trekkracht auto mag die 2 paardstrailer trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

trekkracht auto mag die 2 paardstrailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 22:01

Mijn ouders hebben een Ford mondeo die 1450 kg mag trekken. Zou die dan een trailer kunnen trekken met 2 fjorden erin?
Ik had vandaag eens op de trailer gekeken en daar stond deze informatie:
massa totaal 2000kg
massa as 1: 1000 kg
massa as 2: 1000 kg
massa as 3: stond niks
Het is een Zuiderma trailer type P 2

Wat denken jullie?

En hoeveel weegt ongeveer een gemiddelde Fjord?

marlady

Re: trekkracht auto mag die 2 paardstrailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:28

Volgens mij gaat het erom (als je in het bezit van een E-rijbewijs bent) wat het werkelijke gewicht van de trailer is en de 2 fjorden. Op de papieren van de trailer staat wat de trailer zelf weegt en daar moet je dan het gewicht van de 2 fjorden bijtellen. Ik weet niet hoeveel een fjord weegt, maar stel dat de trailer 700 kg weegt en de een fjord 350 kg dan zou je totaal op 1400 kg komen en zou het theoretisch kunnen. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit problemen op kan leveren omdat je zelf zou moeten kunnen aantonen wat het totale gewicht is en dat je daarmee onder de 1450 kg blijft. Je kan natuurlijk niet zo makkelijk aantonen wat het gewicht van je paarden is. Het beste zou dus zijn als je een auto hebt die 2000 kg mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:07

Bezit E-rijbewijs is noodzaak!!
De meest simpele oplossing is die Fjorden op de wagen zetten en dan de boel op de weegbrug zetten.
Of het kan, hangt af van de Fjorden die je hebt. Ik ken Fjorden waarbij je geen schijn van kans hebt, maar ook Fjorden waarmee het waarschijnlijk wel kan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:02

een auto die 1450 kg mag trekken mag geen twee fjorden vervoeren. Gewicht fjord ca 500 kg per stuk en trailer is al snel 700 kg dus kom je uit op 1700 kg heb je dus een overgewicht van 250 kg. Tevens is een E rijbewijs nodig.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 11:02

Mijn vader heeft in ieder geval wel een E-rijbewijs
Het gaat om 1 kleine Fjord van 1,40 en 1 iets grotere van 1,42 maar die is heel dik
Ik denk inderdaad ook dat we rond de 2000 kg komen

Een weegbrug is niet zo snel te vinden hier Tong uitsteken

Bedankt voor de reacties!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:06

Miriam91 schreef:
Mijn vader heeft in ieder geval wel een E-rijbewijs
Het gaat om 1 kleine Fjord van 1,40 en 1 iets grotere van 1,42 maar die is heel dik
Ik denk inderdaad ook dat we rond de 2000 kg komen

Een weegbrug is niet zo snel te vinden hier Tong uitsteken

Bedankt voor de reacties!

Elke zandhandel en voerfabrikant heeft een weegbrug. Je moet wel op een hele rare plek in NL wonen om niet binnen 20km een weegbrug te hebben.
Ik zou het spul op de brug zetten, het zou wel eens minder dramatisch kunnen zijn als je denkt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:14

Aan de 2000 kg ga je met 2 kleine fjorden niet komen, of ze moeten beide levenbedreigend overgewicht hebben... maar binnen de 1450 kg ga je niet blijven denk ik... je mag wel 10% overgewicht hebben geloof ik, dan kom je weg met een boete. Zit je boven de 10% dan mag je bij controle zoiezo niet verder rijden (en het is ook erg gevaarlijk om de auto meer te laten trekken als echt goed mogelijk....). Maak dus een overweging... met het meetlint van zo'n ontwormmerk kun je al een grove inschatting maken voor je op weg gaat naar de weegbrug.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:20

het gaat om de max. massa van de tweepaardstrailer en die is meestal 2000 kg en die mag dus niet achter een auto die 1450kg mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:30

mariellede schreef:
het gaat om de max. massa van de tweepaardstrailer en die is meestal 2000 kg en die mag dus niet achter een auto die 1450kg mag trekken.

Lees de FAQ; klokken en klepels........

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:34

Wat jij kan trekken is dus maximaal 1450 kg. Een 2 paard trailer weegt gemiddeld snel over de 800 kg. Op je kenteken papieren van je trailer staat de gewichten. Echter, ervaring leert dat een trailer in werkelijkheid veel zwaarder is dan op papier staat aangegeven. Aannemen dat hij 800 kg zwaar is (mijn sluis is trouwens 900 kg), dan mag je 650 kg erbij laden. Met twee fjorden gaat je dat nooit lukken.

Daarnaast ben je verplicht met deze trailer een 1 fjord al een E rijbewijs te hebben, omdat het totale massa van de trailer zwaarder is dan de massa van de te trekken voertuig.

