Van stal naar weide...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmekekia

Van stal naar weide...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 10:11

Hey iedereen!

Ik ben Kim en ik heb een ponytje van een jaar en half. Nu heb ik een probleem met haar in de hand te houden... Als ik ze op stal wil zetten om te poetsen of omdat het te koud is, en ze dan terug naar de weide wil doen, begint ze gewoon heel erg ambetant te doen.. De eerste keer steigerde en bokte ze erop los zodat ik haar uiteindelijk niet heb kunnen houden. Nu heb ik haar eergisteren moeten verhuizen aangezien ikzelf ook verhuist ben. Het probleem nu is ook dat ze helemaal alleen staat op de wei terwijl ze op mijn vorige woonplaats steeds met andere veulens heeft gestaan... Ze is enorm zenuwachtig nu en ze is zelfs wat agressief tegenover mij..
Hebben jullie tips voor mij over hoe ik dit het best aanpak?

Groetjes Kim

Ibalia

Re: Van stal naar weide...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:17

Concequent zijn en je mag haar best een keer een pets verkopen als ze bv over je heen wil lopen. Dat kan levensgevaarlijk zijn/worden.
Ben je in de gelegenheid om een kameraadje voor haar te vinden?
Gezelschap is natuurlijk altijd goed.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:19

In de opfok ermee, dier is 1,5!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:20

Ibalia schreef:
Gezelschap is natuurlijk altijd goed.

Naar mijn mening is gezelschap niet allleen goed, het is een must! Elk paard hoort minimaal 1 vriendje te hebben, al helemaal als het jonge dieren zijn. Ze voeden elkaar op en daar heb jij later alleen maar profijt van.

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:22

Kan je geen andere pony erbij zetten? Dan zal ze een stuk rustiger worden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:28

patsur schreef:
In de opfok ermee, dier is 1,5!

Ir111 schreef:
Naar mijn mening is gezelschap niet allleen goed, het is een must! Elk paard hoort minimaal 1 vriendje te hebben, al helemaal als het jonge dieren zijn. Ze voeden elkaar op en daar heb jij later alleen maar profijt van.

Dat ik daar nu niet zelf op kwam.
Wij hebben een goed voorbeeld van een asociale merrie (van 21 Knipoog )
Ze heeft nooit in de opfok gestaan omdat we toen bang waren dat er iets zou gebeuren Bloos
Maar ze is niet te genieten bij andere paarden en slaat naar alles en iedereen die niet doet wat zij wil.
Naar mensen toe is ze wel lief hoor.

Dus...lekker bij de soortgenoten laten opgroeien.
Daar heb je later alleen maar profijt van.

*bericht veranderd, gepruts met quoten Clown Tong uitsteken *

kimmekekia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 12:53

En wat is de opfok? Mijn vriend zou wel een paardje willen kopen maar ik heb wat schrik dat ze niet goed op mekaar zouden reageren, ik heb het nog al meegemaakt met een ander paardje van een vriendin, we hadden ze bij een ander veulen gezet en ze wou gewoon door de draad heen vliegen!
Ik wil echt graag een kameraadje voor haar kopen hoor maar zijn er bepaalde voorwaarden dan? Het is een merrie, dus zou het erg zijn moest ik er een hengstje bijzetten? en speelt de leeftijd een rol? Best een jong beestje zeker?
Alvast bedankt voor de reacties!
X

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:01

kimmekekia schreef:
En wat is de opfok? Mijn vriend zou wel een paardje willen kopen maar ik heb wat schrik dat ze niet goed op mekaar zouden reageren, ik heb het nog al meegemaakt met een ander paardje van een vriendin, we hadden ze bij een ander veulen gezet en ze wou gewoon door de draad heen vliegen!
Ik wil echt graag een kameraadje voor haar kopen hoor maar zijn er bepaalde voorwaarden dan? Het is een merrie, dus zou het erg zijn moest ik er een hengstje bijzetten? en speelt de leeftijd een rol? Best een jong beestje zeker?
Alvast bedankt voor de reacties!
X

In de opfok staan er meedere jonge paarden van dezelfde leeftijd en het zelfde geslacht bij elkaar...
Gewoon bij een opfokstal. Er zijn er veel en iedere stal heeft het anders geregeld met het plaatsen in grote of kleine groepen, met of zonder schuilstal en ook qua bezoeken van je paardje zijn de regels verschillend
(prijzen ook)

Je heb een merrie dus zou ik kiezen voor een andere merrie erbij, natuurlijk geen hengst Ziek dan kan ze worden verkracht worden en kan ze drachtig worden. leuk is vaak een andere merrie van dezelfde leeftijd, maar een oude merrie is meestal ook geen probleem. Ik zou geen kleiner paardje erbij zetten, maar kiezen voor dezelfde hoogte (wanneer het een jong pard betreft) of wat groter (wanneer de merrie wat ouder is).

Zeker héél snel er 1 bij zetten!
En verder is het altijd ff afwachten of ze elkaar mogen, dat weet je nooit zeker...De meeste paarden zijn niet zo moeilijk.