Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar mijn mening is nog altijd: Hoe minder hulpmiddelen hoe beter.. Judje schreef:Tja, sporen kunnen net als ieder ander hulpmiddel (zweep, hulpteugels, stang en trens, noem maar op...) bij goed gebruik erg goed en vriendelijk zijn voor je paard en ook je hulpen verfijnen.
Echter in de hand/aan het been van iemand die er niet kundig mee om gaat kunnen het allemaal martelwerktuigen worden...
Suuskipje schreef:Ik zie steeds vaker dat mensen met sporen rijden, alleen begrijp ik niet goed waarom... Is het nu echt zo dat als jij je paard niet actief krijgt, je dan maar naar sporen moet grijpen? Zelf rijdt ik er niet mee (rij op een manege), maar zie ook het nut er niet van in. Ik heb het idee dat paarden er alleen maar door 'verpest' worden, omdat als je ze zonder sporen rijdt, nadat je ze met sporen gereden hebt, ze dan helemaal niet meer lopen.
Wat is jullie kijk op sporen en voor welke doeleinden gebruiken julie ze?
jori_X schreef:Je gebruikt sporen niet omdat je paard niet actief is, maar inderdaad om je hulpen te verfijnen. Ik rij zelf altijd met sporen. Maar vergeet ze heel soms ook wel eens om te doen maar dat is dan echt geen ramp. Het is niet zo dat hij dan stil valt of niet meer actief is. Met sporen kan je vaak net dat laatste beetje eruit rijden.
En hoe minder hulpmiddelen hoe beter? Niet mee eens, tuurlijk moet je niet bij elk klein probleem naar een hulpmiddel grijpen. Maar als minder hulpmiddelen beter waren waarom zijn ze dan in de hogere dressuur verplicht?
(Mits ze je ze goed gebruikt)
1 zonder en 1 met sporen ze heeft de sporen gewoon nodig om toch af en toe dat extra pikje te geven om de boel weer even wakker te schudden als je er goed mee om gaat kun je gewoon met sporen rijden
Suuskipje schreef:Ik zie steeds vaker dat mensen met sporen rijden, alleen begrijp ik niet goed waarom... Is het nu echt zo dat als jij je paard niet actief krijgt, je dan maar naar sporen moet grijpen? Zelf rijdt ik er niet mee (rij op een manege), maar zie ook het nut er niet van in. Ik heb het idee dat paarden er alleen maar door 'verpest' worden, omdat als je ze zonder sporen rijdt, nadat je ze met sporen gereden hebt, ze dan helemaal niet meer lopen.
Wat is jullie kijk op sporen en voor welke doeleinden gebruiken julie ze?