie t als je paardje 24/7 buiten staat in de winter ,,is dat wel te doen voor die beestjes??

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:00

Hier staan ze het hele jaar door dag en nacht buiten maar ik heb wel een schuur voor ze waar ze kunnen schuilen.
Dat is voor mij een vereiste om ze dag en nacht buiten te houden, een schuilmogelijkheid.
Sommige mensen doen ook een ongevoerd regendekentje op op dagen dat het maar door blijft regenen zodat het paard dus niet door en door nat wordt, dat is dus ook nog een mogelijkheid maar voor mijzelf vind ik het een prettige gedachte dat ze kunnen schuilen als ze dat willen.
Kan dus prima, hele jaar door buiten maar voor mij dan wel met schuilmogelijkheid.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:07

Bij mij staan ze ook op het land, een stuk van de wei ligt hoger als de rest en wordt geen modderpoel.
Ze hebben wel een schuilstal, ik wil dat ze zelf kunnen kiezen. Zeker nu ik er een oudere pony bij heb die nog even wat vet moet kweken. Dat wordt ook de enige met een regendeken.

De rest staat gewoon buiten, ook in sneeuwstormen e.d. Ook al kunnen ze schuilen, meetsal staan ze midden op de wei.

Wel zorg ik voor constant hooi, om warm te blijven. Ze krijgen een lekkere dikke wintervacht en hebben het veel meer naar hun zin als toen ze 's middags om 17 uur naar binnen moesten tot 's morgens 8 uur. Mijn stalgenootje toendertijd stond erop voor haar paarden, en ik kon mijn paard niet alleen buiten laten. Ik merk dat ze veel vrolijker zijn, zelfs als het de hele dag plenst of sneeuwt als een gek!

Ik heb binnenboxen voor nood. Toen de drainage verstopt zat liep het hele weiland onder. Toen heb ik ze even binnengehaald.

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:17

Lenneke_ schreef:
Ik heb gelukkig wel stromend water. Maar ik moet de badkuip wel zelf vullen met water en als het vriest moet ik het ijs dus steeds kapot hakken.
Het enige wat ik wel eens mis is een afdakje om droog op te zadelen

hoe ga je dat doen in de winter?? ik heb ook vz paardjes gehad die zo stonden waar we als het vroor toch echt een planning moesten maken om 3 keer per dag het ijs te gaan breken (weet t nog goed , elke dag met mn thermosflessen met kokend ater van ede naar wageningen op de fiets Knipoog ) na een tijdje ervaring hebben we er een aqarium belletjes ding in gehangen waardoor er altijd een gaatje bleef met water. super oplossing! alleen heb je hier dus wel stroom voor nodig maar hebben jullie ook geen schrikdraad dan?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:33

Je kan ook altijd nog een bal in de waterton doen, daar kunnen ze dan op drukken en zo breken ze zelf het ijs, zo doe ik het meestal.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:38

Ik moet ook zelf ijs breken zodra het gaat vriezen, want dan gaat de automatische drinkbak eraf. Die wil ik niet bevroren hebben.

Die ik twee keer op een dag, en ik heb er een bal in liggen. Dan bevriest het minder snel. Het beste is nog om bijvoorbeeld een ronde plastic deksel van een emmer vol gaatjes te prikken. Deze leg je in het water. De gaatjes vriezen wel dicht, maar zodra het paard zijn neus er op drukt om te drinken, gaan ze makkelijk weer open. Omdat het alleen de gaatjes zijn die dichtgevroren zijn. Hebben de paarden heel snel in de gaten.
Helaas heb ik nu een grote cementbak en ik heb nog niets gevonden wat groot genoeg is daarvoor. Want de zijkanten van de plastic deksel moeten wel tegen de wand van de kuip komen, anders vriest het rondom dicht. En kunnen de paarden er niet makkelijk doorheen met hun neus.

Ik ben nog steeds op zoek naar zo'n verwarmingsbuis, die heb ik ooit eens gezien maar ik kan het echt niet meer terug vinden. Zonder stroom, op batterijen. Kon je in de kuip leggen en houdt het water net onder vriestemperatuur.

Wel een tip: kokend water erin laat het water sneller bevriezen. Knipoog

maya1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:45

GamblersCup schreef:
Wel een tip: kokend water erin laat het water sneller bevriezen. Knipoog

hoezo?? het is na een half uur fietsen niet kokend meer en 2 thermosflessen in een grote badkuip ontdooien het bovenste laagje maar laat het niet sneller aanvriezen hoor?!?! vriezen gaat toch dmv temperatuur......? warm water duurt toch langer dan koud.....?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:51

Is er stroom in de buurt? Anders kan je zo'n bubbelapparaat van een aquarium erin gooien. Bevriest het water ook veel minder snel. In bakken met metalen zijkankanten bevriest het ook veel harder als een kunstof bak. Kunstof bakken zijn ook veel makkelijker open te hakken. Zo groot mogelijk is ook beter, hoe kleiner, hoe harder het dichtvriest.

