Singelneid, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pradaatje

Singelneid, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:50

Ik weet niet of ik het goed schrijf, maar Prada heeft ontzettend last van singelneid.
Nephappen, proberen op me voeten te staan, ik straf haar er elke keer voor.. Maar elke keer opnieuw doet ze het weer.
Het ligt ook niet aan het zadel, want ze doet het ook bij bv longeersingel.
Ik doe al elke keer een gaatje, en niet zomaar ineens hup.
Maar ze blijft het doen...

Wat nu??

Lise81

Re: Singelneid, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:28

Misschien proberen te negeren, zorgen dat ze niet op je voet kan gaan staan en ze zo vast staat dat ze niet kan bijten.
Zo kan je haar gedrag negeren en hoef je haar niet te straffen. Ik zou ook proberen aan de andere kant aan te singelen. Als ze niets doet gelijk belonen, en gerust stellen als je haar gaat aansingelen - misschien kriebelen op de schoft/manenkam als ze daar van houdt.

Daarnaast zou ik eerst de singel zo los mogelijk doen. Dan bijv. hoeven uit krabben en dan weer een gaatje. Hoofdstel in doen - weer een gaatje. Dan naar de bak/buiten oid weer een gaatje.

Even controleren of er geen velletjes dubbel zitten.
Daarnaast is een singel die te strak zit niet fijn, beknelt een spier. Als je bang bent dat je zadel anders schuift bij het opstappen kan je beter een opstapblok gebruiken.
Succes!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:34

Mijn merrie heeft hier ook last van. Ik singel ook gaatje voor gaatje aan met tussenposes en het laatste gaatje altijd pas na de wandeling richting rijbak. Elke keer zorg ik dat er geen velletjes klem zitten en de shabrak goed ligt, maar ze blijft het toch doen. Soms straf ik, soms negeer ik haar, maar denk dat het er toch in blijft en dat het nooit helemaal weg zal gaan.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:37

Singelnijd is het Vork .

Mijn paard ging altijd hangen als ik de singel gelijk te strak deed. En dan zat hij nog gewoon los, maar voor hem blijkbaar toch in een keer te strak. Ik doe ook altijd heel voorzichtig gaatje voor gaatje en dan gaat het goed. Met veel geduld komt het wel goed, als je zo vol blijft houden zal je paard uiteindelijk wel door hebben dat het geen pijn doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:23

Ben jij de enige die aansingelt? Dan zou dit gedrag op de lange duur over moeten gaan als je voorzichtig opzadelt en aansingelt, en indien het niet overgaat, mag je gerust even mopperen hoor. Als je niet de enige bent die aansingelt en opzadelt, is dit gedrag er moeilijk uit te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:25

Ondanks dat ze het ook met een longeersingel doet kan het toch aan het zadel liggen.
Die link legt een paard niet altijd dat hij weet wat er nu op zijn rug ligt. En reageerd hij uit herrinering.

Dus zou daar toch eens naar laten kijken Lachen

_marlies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:46

mijn paard doet het ook, veel paarden hebben last van hun rug ik zou dat toch maar even na laten kijken bijvoorbeeld door een osteopaat het kan best zijn dat er een blokkade bij de singel zit namelijk. daarom doet het paard dit waarschijnlijk ook bij de longeersingel. blijkt het paard geen last te hebben van de rug dan moet je het natuurlijk flink straffen! als hij maar door blijft gaan is het blijkbaar niet duidelijk genoeg voor het paard dat hij dit niet mag

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:58

Ik heb nu 2 paarden met singelnijd gehad.Mijn ervaring is dat negeren het beste werkt.Negatieve aandacht (straffen) is namelijk ook aandacht. je moet proberen om de circel te doorbreken.Laat iemand je paard afleiden met wat lekkers bv tijdens het aansingelen.Heeft het paard er dan geen moeite mee,dan kun je veilig stellen dat hij de singelnijd heeft aangeleerd. Reageert hij dan nog zo heftig, inderdaad fysieke klachten uitsluiten en van vooraf aan beginnen met het aansingelen weer goed aan te leren.Vaak kom je met geduld en goed nadenken een heel eind,maar juist het geduld ontbreekt bij vele.(heb er bij beide paarden ongeveer 4 maanden over gedaan)

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:02

Ik ken een paard die het ook heeft. Singeldwang heet dat. JE moet het gewoon respecteren, en daar subtiel mee om gaan. Aanpassen.
Ik heb een singel gebruikt bij dat paard waar elastiek aan zat. Dat wekt minder weerstand op. EN natuurlijk in etappes aansingelen. Steeds een klein stukje. Je zult zien dat het dan steeds minder erg wordt. En ga je er tegen in, wordt het juist erger.
Daaraan merkte ik dat hij zich niet aanstelde, maar dat hij het echt heel onaangenaam vond.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:24

Bij één van de manegepaarden waar ik op rijd speelt dit probleem ook lichtelijk als je te schichtig aansingelt. Het begint dan al met het vastmaken van de singel. Ze (de merrie) zet haar buik dan al ontzettend uit waardoor het al bijna onmogelijk is om de singel aan het eerste gaatje vast te maken. Nu doen de meeste paarden dat sowieso wel.

Wat ik gemerkt heb wat helpt...

