halsdeken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witsokje

halsdeken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:26

hoi Pling

ik wil van de winter mijn paard gaan scheren, moet hij dan een halsdeken op ?

en zo ja wat voor een soort deken?

Wild_Cowgirl

Re: halsdeken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:33

Een halsdeken hoeft niet per see. Paarden kunnen prima zonder hals deken (of ze nou wel of niet geschoren zijn, maakt niet uit). Maar het ligt er ook aan of je paard een dunnere vacht heeft en misschien niet heel goed tegen de kou kan. Misschien kun je bij erge kou wel lekker een halsdekentje, maar verder is een normale deken goed genoeg!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:35

Ik heb het nooit gedaan. Maar het is wel zo dat hoe langer je de hals ook van kouw kunt beschermen, hoe korter de vacht blijft.

Ik ben er voor dat ze toch op een gegeven moment mee haren gaan aanmaken. Je scheert je paard als de temp. nog redelijk is. Als het kouder wordt mag er best al wat meer haar komen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:39

Let op bij halsdekens dat de manen niet gaan uitvallen!
Bij mijn paard is het al eens gebeurd dat er een stuk van ong. 20 cm van zijn manen helemaal kaal was.
Bij een pony bij mij op stal gebeurde precies hetzelfde, alleen dan in mindere mate. Beide hadden een halsdeken op.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik denk doordat de manen geen lucht meer krijgen. Het kan niet door schuren zijn geweest, de hals zat erg los en je kon absoluut geen schuurplekken zien, ze vielen gewoon echt vanuit de wortel helemaal uit.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:29

ik ben niet zo van de halsdekens Bloos

ben bang dat de manen er aan gaan heb te vaak van die verhalen gehoord soms doe ik een wollendeken om de hals dat zit wat losser en is toch warm

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:53

Ik gebruik al jaren halsdekens in de winter voor mijn paarden als ze geschoren zijn. Sinds vorig jaar hebben wij de dekens van Anky met hals, nooit last gehad met het uitvallen van de manen. Daarvoor anders ook niet. Onze paarden gaan overdag een paar uurtjes naar buiten en zo blijven ze met minder weer ook lekker warm en dun in het haar.. Ze krijgen nog wel wat vacht hoor, maar niet zo dik meer.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:56

Ja het verschilt ook per paard.
Bij mijn pony heb ik er ook nooit last van gehad, terwijl ik exact dezelfde halsdeken gebruikte als nu voor mijn paard (wel een paar maatjes verschil uiteraard, maar hetzelfde merk en type)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:09

nee, meestal niet nodig. Mijn paard is vorig jaar ook geschoren, en stond bijna het hele jaar 24/7 buiten. Hij bleef kort in de vacht, en heeft het geen moment koud gehad.

Wel deed ik de halsdeken op vlak na het wassen (tja, schimmel en wedstrijden he..) om hem dan extra te beschermen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 22:17

wat ik deed vorig jaar ( en dit jaar weer) mijn paard was geschoren, stond in weer en wind minimaal 12 uur per dag buiten in de winter en had een onderdeken en een staldeken op. zodra ze de weide inging, deed ik een omgevoerde regendeken op met lange hals tot achter de oren. echt perfect, paard had er geen last van, op stal ging de deken af zodat de hals helemaal vrijw as, en ze kon zo zelfs in de meest harde stormen en regen/sneeuwbuien in de weide staan compleet gladgeschoren zonder het koud te krijgen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:05

Lowara schreef:
wat ik deed vorig jaar ( en dit jaar weer) mijn paard was geschoren, stond in weer en wind minimaal 12 uur per dag buiten in de winter en had een onderdeken en een staldeken op. zodra ze de weide inging, deed ik een omgevoerde regendeken op met lange hals tot achter de oren. echt perfect, paard had er geen last van, op stal ging de deken af zodat de hals helemaal vrijw as, en ze kon zo zelfs in de meest harde stormen en regen/sneeuwbuien in de weide staan compleet gladgeschoren zonder het koud te krijgen.

Dat is inderdaad een hele goede oplossing! Zou voor mij ook wel goed kunnen, omdat ik mijn paard thuis heb staan. Maar voor de meeste mensen zal het waarschijnlijk geen oplossing zijn, omdat ze hun paard op een pension stalling hebben staan..

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:32

Witoto schreef:
Ik gebruik al jaren halsdekens in de winter voor mijn paarden als ze geschoren zijn. Sinds vorig jaar hebben wij de dekens van Anky met hals, nooit last gehad met het uitvallen van de manen. Daarvoor anders ook niet. Onze paarden gaan overdag een paar uurtjes naar buiten en zo blijven ze met minder weer ook lekker warm en dun in het haar.. Ze krijgen nog wel wat vacht hoor, maar niet zo dik meer.

Ja maar dan heb je het maar een paar uurtjes per dag op zeker? Dat had ik ook en dat was geen probleem, maar zo gauw je het dag en nacht op gaat doen viel het bij die van mij echt wel uit hoor.