Aanbetaling paard, bij afkeuren geen geld terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Aanbetaling paard, bij afkeuren geen geld terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:01

Hoi allemaal,

Ik HAD een 4 jarig paard op het oog. Alles was geregeld, hij zou nog 4 weken daar blijven staan en ik zou hem laten keuren de week voordat we hem komen ophalen.
Het paardje kost 2500 euro, een aanbetaling leek me gepast, ik weet zelf dat een aanbetaling 10% van de som is, dus 250euro maar er de verkoper wou ministens 600 euro aanbetaling.
Ik dacht oke, maar we doen het! Nu kreeg ik gister ineens een mailtje, als het paard volgende maand afgekeurd wordt, houden wij je 600 euro! Ze noemden dit een soort van handgeld.

Ik vind dit dus echt belachelijk! Als hij afgekeurd wordt, winnen zij er 600 euro mee, ik geen paard. Er kan natuurlijk ook gelogen worden dat hij is afgekeurd en zo winnen ze alsnog 600 euro bij iederen geintresseerde.

Wat denken jullie?

Liedje

Re: Aanbetaling paard, bij afkeuren geen geld terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:03

Ik heb er geen verstand van.. Nagelbijten / Gniffelen maar ik zou het echt niet doen! Geldklopperij!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:03

Ai, ik zou daar niet mee akkoord gaan.
Dat is toch helemaal niet gebruikelijk??
Ben wel benieuwd naar de verdere reacties..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:04

Voor wie zijn de kosten van de keuring bij afkeuren?
Dat ze de aanbetaling niet terug willen geven vind ik persoonlijk ronduit belachelijk. Ik zou bij afkeuren iig er werk van maken dat ze het geld teruggeven. Sterker nog, ik zou het paard nu helemaal niet meer hoeven....

Stelletje afzetters!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:04

Als jij afziet van de koop is het voorschot voor hun, sowieso.
(In België dan toch)
Als een paard goedgekeurt wordt zijn de kosten voor jullie, als ie afgekeurd wordt voor hen.
Ikzelf vind het niet zo slim om al een voorschot te geven, als het paard nog niet gekeurd is, want komt ie er dan niet door zijn jullie jullie voorschot ook kwijt. Jullie zien nl af van de koop.
Ik wens je veel succes want zo te horen zijn die eigenaars niet al te zuiver op de graat.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:05

Ik ben er zelf echt verbaasd over, de aanbetaling is zwart op wit vastgelegd etc.
Elke dag veranderen die mensen dingen. Ik mocht ook niet bij de keuring aanwezig zijn.

Ik ruik gewoon een naar luchtje aan die mensen, ik ga voor een ander paard!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:05

Het eerste waar ik aan denk: mijn paard kostte een hele hoop meer, maar ik heb geen cent handgeld betaald. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan men dat niet eens meer vragen, of hoef je het niet te doen. Ten tweede: ga je niet zelf bij de keuring aanwezig zijn dan????? Laat je niet door een onafhankelijke dierenarts keuren maar door hun eigen da????? Áls ik het zo lees, lekker doorlopen en op zoek naar een ander paard gaan zou ik zeggen, deze mensen kloppen niet...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:06

Ik hoop dat je het geld terug kan halen. Als de oude eigenaren zo reageren ga ik toch denken dat ze weten dat hij afgekeurd gaat worden. Misschien helpt het om te zeggen dat ze deze voorwaarden tijdens het betalen van die € 600 hadden moeten vertellen. Het is een mondelinge overeenkomst en die kan je niet zomaar veranderen of dingen aan toevoegen.

Heel veel succes maar het lijkt erop dat ze je gewoon € 600 armer willen maken zonder paard.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:07

Ik zou het geld nu al terugvragen....

Als ze nu al zeggen dat ze het geld houden bij afkeuring, heb ik zo het vermoeden dat zij al weten wat de uitkomst gaat worden van de keuring....

Hebben ze dit schriftelijk of mondeling laten weten? Als het mondeling is heb je namelijk helemaal geen poot om op te staan.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:09

Dat klinkt inderdaad niet helemaal jofel, de meest gangbare afspraak dat als het paard afgekeurd wordt de kosten voor de verkoper zijn. Je zou haast denken dat het dier al eerder afgekeurd is en dat ze op deze wijze hun kosten eruit proberen te halen tot iemand zo stom is om hem zonder keuren mee te nemen... zat er geen keurings rapport bij toevallig?

Ik lees dat je niet bij de keuring aanwezig mag zijn? Voor dat bedrag zou je hem zelf naar een kliniek naar keuze mogen brengen!!