Wil je op zeker spelen, zorg altijd dat je eens je trailer weegt, desnoods met paard erin. Je zult verbaasd staan hoeveel meer het is dan je ooit verwacht.

Zou je absoluut afraden met deze auto te rijden met twee fjorden erop in de trailer. Gezien de massa, voor veiligheid al niet eens met een fjord.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:50

@Ikke waar slaat dat nu op ?

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:00

een trailer met inhoud van de paarden mag nooit zwaarder zijn dan het te trekken voertuig.
www.rijbewijs.nl of kijk op de politie site bij je in de buurt daar staat het ook in

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:12

mariellede schreef:
@Ikke waar slaat dat nu op ?

Dat het niet waar is wat jij schrijft.
TS heeft duidelijk aangegeven dat E-rijbewijs beschikbaar is. Lees de FAQ voor de onderbouwing.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:17

Al heb je een E rijbewijs dan mag er nog steeds niet meer achter de auto als wat de auto maximaal mag trekken !!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:20

weet je zeker dat je ford 1450 mag trekken?
ik heb zelf ook een ford mondeo en die mag 1500 trekken.
heb een 2 paards trailer(op papier 660kg) en rijden ermee met een fries erin en soms een d-e pony erbij. hij zou het net mogen hebben. zijn nog nooit aangehouden(wordt wel met iemand met e rijbewijs mee gereden). en de auto kan het makkelijk hebben
dacht dat je officieel 10%speelruimte heb. maar weet ik niet zeker.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:33

en toch mag het niet het gaat om de max. Massa van de aanhanger dus maakt niet uit of je hem nu leeg vervoerd of met het volledige laadvermogen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:41

mariellede schreef:
en toch mag het niet het gaat om de max. Massa van de aanhanger dus maakt niet uit of je hem nu leeg vervoerd of met het volledige laadvermogen.

dit telt alleen als je zonder e rijbewijs rijd. ander telt dit niet!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:54

mariellede schreef:

Je bent niet een klein beetje eigenwijs, hè? Heb je de FAQ nou al gelezen? Dan zou je namelijk weten dat bij E de feitelijke massa telt en bij alleen B de maximale van de aanhanger. In de FAQ staat het correct!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:55

mariellede schreef:
Al heb je een E rijbewijs dan mag er nog steeds niet meer achter de auto als wat de auto maximaal mag trekken !!

Dat klopt, maar wat de aanhanger MAG wegen, speelt geen enkele rol, dit in tegenstelling tot:
mariellede schreef:
wat dus NIET waar is!! Lees de FAQ, voordat je nog meer onnodige verwarring zaait.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:59

iets vriendelijker kan ook wel !!!!
dit heb ik vorige maand nog bij mijn BE Examen gehad !!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:12

mariellede schreef:
iets vriendelijker kan ook wel !!!!
dit heb ik vorige maand nog bij mijn BE Examen gehad !!

Ik heb hier meerdere artiken voor tijdschriften over geschreven, onder toezicht van de juridische dienst van de politie.
art 15 van het regelement rijbewijzen, om precies te zijn.

Je bnet de zoveelste die hier onwaarheden verspreid over dit onderwerp. Niet zonder reden is de FAQ geschreven door Margreet, juist om dit soort onduidelijkheden te voorkomen. Desondanks duikt in elk topic over dit onderwerp wel iemand op die deze onwaarheden verkondigd. Na 100+ van dergelijke reacties ben ik dan wel eens pissed.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:22

toch kun je vriendelijk blijven deed ik ook !!
afgezeken worden kun je overal en daarvoor heb ik jouw niet nodig!
Maar je zal mij nooit meer horen reageren op iets van Jou

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 14:47

Kortom onze auto mag het niet trekken toch Knipoog

Ik had op zo'n site gekeken op aanraden van meerdere Bokkers en dan moest je het kenteken van je auto invullen en kreeg je alle info. daar stond dat ie 1450 kg mocht trekken. Neem dan aan dat die informatie waar is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:22

Miriam91 schreef:
Kortom onze auto mag het niet trekken toch Knipoog

Ik had op zo'n site gekeken op aanraden van meerdere Bokkers en dan moest je het kenteken van je auto invullen en kreeg je alle info. daar stond dat ie 1450 kg mocht trekken. Neem dan aan dat die informatie waar is.

Als dat op www.rdw.nl is geweest, dan kun je daar blind op varen, dat komt ook op je kenteken.
Het is erg krapjes, de kans is groot dat de trailer te zwaar wordt, meten is weten. De weegbrug is de enige die je zekerheid kan geven Haha!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:21

RDW dat was het!
Bedankt voor alle reacties!
En we hebben besloten het maar niet met onze auto te proberen Knipoog