Lief toespreken, en met je knie onder de buik van het paard aaien (strelen) terwijl je de singel aan het eerste gaatje vast zet. Dat houd ze haar buik niet langer expres uit en kun je makkelijk de singel aan het eerste gaatje vastmaken. Daarna loop ik naar de andere kant (waar de singel al vast zat aan het eerste gaatje) en trek deze rustig één of twee gaatjes strakker aan, net wat ze op dat moment toelaat. Daarna ga ik weer terug naar de andere kant en herhaal ik dat ritueel. Uiteraard maak ik de singel nog niet helemaal strak vast. Dat doe ik pas wanneer ik een rondje in de bak ben wezen stappen met haar. Ze is dan wat meer ontspannen, en dan kan ik de singel helemaal vast maken, wederom over en weer van kant naar kant. Uiteindelijk is de singel weerskanten dan op het 4e gaatje !!! (kun je nagaan hoe ver ze hun buik uitzetten uit protest Clown )

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 05:26

toch je zadel gaan nakijken hoor. Knipoog

als je aansingelt trekt het zadel namelijk strak om de schouders, is je zadel dan eigenlijk te krap dan doet dat pijn bij een paard.
gebruik je ene longeersingel die duwt ook op de schouder dus dat kan hetzelfde beeld geven.

dus ga controleren of je zadel wel goed ligt, ligt het achter de schoft en achter de schouder?
kan de schouder vrijuit bewegen onder het zadel?

zo heb ik dus 2 jaar met een te krap zadel gereden.singeldwang was zo erg bij mijn pony dat ie me zowat aanvloog als ik met het zadel aan kwam.
nu met een zadel wat wel past en breder is, kan ik weer normaal opzadelen.

singeldwang heeft altijd een reden en komt vaak toch door te krappe zadels of door te strak aansingelen.
en paarden kunnen daar best lang last van houden

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:01

niet in 1 x aansingelen, liever gewoon vast en naar buiten stappen of waar je opstapt en daar nog eens, meestal als ze een stukje hebben gelopen gaat er ook makkelijker 1 of 2 gaatjes bij.
maar er zijn paarden die hebben dat gewoon, kun je niks aan veranderen. ja als ze je echt bijten dan vind ik dat je ze echt een tip tegen de mond mag geven. geen stoot in de buik want daar zit op dat moment t probleem.
en onderga je er zelf verder geen last van negeren gewoon.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:06

Paard wat ik kon deed dat ook, hij is toen eens onderzocht geworden door een homeopatische dierenarts en bleek hij last te hebben van de longen, en dit uitte door singelnijd.
Hij is hiervoor behandeld en had merkbaar minder last van het aansingelen.

Maar zou ook toch het zadel eens nakijken.

marouschka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:03

gedrag negeren.Rustig blijven en belonen gelijk als ze niks doet.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:09

Mijn paard doet op zich niet agressief bij het aansingelen, maar ik niet uitkijk dan gaat ie wel vol in z'n achteruit wat erg link kan zijn. Ik los dit op door heel rustig en voorzichtig één gaatje aan te singelen, of twee als dat lukt. Dat het zadel net aan vast zit en in ieder geval niet kan gaan schuiven. Dan loop ik naar de bak of een stukje richting de oprit als ik naar buiten ga en daar singel ik verder aan. Verder rustig blijven, geduld hebben en niet kwaad worden. Ook heb ik een fijne singel van Thorowgood gekocht, die ook wel voor verbetering heeft gezorgd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:11

Mijn zadel ligt goed en mijne had er ook last van. Niet extreem, maar wel narrig. Nu heb ik een singel met aan 2 kanten elastiek. En nu is er niets meer aan de hand....

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:48

Het paard doet niet voor niets zo narrig. Er is dus iets aan de hand! Laat eens goed naar je zadel kijken door een vakman/vrouw. Heel veel problemen ontstaan toch doordat het zadel niet goed past.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:48

die van mij maakte er een paar jaar geleden ook sport van te gana happen bij het aansingelen...
na 2 keer een dreun uitdelen dat niet werkte hem te doen stoppen...
ben ik het anders gaan doen...
ik nam de singel zover aan dat hij nog niet reageerde...
dan nam ik iets lekkers..(wat ie goed doorhad natuurlijk...)
wat ervoor zorgde dat zijn aandacht werd afgeleid van de singel...
ik hield t lekkers in de linkerhand...vlak bij zn neus....
zodat hij er totaal op zou focussen...
een halve seconde voor ik de singel aantrok...gaf ik het lekkers...
zodra het lekkers dus in zn mond verdween...nam ik de singel strakker aan....(zn mond was vol met lekkers..dus dat aannemen werd positief..)
precies dit ritueel bleef ik doen tot de singel strak genoeg zat ...
.....de timing is wel mega belangrijk moet ik zeggen...

bovenstaande werkt ntuurlijk alleen als het zadel goed past en andere medische zaken zijn uitgesloten...

in mijn geval...was er jaren niets aan de hand en begon het zomaar...puur ongeduld...
dat heb ik op deze manier doorbroken..(dat maffe aanwensel van hem)..
en heb inmiddels alweer een paar jaar een veilig-aansingel-bare-pony...

het proberen waard zou ik zeggen...

succes
xx

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 22:57

sammy07 schreef:
Het paard doet niet voor niets zo narrig. Er is dus iets aan de hand! Laat eens goed naar je zadel kijken door een vakman/vrouw. Heel veel problemen ontstaan toch doordat het zadel niet goed past.

Nee hoor, ligt lang niet altijd aan het zadel! Sommige paarden hebben er gewoon een hekel aan. MAar als je je aanpast stoort het ze niet zo.