Sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 15:30

Ik zie steeds vaker dat mensen met sporen rijden, alleen begrijp ik niet goed waarom... Is het nu echt zo dat als jij je paard niet actief krijgt, je dan maar naar sporen moet grijpen? Zelf rijdt ik er niet mee (rij op een manege), maar zie ook het nut er niet van in. Ik heb het idee dat paarden er alleen maar door 'verpest' worden, omdat als je ze zonder sporen rijdt, nadat je ze met sporen gereden hebt, ze dan helemaal niet meer lopen.

Wat is jullie kijk op sporen en voor welke doeleinden gebruiken julie ze?

maximee

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:58

Je moet wel weten hoe je met sporen om moet gaan als je ermee wilt rijden.
In de hogere dressuur is het bijv. ook verplicht om met sporen te rijden vanwege de oefeningen die je krijgt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:18

sporen worden gebruikt om kleinere en verfijnde hulpen te geven. niet om je paard te prikken zodat hij vooruit gaat. daarom rij ik niet met sporen. ik vind dat ik mijn benen er niet stil genoeg voor heb en ik ben bang dat ik hem dan steeds prik. en voor ons is het niet nodig. het gaat zo ook goed.

choix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:51

ik vind dat met hoe minder hulpmiddelen (zoals zweep en sporen)je goed kan rijden, hoe een betere ruiter je bent.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:53

Ik denk dat sommige mensen denken dat sporen zijn om paarden voorwaarts te krijgen, maar het is juist voor het verfijnen en niet voor het verscherpen..

Wild_Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:16

Ik draag bij western ook van die "cowboysporen", maar ik gebruik ze niet echt. Het is meer om af en toe mijn paardje eventjes alert te maken, of als hij niet voorwaarts is toch even actiever te krijgen, maar ik heb ze vooral om omdat het rinkelt en mijn paardje dan weet dat hij aan het werk moet!

Verwijderd2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:19

IK gebruik zelf geen sporen.. Rijd nou niet bepaald hoge dressuur en ik vind dat sporen zijn om hulpen te verfijnen niet om je paard vooruit te duwen Haha! Maar mijn mening is nog altijd: Hoe minder hulpmiddelen hoe beter..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:18

Tja, sporen kunnen net als ieder ander hulpmiddel (zweep, hulpteugels, stang en trens, noem maar op...) bij goed gebruik erg goed en vriendelijk zijn voor je paard en ook je hulpen verfijnen.
Echter in de hand/aan het been van iemand die er niet kundig mee om gaat kunnen het allemaal martelwerktuigen worden...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:57

als je sporen goed gebruikt kan het echt geen kwaad
sporen zijn om je hulpen te verfijnen zodat het er nog simpeler uitziet , want daar gaat het in grote lijnen zo'n beetje om in de paardensport.

Jelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:01

Judje schreef:
Tja, sporen kunnen net als ieder ander hulpmiddel (zweep, hulpteugels, stang en trens, noem maar op...) bij goed gebruik erg goed en vriendelijk zijn voor je paard en ook je hulpen verfijnen.
Echter in de hand/aan het been van iemand die er niet kundig mee om gaat kunnen het allemaal martelwerktuigen worden...

daar sluit ik me helemaal bij aan.. als je weet hoe je moet gebruiken en het op de goede manier gebruikt geen problemen mee, maar als je er niet mee om kunt gaan laat het dan achter wege

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:58

Ik heb in het verleden met sporen gereden op een bepaald paard. Hij had namelijk een olifantenvel en de hele tijd liggen schoppen is nu ook niet echt de bedoeling. Hij had altijd op een manege gelopen en was hierdoor vrijwel ongevoelig. Na een paar maanden, was het niet meer nodig, en was hij allert op mijn hulpen en waren sporen dus niet meer nodig. natuurlijk had ik steeds de nodige begeleiding.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:45

Met sporen heb je vaak net even iets extra's, ik ben er zeker niet op tegen mits het goed gebruikt wordt. Maar dat is natuurlijk met alles zo wat met paarden te maken heeft. Ik rijd heel af en toe met sporen zodat ik net dat beetje meer eruit kan rijden wat ik zonder sporen niet kan, niet doordat meneer sloom is, alles behalve. Maar ik wil graag de impuls eruit rijden en zn neusje er goed uit en dat wil met sporen vaak net even wat beter

Maar elk paard reageerd er anders op, en ik stap in eerste instantie er altijd eerst zonder sporen op Ja

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:25

Sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, ik zit echt niet in de buik te prikken met die dingen hoor. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:00

Suuskipje schreef:
Ik zie steeds vaker dat mensen met sporen rijden, alleen begrijp ik niet goed waarom... Is het nu echt zo dat als jij je paard niet actief krijgt, je dan maar naar sporen moet grijpen? Zelf rijdt ik er niet mee (rij op een manege), maar zie ook het nut er niet van in. Ik heb het idee dat paarden er alleen maar door 'verpest' worden, omdat als je ze zonder sporen rijdt, nadat je ze met sporen gereden hebt, ze dan helemaal niet meer lopen.