Geld terug en voor een ander paard gaan.
Laatst bijgewerkt door orri op 11-09-07 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:09

@Bromfiets:
Madeleine16 schreef:
Nu kreeg ik gister ineens een mailtje

Knipoog

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:10

Ik heb nog geen aanbetaling gedaan, zou vanavond erheen gaan om alles te regelen.
We zijn al 3x langsgeweest.
Het gaat hier om een 4 jarige ruin zonder papier. Hij is heel sterk met rijden en loopt onder je uit, galop is ook niet mogelijk met hem. Er zit heel veel werk in, de vraagprijs is 3000 euro. We hadden geboden voor 2500 euro. Hier gingen ze ineens mee akkoord,
maar nu dus ineens komen er problemen. Ik wil JUIST bij de keuring aanwezig zijn, maar zij konden nooit wanneer ik kon en toen begonnen ze te eisen dat hij morgen gekeurd moet worden.

Ik ga vrijdag lekker bij een ander paardje kijken, want dit schiet niet op!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:12

Voor 3000 euro kun je een leuk paard met potentie van 4 jaar ook wel vinden, met betere eigenaren Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:12

ga voor een ander paard....wil typerend dat ze nu al vanuit gaan dat het paard afgekeurd kan worden....en een paard laten keuren kost echt geen 600 euro hoor,belachelijk.....

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:13

Heel verstandig!!!!
Je haalt je anders een hoop elende op de hals. Vind € 2500 trouwens al een hoop geld voor een paard zonder papieren en nog zo veel werk in zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:14

De aanbetaling moet je terug kunnen krijgen hoor, heb je rechtsbijstandsverzekering? Soms is dreigen met een advocaat al voldoende...

Ik zou naar een ander paard gaan kijken, het lijkt er helaas maar al te veel op dat ze weten dat hij gaat worden afgekeurd.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:16

Ja ik denk zelf dat ze denken dat hij niet wordt goedgekeurd.
Zelf probeerden ze me hem aan te smeren zonder keuring.

Hij heeft best raar beengebruik in draf waar ik zelf erg van stond te kijken, hij maakt een soort rare draai met zijn voorbeen en zakt hier af en toe doorheen, als het niks is maakt het me niet uit, maar omdat ik dit gezien had wou ik hem juist gekeurd hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:18

Door een been zakken met draven? Doorlopen en naar een ander paard gaan kijken!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:21

Vrijdag ga ik kijken naar de 3 jarige Zaldi 1.71cm (democraat x inspecteur)

Afbeelding

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:26

Elzepelze schreef:
@Bromfiets:
Madeleine16 schreef:
Nu kreeg ik gister ineens een mailtje

Knipoog

Bloos Ik kan niet meer lezen.... Oepsie.

@TS: Vind je een tweejarige ook leuk? We hebben er nog drie staan die wss erg groot worden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 08:35

@ Bromfiets: we gaan erg offtopic ik stuur je een pm!
Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:50

Trouwens een tipje als je een paard ziet die je leuk vind en bevalt gelijk alles regelen dus keuring en zijn nieuwe stal dus niet nog eens 4 weken laten staan. Heb al vaak gemerkt dat dit problemen geeft.

Mocht hij wel blijven staan zorg dan in iedergeval dat die gekeurd is en dat je de papier heb en overgeschreven dan kunnen ze niets maken tegen je.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:00

Je doet er goed aan niet verder te gaan met deze mensen.

Handgeld is een aanbetaling, even afhankelijk van wat je regeld met wie de keuring betaald, krijg je je aanbetaling altijd terug bij afkeuring.

Niet bij de keuring aanwezig mogen zijn is ronduit te gek. Een verkoper moet jou adviseren / aandringen, zodat jij op jou beurt jou onderzoeksplicht goed kan doen, je eigen DA te laten keuren.

Door een voorbeen zakken hoeft idd mss nu nog niets te betekenen, maar welke gevolgen zal dat later hebben ??? Nee meid niet doen, niet met die mensen in zee gaan. Er staan heel veel leuke gezonde paarden voor rond de 3000 te koop.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:04

Als ik dit verhaal zo lees is het idd niet pluis.
waarom denkt niemand aan een aankoopcontract? Een aanbetaling vind ik niet vreemd, als je een keuken of een bankstel koopt doe je dit ook. Maar als het paard dan afgekeurd wordt krijg je die aanbetaling wel terug. Dit zijn dingen die je in een aankoopcontract kunt zetten. Evenals voor wie de kosten zijn bij afkeuring. Normaal zijn de kosten bij goedkeuring voor de koper en de kosten bij afkeuring voor verkoper, maar ik heb al veel andere mogelijkheden mee gemaakt. Als je zoiets op papier zet en door beide partijen laat ondertekenen zit je altijd goed. Je kunt zo'n contract altijd aanvullen met zaken die jij belangrijk vindt.
Ennuh laat een paard keuren bij een dierenarts waar jij vertrouwen in hebt!!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:06

Madeleine16 schreef:
Vrijdag ga ik kijken naar de 3 jarige Zaldi 1.71cm (democraat x inspecteur)

[img]/img]

Deze staat toch in Tilburg he....herken de achtergrond...
tip: zeker laten keuren...