Bang voor Koetsen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Bang voor Koetsen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 19:53

Ik heb Balou nu al zo'n 9 maanden en ik ben dan ook erg blij met hem.
Het rijden met Balou gaat super, is erg braaf wilt soms wel eens gas geven, maar hij luisterd ontzettend goed.
Er is echter 1 ding!
Balou heeft een panische angst voor koetsen!
Als hij een koets ziet aankomen in de verte begint hij al te minderen van stap/draf, neusgaten ver open, zijn ogen ver open gespreid.
Dit gaat gepaard met ontzettend trillen van de huid, het trappelen van zijn voetjes op de plaats en het dan uiteindelijk wegschieten van de plek, richting de bomen, en daarbij laat hij zijn mest gewoon vallen!
Zelfs al staat de koets in een straatje, wachten tot wij zijn gepasseerd.
Ik ben zelfs geneigd om af te stappen als ik een koets van ver zie aankomen, omdat ik soms zelf momenten heb dat het niet goed gaat.
Balou is een paard dat wel eens schrikt, maar niet doet wegspringen.

Zelf denk ik dat Balou eens iets naars heeft meegemaakt met een koets, het is maar gissen, maar wie weet!
Wie van jullie hebben dit probleem ook en wat doen jullie eraan?

grid

Re: Bang voor Koetsen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:21

Sayla was in het begin ook erg bang van koetsen Ach gut , maar had het idee dat dat kwam door het gerammel en meestal komen ze ook stevig aangereden hier Nors opkijken

Maar daar met ervaren paarden op pad te gaan die niet bang waren voor de koetsen en ze met hoofd richting koets stil te zetten (met mak paard erbij/ ervoor) en haar te laten kijken tot ze weer voorbij waren raakte ze eraan gewend Knipoog eerst was het nog wel dribbelen en willen omdraaien of wegschieten (maar dat was goed controleerbaar op de plek of slechts paar meter weg), daarna alleen overdreven kijken en snuiven en nu totaal geen reactie meer en leert zij zelfs andere paarden dat het niet eng is Haha!

Dus denk dat je hem door langzaam te laten wennen en bv met paard die er niet bang van is erbij het vast beter wordt of zelfs net als Say nu totaal geen indruk meer maakt Cool

Ik stap zelf niet graag af onderweg Bloos maar dat is denk ik heel persoonlijk Knipoog

SUCCES!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:43

Nou euhm... dit doet Snowdon dus ook Bloos
En hij staat zelf juist heel graag voor de kar!

Dus echt angst? Ik weet niet hoor...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:48

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 14:30

Bedankt voor jullie tips, wie weet heb ik er iets aan!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:38

Tinkerbell is juist helemaal gek van koetsen Clown
Angel is er ook doodsbenauwd voor Rolleyes we gaan haar nu beleren voor de kar, ben eens benieuwd hoe ze er dan op zal reageren...

Mijn haf liep zelf ook dolgraag voor de kar, maar werd ook bang als hij er eentje hoorde of zag bij een ander Verward
denk dat het dus niet meteen met een negatieve ervaring moet te maken hebben hoor Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:52

ik heb ook een haflinger die in de koets loopt niet bang is als hij zelf ingespannen is maar als hij onder de man gereden wordt en komt een koets tegen dan is ie ook bang. Niet heel erg maar toch. Het is wel raar waarom???

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:04

TI -> OMG

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 06:57

Mijn paard heeft dit ook, behalve bij onze eigen kar als onze fjord ervoor loopt. Dat interesseerd het hem niet.
Ik dacht wel eens dat het door die kar en het dravende/lopende paard ervoor leek alsof die werd achternagezeten door de kar en probeerde te vluchten. Dat leek mij de enige logische verklaring. Maar het blijft gissen natuurlijk.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 07:22

Femke is in het bos niet bang voor een koets,maar op de weg wel.
Dan is het idd. van ver al open neusgaten,oren op telescoop stand,hoofd en nek omhoog,dans achtig lopen,enz..
Ik vermoed dat het komt door de geluiden die de koets maakt,in combinatie met de beslagen paarden die in draf over de weg gaan.
Dit alles maakt bij elkaar een hard geluid,en dat kan best eng zijn voor een paard.

In het bos zou ze naar dezelfde combinatie alleen maar even verrast opkijken,en verder lopen.
Ik denk dus dat het (iig. bij mijn paard) ligt aan de geluiden die van paarden en koets komen.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:35

Laat hem een aan een stilstaande koets ruiken enzo, [heel voorzichtig] loop er een rondje om heen enzo, & doe dat een paar keer... Als dat goed gaat, ga je kijken naar een koets die erg langzaam rijd, blijf er op verre afstand staan... Ga er steeds dichterbij en als dat goed gaat doe je weer hetzelfde met een wat snellere koets, Dit heb ik ook gedaan met mijn pony bij een tractor die hij eng vond... Nu gaat het goedd Lachen

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 23:11

Mijn tinker is ook bang voor koetsen.
Ik dacht eerst ook dat hij misschien een vervelende ervaring met koetsen had gehad, maar waarschijnlijk de aller eerste keer dat je een koets gezien hebt is hij geschrokken en jij ook en nu steeds als er dan een koets komt schrikken jullie beide en dan leert hij het aan om te schrikken van koetsen..

cindyxmister

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 07:57

ik rij een pony die vind ze ook eng want zemoest er langs gaan en het rammelt dus ging ze redelijk hard rennen!
ik heb haar wel weer snel rustig gekregen gewoon proberen om je pony er zo veel mogelijk gewoon door lopen als je er 1 zie
Gr cindy