Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

, met veel wandelen bedoel ik niet iedere dag uren lang, maar wel 2 a 3 keer per week een minuutje of 10.) 
Klara16 schreef:@ cassidy: Het idee van duwen tegen de achterhand was afkomstig van de foto die jij postte. Het touwtje leek me een potentieel risico op verstrikt raken. Dus heb ik gewoon mijn vriend gevraagd om haar vooruit te duwen als ze zich schrap zet bij trekken aan het halster. Hij krijgt haar wel vooruit geduwd, maar als hij stopt met duwen stopt zij dus ook met lopen. En ik krijg dat beestje van zijn leven niet met een touw voortuit getrokken in mijn eentje...
Het is net zo'n tekenfilmpje van donald duck met een koppige ezel. Maar ik zie er op den duur echt geen oplossing meer voor.
Lijkt het jullie een goed idee om er dan maar met een longeerzweep achteraan te gaan? Er moet iets gebeuren. Binnenkort moet ze naar de opfok en dan zal ze toch enigzinds vervoerbaar moeten zijn...

paardenfocus schreef:natural horsemanship? join-up?

paardenfocus schreef:natural horsemanship? join-up?

jodoc schreef:Ik zou in het begin wel achter mam aanlopen terwijl ze het halstertje om heeft en aan het touw loopt. Zo snapt ze wat de bedoeling is.
Mijn shetlandveulentje heb ik gekocht toen ze net 1 jaar was en zij snapte er ook niets van. Ik had geen moeder meer waar ze achteraan kon lopen dus heb ik het volgende gedaan. Ik heb haar toen aan het longeertouw geklikt en ben een meter of 2 op mijn hurken van haar vandaan gaan zitten. En dan wachten.....zo klein ding is hartstikke nieuwsgierig dus die komt vanzelf wel. Belonen en wat lekkers geven (een klein schijfje wortel). Daarna 4 meter van haar vandaag gaan zitten en hetzelfde herhalen. Ik moet zeggen dat Donja (shetlander) het vrij snel door had. Wanneer ik op stond om weer verder op te gaan zitten liep ze uiteindelijk vanzelf mee. En dan natuurlijk belonen met de stem en na een paar passen weer wat lekkers geven. Dan is het begin er en dan kun je langzaam verder gaan.
Dit heeft toch wel een paar dagen geduurt voordat ze het begreep (ik oefende maar paar minuten per dag) En veel geduld hebben...dat is het belangrijkste!!!!
Veel succes ermee!
Groetjes Niki