Je hebt ook speciale dobbers die je in de bak kan drijven. Zijn warm en houden het water dus open. (wel duur!! )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:52

Eerlijk antwoord: ik heb geen idee. Haha!

Ik heb het van een boer gehoord en we hebben het uitgeprobeerd. Op de een of andere manier was het water dat warm was sneller bevroren als de ton waar koud water in ging.
Moet ik wel zeggen, er lag al een laag ijs in en we hebben het eroverheen gegoten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:53

Thokkadisje schreef:
Je hebt ook speciale dobbers die je in de bak kan drijven. Zijn warm en houden het water dus open. (wel duur!! )

Daar ben ik in geinteresseerd! Hoe heten die dingen? Weet je toevallig waar je ze kunt krijgen? Of een linkje...

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:56

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 07:24

Die van mij houden zelf altijd een gat in het ijs zo groot als hun neus. Ik hak dan al het ijs voor ze kapot.

Ik heb ook een schepnetje daar liggen. Zeker nu heel handig omdat de bak onder de eikenbomen staat. Kan ik elke dag even alle rommel uit het water vissen en blijft het langer schoon

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:21

Nou mijn vader gaat altijd 's morgens naar de paardjes en breekt dan het ijs. Ik kom zelf om vijf uur weer en doe het nogmaals. Als het heel erg is dan is er bij het dichtsbijzijnde huis ook nog iemand die tussendoor even kijkt.

@Maya1981 ik heb wel stroom op de draad staan maar dat is dmv een batterij Knipoog

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:19

Mijn paardjes staan al jaren dag en nacht, szomers en swinters buiten. Ze stonden ergens waar de wind ongeremd overheen woei, geen bomen in de omgeving...Zijn nooit verkouden ofzo geweest. Wel dwerg-mammoetjes in de winter, dus veel te ruien in het voorjaar. Gelukkig helpen daar de vogels aan mee, die net op dat moment nestjes bouwen.
Mijn ene paardje heeft het dunste type ademende regendeken, die heeft ze vorig jaar (op dat weiland zonder enige beschutting) 4 dagen ofzo opgehad. Zij is 20 en heeft dunne huid.

Dit jaar is dat misschien niet eens nodig, omdat ik nu ergens sta met volop beschutting van bomen/struiken, en het zijn geen weilanden achtereen, dus ook verderop wat meer beschutting.
Het is wel meer doe-het-zelven: geen stalgenoten (kan idd positief zijn), maar wel helder stromend water, meer begroeiing, volop gras van allerlei soorten (dwz niet eenzijdig Engels raaigras), niemand die opeens tussen de paarden door gaat gieren of gif spuiten...geen onderlinge kift etc.
Maar ook geen licht: dus zelf een lampje kopen dat je met een band op je hoofd vastmaakt. Zelf kuilhooi voeren, zelf mest weghalen. Geen stal (geen punt). Ik ga er iets van een bungalowtentje zetten voor mijn kast en de voertonnen, die kunnen wel tegen regen en wind, maar zo is er ook een beschut plekje waar ik mijn thee uit thermoskan kan drinken Knipoog...

Overigens is het net andersom van stalpaarden: meestal moet je die extra rijden in de winter, om ze beweging te geven, waar je dat met weidepaarden dan minder doet, ivm natzweten, en energie-besparen voor de warmte. Daar moest ik jaren geleden wel aan wennen.

Het hangt er dus van af hoe zeer je op comfort bent, hoe handig je bent. Voor mijn paarden is het ideaal en ik kan prima basic.
Ennehh: op 20 minuten rijden een uitgestrekt bos, op 15 minuten mag ik in de (binnen-en buiten-) bak rijden. Ik wil niet meer anders!

Er is overigens nog plek vrij bij ons, voor merrieveulens of ponies, pb even bij belangstelling.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:12

Ik heb dan wel weer van die lampen gezien waarbij je geen stopcontact nodig hebt. Batterij erin (zit er geloof ik al in) en ophangen maar. Handig voor in de loopstal, ik ga er een paar kopen. Als je binnen komt, even erop drukken en je hebt licht. Is wat handiger uitmesten als ik van de winter mijn paarden alleen in het donker zie, doordeweeks.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 23:58

Ja dat is ook een goed idee. Heb ik weleens bij een bouwmarkt gezien.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 00:12

Vijverbeluchtingssetje helpt ook om een grote drinkbak ijsvrij te houden. Moet je wel stroom tot je beschikking hebben.

Die lamp waar jullie het over hebben is gewoon een looplamp met ledverlichting; komt overeen met een peertje van 60 watt aan lichtopbrengst. 4 uur in de lader geeft ca. 2 uur licht. Kost gemiddeld rond de 40 euro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:41

Nee, ik bedoel echt zo'n draadloze lamp op batterijen. Zit geen lader bij. Is ook een heel simpel dingetje, kost ook maar iets van 10 euro voor twee ofzo.

