Te veel oprichting voor in de B? [foto's]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Te veel oprichting voor in de B? [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:35

Ik wil misschien over een tijdje een startkaart aan gaan vragen.
Ik heb al een paar onderlinge wedstrijden gereden, nu in de L1
en het gaat supergoed. Mijn merrie loopt alleen van zichzelf heel
erg opgericht. Nu heb ik een aantal keer gehoord dat ze voor in de
B te opgericht loopt.
Wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
http://i112.photobucket.com/albums/n162/Down_02/gheh.jpg
Laatst bijgewerkt door Scum op 12-09-07 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's toegestaan, foto in link veranderd

M_Vainqueur

Re: Te veel oprichting voor in de B? [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:38

In de B maakt het verder niet uit of die opgericht loopt ja of nee...zolang jouw paard constant in de aanleuning loopt is het goed...en het maakt niet uit dat je paard meer opgericht is, alleen mensen doen het niet vaak in de B omdat je makkelijker verzet heb als ze meer zijn opgericht

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:39

ik heb van de week een onderlinge gehad en me paard liep ook nogal bovenin te klooien en ontspande niet echt helemaal daar heb ik slechte punten op gekregen dus probeer haar nog meer nageevelijker te rijden

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:40

Nou dat is het probleem niet. Ze loopt heel ontspannen en zit absoluut niet te klooien. Het is eigenlijk meer haar natuurlijke houding.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:45

als zij gewoon ontspannen loopt en over de rug en daarbij toevallig bovenin...naja dat is makkelijk meegenomen voor de toekomst maar je word er niet op afgestraft in de B( mijn paard loopt ook wat meer opgericht 'zie link in onderschrift @ heideconcours' en rij ook in de B en als die in de proef niet gaat klooien heb ik hoge punten en en met klooien gaan er wel punten af)

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:46

Ik denk dat ze keurig loopt voor de B!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:49

Het ziet er netjes uit. Ik moest mijn paard juist meer oprichten in de B.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:50

ik vind het er juist heel netjes uitzien,nek mooi hoogste punt,mooie ontspanning. Haha!
kan me niet voorstellen dat ze haar dan te opgericht vinden

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:51

Is het inderdaad juist niet beter als je die oprichting wel al hebt in de b dan niet? Dan loop je toch eerder al een beetje "voor" (als verder alles ok is)?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:55

Nou, tuurlijk loopt ze super, maar ik heb het wel eens te horen gekregen hoor dat mijn paard te opgericht liep voor de B, en hij liep echt niet anders als de jouwe.

Maar ik zou er niets aan doen, en als er 1 of 2 jury´s over vallen, jammer dan.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:30

Ik vind het een heel mooi plaatje.
Gewoon een fijne aanleuning.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:32

Mijn pony zoekt uit zichzelf ook liever een wat hogere houding op. Ik heb er nog niet wat over gehoord en heb ook al vaak een 7 op het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard gehad, dus lijkt me niet dat het erg is.

Ik zou haar gewoon laten lopen waar ze loopt als ze op deze manier gewoon lekker ontspannen loopt en over haar rug.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:12

Op de foto's lijkt het dat ze nog nét wat meer in mag knikken met haar hoofd, maar dat is in de B nog niet erg van belang (ik heb het hier over 1cm Clown). Verder ziet het er netjes uit!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:13

Het is (en niet alleen voor de B) belangrijk dat je paard wil zakken, hij moet zich niet in een houding vast willen zetten daar boven in. Oprichting is wat anders als een paard dat zijn eigen houding opzoekt een beetje bovenin. Probeer je paard lekker te laten zakken, lang en laag is een fijne houding om in los te werken vind ik! Vanuit die lange en lage lijn kun je door het achterbeen lekker actief te houden vanzelf naar de oprichting toe. Op de foto's lijkt het ook alsof jouw paardje zich vastzet. Ik denk dat mensen daarop doelen als ze zeggen: te opgericht. Overigens denk ik dat je wel winst gaat rijden hoor, als je B gaat starten!

