Topniveau...Jury's....Dressuur..de Toekomst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Topniveau...Jury's....Dressuur..de Toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 13:40

je ziet en leest tegenwoordig zoveel dingen over de manier van rijden onder de zogenoemde topruiters....
tuurlijk er zitten goede tussen , maar zeker ook slechte tussen, dat als je het hoort dat je hoofd spontaan zo Bloos! staat.
maar de aanleiding, of een aanleiding hiervoor, het niveau dat gevraagt word, gaat dat niet in de richting van het niet vrijwillig haalbaar meer van de paarden, maar net zolang gedreunt worden dat ze het niet anders dan wel moeten doen...want anders krijgen ze een schok en slag een mep of gewoon complete mishandeling...

Ik denk dat de jury's op dit niveau er zekers wat mee te maken hebben.
ze geven juist hoge punten als de benen bijna de neusgaten ingeduwd worden, en de achterhand laat het afweten..maar dat zien ze niet, of dat doet er gewoon niet toe.
maar ook het publiek, die vinden het fantastisch om te zien, maar als je heel kritisch bekijkt, er bv. een foto van maakt zie je dat het paard het niet van de normale verzameling doet.

dan denk ik van tja, wat kan je er aan doen....de jury leden...het blijft uiteraard een jurysport...
maar een tja weet niet....dat ze strenger moeten opletten, cursussen ofzo...
dat dat het zo niet langer kan, en onnatuurlijk is om een paard zo te laten lopen en het zo niet bedoelt is....

wat denken andere mensen hiervan ? ik ben er erg benieuwd naar.
Ik hoop dat ik het moraal een beetje duidelijk zo heb neergezet Clown

ik weet niet of het hier goed staat, heb even rondgesnuft maar volgens mij hoort ie hier

Souplesse

Re: Topniveau...Jury's....Dressuur..de Toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:47

ik snap het moraal van het verhaal niet geloof ik. jurysport blijft erg moeilijk. net zoals in de turnsport. yuri van gelder mag door een stomme regel waarschijnlijk niet naar peking, en ebke wel. en dat terwijl de kan dat epke een medaile wint vele malen kleiner is.
als je niet tegen de jurysport kunt kan je beter een andere sport zoeken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:47

Heb je wel eens bij een jury op GP niveau geschreven? Lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 13:54

souplesse : nee dat bedoel ik niet, ik bedoel van dat de prestaties die verwacht worden steeds hoger word, en de manier van rijden van vele ruiters op een onnatuurlijke manier gebeurt geregeld....en dat de jury dat graag wil zien, ook veel het publiek, en als voorbeeld nam ik het uitstrekken, dat hoe hoger de benen hoe hoger het cijfer, en in veel gevallen de achterhand er niet goed onder zit e.d.

sjakie : nee, mis ik daarom een heel punt hoe het systeem in elkaar zit ? want dan wil ik dat graag weten Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:59

Ip zit dat niet heel veel anders in elkaar als de basis enkel het verwachte niveau ligt gewoon hoger. Ik heb meerdere malen bij de lichte tour t/m de zware tour gezeten en er wordt naar mijn idee juist veel strikter gepunt als in de basis.

Het zinnetje 'oh daar heb je weer zo'n opgeprikte' valt nog wel eens.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 14:05

sjakie schreef:
Ip zit dat niet heel veel anders in elkaar als de basis enkel het verwachte niveau ligt gewoon hoger. Ik heb meerdere malen bij de lichte tour t/m de zware tour gezeten en er wordt naar mijn idee juist veel strikter gepunt als in de basis.

Het zinnetje 'oh daar heb je weer zo'n opgeprikte' valt nog wel eens.

aah okay, nee dat wist ik niet Knipoog
maar de grote nationale en internationale wedstrijden, dat is dan toch net iets anders ?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:06

Zijn dezelfde mensen die dat jureren Lachen
Alleen is het groepje wat kleiner.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:21

Ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat je bedoelt. Als ik het goed heb bedoel je dat de onderdelen die de jury tegenwoordig graag wilt zien bijna niet meer door een paardvriendelijke trainingsmethode te bereiken zijn?

Er wordt minder gekeken naar ontspanning en meer naar de hoogte van de gestrekte benen, dat is toch wat je bedoelt? Paard in de krul, zwiepende staart en een mooi voorbeen, terwijl het achterbeen ook letterlijk achter blijft.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:26

De vraag is denk ik vooral wil de jury dat zien of denkt men dat je zonder een dergelijke show niet meer mee rijdt aan de top?
Ik denk dat de gemiddelde jury er helemaal niet zo enthousiast over is. Ook de internationale juryleden niet (tenminste van nederlandse bodem).