Die jij bedoeld klinkt ook interessant, maar ik weet niet of het verstandig is een dure lamp in de loopstal op te hangen. Is dat ding geschikt voor buiten?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:45

mental11 schreef:
Mijn paardjes staan al jaren dag en nacht, szomers en swinters buiten. Ze stonden ergens waar de wind ongeremd overheen woei, geen bomen in de omgeving...Zijn nooit verkouden ofzo geweest. Wel dwerg-mammoetjes in de winter, dus veel te ruien in het voorjaar. Gelukkig helpen daar de vogels aan mee, die net op dat moment nestjes bouwen.
Mijn ene paardje heeft het dunste type ademende regendeken, die heeft ze vorig jaar (op dat weiland zonder enige beschutting) 4 dagen ofzo opgehad. Zij is 20 en heeft dunne huid.

Dit jaar is dat misschien niet eens nodig, omdat ik nu ergens sta met volop beschutting van bomen/struiken, en het zijn geen weilanden achtereen, dus ook verderop wat meer beschutting.

..KNIP..

Overigens is het net andersom van stalpaarden: meestal moet je die extra rijden in de winter, om ze beweging te geven, waar je dat met weidepaarden dan minder doet, ivm natzweten, en energie-besparen voor de warmte. Daar moest ik jaren geleden wel aan wennen.

..KNIP..

Oh geruststellend om eens te lezen van iemand die het effectief zo doet. Mijn paardje (eerste winter bij mij) staat nu ook op een wei zonder schuilstal. Er is wel schutting van de bomen volledig rondom en ook in de wei is er 1 plaats die 's zomers dicht zit van de bomen. Nu was ik al heel bezorgd naar de winter toe; omdat die bladeren er toch gaan afvallen? Maar jij doet het dus ook zonder dekens?

Een andere bezorgdheid had ik ivm rijden. Ik rijd enkel recreatief en dus gewoon af en toe een wandelingetje.. Kan dat dan nog gewoon? Op voorwaarde dat ze droog is natuurlijk. Ik kan me wel inbeelden dat het kan als ik het zeer rustig hou. Maar wat als ze toch zou gaan zweten door de inspanning? Hoe los jij dat op? Of ga je helemaal niet rijden in de winter?

En dan nog een vraagje ivm eten. Wat krijgen jouw paarden te eten? Hoe hou je hooi vb droog in de winter zonder schuilstal? De mijne leeft voorlopig nog op gras alleen (en bijna iedere avond 0.5 kg basisvoer).

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:29

Hoi Lieke,
Ik ga 'swinters nog steeds met ze rijden. Het bos is op 15=20 mintuen stappen.
Ik rij behoorlijk door in het bos, op de terugweg dampen ze af.
Dan krijgen ze 0,5-1 schep krachtvoer (granenmix/brokjes evt supplement, vaak ook lijnzaadolie). In de tijd dat ze dat opeten zijn ze ook wel droog.

In de zomer krijgen ze niet meer dan een halve schep, voornamelijk als ze ook gewerkt hebben (dus niet eens dagelijks).
Twijfel ik of ze alles binnenkrijgen, dan mix ik wat supplementen met een handje graan en wat lijnzaadolie en appelazijn. Om de supplementen voerbaar te maken, dus.

De basisconditie is ongelofelijk vergeleken met op stal staan. Echt je kunt er zo mee wegrijden. Uitgebreid opwarmen is nooit erg nodig geweest bij mijn dieren, ze worden pas warm van een kort galopje ofzo. Maar nu nog minder. Op stal had ik ze er nooit zomaar uitgetrokken en direct in galop, hoor. Ik bedoel meer dat ze van een half uur stappen niet warm /soepel werden. Nu kan ik eigenlijk direct wat van ze vragen.

Een dag (of dagen) niet rijden is geen probleem. Die basisconditie houden ze. Ze hebben dus de hele tijd vrijwillige onbelaste spontane beweging!

Ik ben wel blij dat de bomen/struiken er staan, ook zonder bladeren breken ze de wind. En dat is waar het mij omgaat, dat die niet ongeremd genadeloos hard kan worden.

Ik heb kuilhooi, dat blijft wel droog want is in plastic verpakt.

Als ik het opengemaakt heb, moet ik het ofwel snel opvoeren, danwel gewoon open op de wei leggen. Dat laatste doe ik: ik geef ze graag onbeperkt ruwvoer. Zo eten ze het in 1 of 2 dagen op.

Zit te denken over een bungalowtent-achtig iets om spullen in droog te houden.

Tot nog toe gaat deze manier van doen erg goed, ze zien er stralend uit, en de DA's zijn ook altijd tevreden. Hoop dat je hier wat aan hebt!