Mijn tip: veel schakelen, rustige verbinding met mond en dan gaat hij vanzelf naar je hand toe lopen!

mfrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:50

Als het paard goed los door het lijf loopt is oprichting geen probleem. Lachen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:57

Met de oprichting is niets mis hoor, lekker houden zou Knipoog
Zou haar het liefst wel iets meer afgebogen willen zien, maar dat is meer toekomst muziek.
Veel succes met je wedstrijden, gaat vast goedkomen OK dan!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:17

Had nog even in je profiel gekeken, ga lekker starten joh!! Gaat zeker goed komen, jullie zijn een hele leuke combi!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:00

In de B hoort nog totaal geen sprake te zijn van oprichting. Die komt pas in de M aan bod. In de B willen ze vooral een ontspannen hoofd/halshouding zien, met een dalende hals en het neusje voor de loodlijn. Ik zou mijn paard absoluut niet te hoog (willen) rijden in de B. Je hebt kans dat dit toch wel snel wordt afgestraft.

Persoonlijk vind ik dat de hoofd/halshouding van het paard op deze foto's te hoog is, en vind ik het niet een geheel ontspannen beeld geven voor een B proef.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:10

VValar schreef:
In de B hoort nog totaal geen sprake te zijn van oprichting. Die komt pas in de M aan bod. In de B willen ze vooral een ontspannen hoofd/halshouding zien, met een dalende hals en het neusje voor de loodlijn. Ik zou mijn paard absoluut niet te hoog (willen) rijden in de B. Je hebt kans dat dit toch wel snel wordt afgestraft.

Dan mogen de dames/heren juryleden aan mij uitleggen waarom dit:
Afbeelding
niet opgericht genoeg is
en ze dus al dit willen zien:
Afbeelding

(even afgezien van mijn zit die slecht is op foto 1 en de impuls die op foto 2 niet in orde is)

Imo loopt hij op foto 2 ongeveer zoals de schimmel hierboven, en dat scoort dus hoger dan foto 1.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:16

Urielle, het enige 'commentaar' wat ik je wil geven over de eerste foto is dat het paard daar achter de LL kruipt... verder is de oprichting op die foto prima voor een B proef Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 17:24

dank je. Dit was de eerste keer dat hij op vreemd terrein liep, nog niet zo lang onder het zadel daar, een maand of drie, dus nog erg spannend voor ons allebei. Ik vond het zelf een patent beeld voor zo'n jonkie zelf maar helaas zijn verschillende juryleden het daar niet mee eens.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:32

Mijn 4jarige merrie loopt van zich zelf ook al heel mooi opgericht. In de les probeer ik haar dan ook iets lager te rijden. Volgens mij instructrice is het ook niet goed om een jong paard altijd in de hoge oprichting te rijden. Zij ziet ze liever wat langer en lager.
(mijn woordkeus is soms niet helemaal perfect. Heb altijd recreatief gereden en heb sinds een klein jaar een heel fijn paard die ook geschikt is voor de sport. En ben nu sinds drie weken echt fanatiek aan het lessen geslagen om volgend jaar te beginnen met wedstrijden.)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:48

Ik vind dat je merrie prima loopt voor de B en denk dat je het niet slecht zou doen op wedstrijd.
Als je paard zo ontspannen loopt waarom zou je dan er aan gaan lopen sleutelen?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 07:56

Ik heb ook gereageerd in je vorige topic..
En bedoelde een beetje hetzelfde wat hier boven ook al staat..

Het is niet de bedoeling, omdat hij daar bovenin lekker in z'n eigen houding wil lopen en omdat het er wel 'opgericht' uitziet, dit dus maar zo te laten..denk ik
Niet dat het superfout is ofzo, maar heb ze zelf liever toch wat meer op/voor de loodijn idd..
Oprichten kan altijd nog!

Waar ik dit op baseer, een beetje op eigen gevoel en hoe ik zelf mijn paard probeerde te rijden toen ie in het B/L liep.. en hoe ik straks ook zijn opvolger ga rijden.
Ik heb nog nooit gehoord dat ie meer opgericht moest en die van mij liep eerder juist af en toe wat te diep.

Maar je hebt idd kans dat dit afgestraft wordt of je komt eens zo'n jury tegen als urielle..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:45

ik merk zelf dat als ik willem boven in probeer te rijden dat hij sneller tegen de hand is. hij kan ivm een blokkade zijn hals dan ook niet goed loslaten.
vaak is willem ook wel te diep.. en toch kom ik ermee weg in de L1.. heb nog geen commentaar gehad.. tenminste niet het laatste half jaar (waarin ik regelmatig start) over de aanleuning.
maar goed, heb dan ook geen ambitie om met die ouwe nog verder te komen dan dit Haha!