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:34

Ik denk dat het een combinatie van beiden is. De gemiddelde jury wilt graag een spectaculaire proef zien, maar ook het publiek en de ruiter zelf. Maar aan de andere kant is het scala van africhtingen natuurlijk de gehele basis, waar ook ontspanning en dergelijke bijhoort.
Er was bijvoorbeeld in Aken een superontspannende proef van een schimmel, ben de naam even kwijt, wat er weliswaar wat minder spectaculair uit zag maar echt correct gereden. Deze combinatie scoorde minder.

Is dit een beetje de strekking van het verhaal?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:52

Zolang je niet met conrete voorbeelden komt vind ik dat jij enkel maar bezig bent met stemmingmakerij.

Kom met concrete voorbeelden als foto's, filmpjes etc. en we kunnen verder praten.

ladylay schreef:
Ik hoop dat ik het moraal een beetje duidelijk zo heb neergezet

Je moraal is dus niet echt duidelijk.

ladylay schreef:
ik bedoel van dat de prestaties die verwacht worden steeds hoger word,

De sport ontwikkelt zich verder, de kwaliteit van de paarden wordt ook steeds beter. Dat de verwachting daarmee ook groter wordt lijkt mij logisch en niet onrealisctisch.

ladylay schreef:
en de manier van rijden van vele ruiters op een onnatuurlijke manier gebeurt geregeld....

En dat baseer je op???

ladylay schreef:
nee, mis ik daarom een heel punt hoe het systeem in elkaar zit ? want dan wil ik dat graag weten

Voor in je proevenboekje staat exact omschreven hoe je oefeningen moet uitvoeren en wat er op welk niveau verwacht wordt (het skala), gewoon eens lezen zou ik zeggen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 15:59

Lizzle schreef:
Ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat je bedoelt. Als ik het goed heb bedoel je dat de onderdelen die de jury tegenwoordig graag wilt zien bijna niet meer door een paardvriendelijke trainingsmethode te bereiken zijn?

Er wordt minder gekeken naar ontspanning en meer naar de hoogte van de gestrekte benen, dat is toch wat je bedoelt? Paard in de krul, zwiepende staart en een mooi voorbeen, terwijl het achterbeen ook letterlijk achter blijft.

ja idd, dit bedoel ik Bloos Vork

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 16:00

Lizzle schreef:
Ik denk dat het een combinatie van beiden is. De gemiddelde jury wilt graag een spectaculaire proef zien, maar ook het publiek en de ruiter zelf. Maar aan de andere kant is het scala van africhtingen natuurlijk de gehele basis, waar ook ontspanning en dergelijke bijhoort.
Er was bijvoorbeeld in Aken een superontspannende proef van een schimmel, ben de naam even kwijt, wat er weliswaar wat minder spectaculair uit zag maar echt correct gereden. Deze combinatie scoorde minder.

Is dit een beetje de strekking van het verhaal?

idem dito voor dit Lachen
edit : jasmijn, ik doel het op de jury's en de beoordelingen

hier een voorbeeld van wat ik bedoel..uit het topic van duitse amazone

Citaat:

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:46

dan ga ik voor de eerste foto denk ik. maar nou zijn de spaanse paarden ook wel heel erg moeilijk te beoordelen wanneer je jury bent.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:49

de eerste foto is juist een paard in 2-en zeg maar, niet de correcte manier
voorbenen de lucht in, en absoluut geen ondertredende achterhand, dit is de dressuur van tegenwoordig idd..
daar onder is nog de klassieke manier

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:51

foto is ook een momentopname. vanaf een foto kun je iets veel moeilijker beoordelen. probeer het is met een filmpje zou ik zeggen Knipoog.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 21:57

Ik snap wel waar je heen wilt. Het valt mij ook steeds vaker op dat er paarden bv. in de Z lopen waarvan het er van voren spectaculair uitziet en er achter niets gebeurd. Die paarden lopen in 2en en omdat het neusje er mooi uit is en het vaak een dressuurgefokt chique paardje is met de juiste bloedlijn, worden ze vaak hoog gepunt, terwijl de basis ver te zoeken is.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 22:10

Souplesse schreef:
foto is ook een momentopname. vanaf een foto kun je iets veel moeilijker beoordelen. probeer het is met een filmpje zou ik zeggen Knipoog.

http://www.youtube.com/watch?v=76hE5hp7 ... er&search=

en idd klopt moment opname, maar als het voorbeen op die hoogte is, hoor het achterbeen al ondergetreed zijn

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 08:51

Ja ik snap ook waar je heen wil.
En ik vraag me af, als die 'zogenaamde' topruiters (waarvan het paard dus letterlijk in 2-en is) het voorbeeld moet zijn voor alle ruiters die onder dat niveau zitten.... waar gaat 't dan heen.

