mental11 schreef:Mijn paardjes staan al jaren dag en nacht, szomers en swinters buiten. Ze stonden ergens waar de wind ongeremd overheen woei, geen bomen in de omgeving...Zijn nooit verkouden ofzo geweest. Wel dwerg-mammoetjes in de winter, dus veel te ruien in het voorjaar. Gelukkig helpen daar de vogels aan mee, die net op dat moment nestjes bouwen.
Mijn ene paardje heeft het dunste type ademende regendeken, die heeft ze vorig jaar (op dat weiland zonder enige beschutting) 4 dagen ofzo opgehad. Zij is 20 en heeft dunne huid.
Dit jaar is dat misschien niet eens nodig, omdat ik nu ergens sta met volop beschutting van bomen/struiken, en het zijn geen weilanden achtereen, dus ook verderop wat meer beschutting.
..KNIP..
Overigens is het net andersom van stalpaarden: meestal moet je die extra rijden in de winter, om ze beweging te geven, waar je dat met weidepaarden dan minder doet, ivm natzweten, en energie-besparen voor de warmte. Daar moest ik jaren geleden wel aan wennen.
..KNIP..
Oh geruststellend om eens te lezen van iemand die het effectief zo doet. Mijn paardje (eerste winter bij mij) staat nu ook op een wei zonder schuilstal. Er is wel schutting van de bomen volledig rondom en ook in de wei is er 1 plaats die 's zomers dicht zit van de bomen. Nu was ik al heel bezorgd naar de winter toe; omdat die bladeren er toch gaan afvallen? Maar jij doet het dus ook zonder dekens?
Een andere bezorgdheid had ik ivm rijden. Ik rijd enkel recreatief en dus gewoon af en toe een wandelingetje.. Kan dat dan nog gewoon? Op voorwaarde dat ze droog is natuurlijk. Ik kan me wel inbeelden dat het kan als ik het zeer rustig hou. Maar wat als ze toch zou gaan zweten door de inspanning? Hoe los jij dat op? Of ga je helemaal niet rijden in de winter?
En dan nog een vraagje ivm eten. Wat krijgen jouw paarden te eten? Hoe hou je hooi vb droog in de winter zonder schuilstal? De mijne leeft voorlopig nog op gras alleen (en bijna iedere avond 0.5 kg basisvoer).