ik gebruik sporen om hulpen te verfijnen
of om een paard actiever te rijden als het afgestompt is (opnieuw aan het been krijgen)
hiervoor zijn ze in eerste instantie niet bedoelt, maar bij juist gebruik zijn ze hier wel degelijk goed voor te gebruiken
eerst benhulp, geen reactie spoor bij pakken
ik doe dit liever dan een zweepje bij pakken bij verreden paarden omdat bij gebruik van de zweep je hand beweegt en dus in de mond kan storen

het is bij het actiever krijgen van afgestompte paarden niet de bedoeling maar te gaan zittne porren en douwen met de sporen , daar zul je ze echt niet actiever aan het been van krijgen

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:19

Je gebruikt sporen niet omdat je paard niet actief is, maar inderdaad om je hulpen te verfijnen. Ik rij zelf altijd met sporen. Maar vergeet ze heel soms ook wel eens om te doen maar dat is dan echt geen ramp. Het is niet zo dat hij dan stil valt of niet meer actief is. Met sporen kan je vaak net dat laatste beetje eruit rijden.

En hoe minder hulpmiddelen hoe beter? Niet mee eens, tuurlijk moet je niet bij elk klein probleem naar een hulpmiddel grijpen. Maar als minder hulpmiddelen beter waren waarom zijn ze dan in de hogere dressuur verplicht? Knipoog

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:22

je kan je paard er goed mee voorwaarts houden

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:24

Het staat hier boven idd al een paar keer, maar sporen zijn niet bedoeld om je paard actief te krijgen, maar zoals hierboven gezegd je hulpen te verfijnen.
Bovendien is het ook absoluut niet zo dat als je eenmaal begint aan sporen, dat ze zonder sporen dan niet te rijden zijn. Ik heb mijn paard een tijdje met sporen gereden (zo'n 3 maanden) omdat hij dus de hele tijd door je been heen dramde, met spoor deed hij het niet meer, heb de sporen nu een maand af en hij looopt prima nu!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:56

jori_X schreef:
Je gebruikt sporen niet omdat je paard niet actief is, maar inderdaad om je hulpen te verfijnen. Ik rij zelf altijd met sporen. Maar vergeet ze heel soms ook wel eens om te doen maar dat is dan echt geen ramp. Het is niet zo dat hij dan stil valt of niet meer actief is. Met sporen kan je vaak net dat laatste beetje eruit rijden.

En hoe minder hulpmiddelen hoe beter? Niet mee eens, tuurlijk moet je niet bij elk klein probleem naar een hulpmiddel grijpen. Maar als minder hulpmiddelen beter waren waarom zijn ze dan in de hogere dressuur verplicht? Knipoog

Helemaal mee eens! En Amigo is zelf de laatste tijd nogal "temperamentvol" om het maar even zo te noemen, en het maakt qua actiefheid etc. niet uit of ik met of zonder sporen rijdt. Maar om net wat verfijndere/subtielere hulpen te geven, of hoe je het ook wilt noemen zijn sporen erg handig.
Trouwens sinds ik met sporen rijdt, reageert hij ook zonder sporen veeel beter op de hulpen. Dus het is helemaal niet zo dat sporen pony's laten afstompen. Lachen (Mits ze je ze goed gebruikt)

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:57

Ik denk dat je alleen met sporen moet gaan rijden wanneer je echt weet hoe je ermee moet rijden. Waar de meeste mensen de fout in maken is dat ze niet goed weten welke maat van de sporen ze moeten hebben. Ook is het zo dat je wel een goede houding moet hebben [ niet dat je aldoor met je benen in de buik van het paard schopt ]. Vaak gaat dit automatisch, maar mensen die deze houding hebben gebruiken ook sporen, dan verpest je je paard.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:00

Van mijn 3 paarden rijd ik er nog 2, Pling 1 zonder en 1 met sporen ze heeft de sporen gewoon nodig om toch af en toe dat extra pikje te geven om de boel weer even wakker te schudden als je er goed mee om gaat kun je gewoon met sporen rijden

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:23

Ik rij mijn haflinger met sporen. eerst moet je er voorzichtig mee rijden en daarna kan je gewoon weer rijden zoals eerst. je drijft eerst gewoon zonder spoor te gebruiken en als de pony niet reageert kan je je spoor iets tegen zijn buik aanduwen. ik vind dat fijner dan de zweep gebruiken, eerst moest ik abe om de halve minuut een tik geven maar nu niet meer. Je hoeft niet van die grote lompe dingen te grbuiken ofzo maar het is toch een fijn hulpmiddeltje. Haha!

Ps. ik rij met stompe sporen van 15mm en gebruik ze netjes en voorzichtig en daar verpest je heus niet een paard mee Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:30

Suuskipje schreef:

Dat is onzin. Ik reed mijn eerste pony ook met een spoortje. Vaak reed ik ook zonder sporen en liep hij ook gewoon hoor. Het is inderdaad een verfijning van de hulp. Mijn pony liep ook niet alles even simpel zonder sporen. Het paard wat ik nu heb rijdt ik ook zonder sporen, zweep en de slof is er ook weer af maar als die richting M oefeningen gaat, pak ik het spoortje er weer bij.

En op een manege vind ik sporen niet snel thuis horen. die paarden lopen toch wel.en benen vliegen alle kanten op.