Ik vraag me ook af wáárom die jury's in hemelsnaam zulke paarden aan de top laten staan.
Sensatie?

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:16

Ben het hier niet mee eens. Ik snap wat je bedoelt hoor, maar uit persoonlijke ervaring weet ik ook dat de meeste (helaas niet alle) juryleden ook echt wel naar de basis van een paard kijken. Zelf als jury let ik hier ook heel erg op, vooral het gebruik van een goede achterhand is heel belangrijk in het goed kunnen neerzetten van een proef. Bij de meeste topruiters gebeurt dit ook hoor, zonder een goed achterbeen gebruik kunnen oefeningen als een galopwissel, pirouette, passage namelijk helemaal niet goed uitgevoerd worden. Paard moet namelijk echt gaan zitten op die achterhand bij zulk soort oefeningen en als dat niet gebeurt, gaat de oefening gewoon de mist in. Maar helaas is het wel zo dat op het niveau onder de 'topruiters' vaak wel een heleboel mensen rijden die denken dat ze bij de top kunnen horen en idd met paarden rijden die alleen strak bovenin en op de macht gereden worden. Tja, voor de verdere ontwikkeling van de sport is dit soms jammer, maar het algemene beeld bij mij is toch dat die ruiters op een gegeven moment echt wel tegen de lamp lopen. Goede jury's punten daar niet voor.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:09

Nen schreef:
Ben het hier niet mee eens. Ik snap wat je bedoelt hoor, maar uit persoonlijke ervaring weet ik ook dat de meeste (helaas niet alle) juryleden ook echt wel naar de basis van een paard kijken. Zelf als jury let ik hier ook heel erg op, vooral het gebruik van een goede achterhand is heel belangrijk in het goed kunnen neerzetten van een proef. Bij de meeste topruiters gebeurt dit ook hoor, zonder een goed achterbeen gebruik kunnen oefeningen als een galopwissel, pirouette, passage namelijk helemaal niet goed uitgevoerd worden. Paard moet namelijk echt gaan zitten op die achterhand bij zulk soort oefeningen en als dat niet gebeurt, gaat de oefening gewoon de mist in. Maar helaas is het wel zo dat op het niveau onder de 'topruiters' vaak wel een heleboel mensen rijden die denken dat ze bij de top kunnen horen en idd met paarden rijden die alleen strak bovenin en op de macht gereden worden. Tja, voor de verdere ontwikkeling van de sport is dit soms jammer, maar het algemene beeld bij mij is toch dat die ruiters op een gegeven moment echt wel tegen de lamp lopen. Goede jury's punten daar niet voor.

Wat je zegt klopt zeker, maar ook in het topic 'goede foto paard die goed door de rug loopt' wordt dit ook al besproken, uitgebreid zelfs. Wat mij alleen wel opvalt is dat veel jury's juist wel op dat voorbeen letten en wat minder naar de basis kijken. Ik wil niet zeggen alle juryleden, maar helaas wel een deel.
Daarnaast denk ik dat ook het economisch belang dat de paarden van tegenwoordig hebben meespeelt in de manier van rijden. Zoals gezegd: sommige paarden lopen al erg vroeg op hoog niveau, omdat dat meer geld opbrengt. Hierbij gaat dan de basis helaas nogal eens verloren.
Ook zijn hiervoor de instructrices/teurs verantwoordelijk, aangezien veel ruiters niet anders hebben geleerd dan 'spelen met je hand, dan lopen ze vanzelf wel aan de teugel', in plaats van 'buitenteugel eraan, binnenbeen eraan en je paard van achter naar voren nagevelijk rijden'.
Zelf ben ik begonnen op een manege waarvan de instructrice (tevens eigenaresse) echt paranoia is voor harde handen en daarom ook niet met al die manegeruiters met 'aan de teugel' werk begon. Toen ik later naar een andere manege ben gegaan viel mij op dat het spelen met de teugels nogal veel gebeurde en dit niet altijd op een zachte manier en de paarden ook bijna stuk voor stuk hard waren in de mond, in tegenstelling tot op mijn andere manege. Ik denk dat als ik op de 2e manege was begonnen ik dat waarschijnlijk ook 'normaal' had gevonden, maarja, wat moet je anders als je nog nooit anders hebt gezien en geleerd?
Tuurlijk wil ik niet alle schuld bij de instructie leggen, maar ik denk wel dat daar heel veel verbeterd kan worden.