Wat wordt er van de combinatie verwacht in L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Wat wordt er van de combinatie verwacht in L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:36

Ik ben nu al ruim een half uur opzoek om te kijken of er al zo'n topic is, maar kan hem niet vinden.
Als ie er wel is stuur mij dan alsjeblieft de link, en dan mag ie wel op slot.

Probleem.
Ik rijdt en paard van 1.73. en ben zelf 1.62. Een grote met en ukkie op zijn rug. We zijn door de B heen gevlogen, en ik wil dus nu L1 starten. Alleen moet ik hem heel goed verzameld houden, dat kan alleen met iets meer oprichting. Als ik dat niet doe, dan wordt het een "lang schip" die totaal niet op de achterhand loopt.

Nu zegt de 1...ja maar dat mag je nog niet in de L1
De ander zegt weer " hij loopt zo mooi zo, hier kan de jury niet opheen.".

Hij loopt als ik hem goed verzameld hebt, super en relaxed door de proef. Doe ik het niet loopt ie lang, uitelkaar, en zet zijn hengstenhals er regelmatig op.

Mensen die er echt verstand van hebben .......please tell me! Hoe moet ik nu de L1 proef rijden, wat wil de jury zien!

Vast bedankt

Urielle

Re: Wat wordt er van de combinatie verwacht in L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:30

Als hij opgericht beter loopt zou ik hem zo door de proef sturen. Ik zou er wel aan werken thuis om hem op verschillende hoogtes in te kunnen stellen maar ik neem aan dat je dat al doet.
Overigens kreeg ik in de B een enkele keer al op mijn protocol dat mijn paard meer opgericht moest Knipoog

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 08:10

Urielle schreef:
Als hij opgericht beter loopt zou ik hem zo door de proef sturen. Ik zou er wel aan werken thuis om hem op verschillende hoogtes in te kunnen stellen maar ik neem aan dat je dat al doet.
Overigens kreeg ik in de B een enkele keer al op mijn protocol dat mijn paard meer opgericht moest Knipoog

Dank je wel Urielle.

Ik kreeg in de B veel te horen, tegen de hand.... Maar dat doet ie opgericht en verzameld niet. Bovendien doet hij het halsstrekken nu ook veel beter dan wanneer ik hem voorwaarts rijdt, daar ie bij voorwaarts totaal uitelkaar loopt.
Dan rijdt ik hem gewoon maar lekker verzameld en in de oprichting in L1.
Ik kan hem indd op verschillende hoogtes rijden, maar moet hem verdomd verzameld houden. en dat is dus waar ik commentaar op krijg. "je hoeft nog geen Z met hem te lopen hoor!". Dat commentaar komt overigens niet van juryleden, daar ik nog moet starten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:59

ik heb in de L1 nog nooit gehoord dat mijn paard meer opgericht moest lopen. en verzameling is niet helemaal de bedoeling nog.
ik krijg vaker het commentaar datie meer voorwaarts moet. zeker in de galop omdat hij dan graag verzamelen wil. vind hij makkelijker.
er wordt immers geen verzameling gevraagd.

maar dan bedenk ik mezelf.. als hij alleen op die manier kan lopen.. wordt het danniet eens tijd om hem anders te trainen?? hij moet toch lekker laag en rond over de rug gereden kunnen worden?? hoe wil je anders los werken? gelijk kop erop en in de verzameling?
dat vraag ik me dan af.. als je thuis gewoon lekker gaat trainen aan een andere manier van rijden.. je hebt in de b niet voor niets zulke commentaren gekregen.

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:28

Tong uitsteken Goed dat ik dit topic lees, vanmiddag moet ik voor de eerste keer met een 4-jarige L1 starten, en ik vroeg me eigenlijk precies hetzelfde af Nagelbijten / Gniffelen

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:59

Ik ben ook door de B heen gevlogen en ben daarna gelijk
naar de L1 gegaan, ik probeer mijn pony altijd lekker ontspannen
over d'r rug naar beneden te rijden, dit deed ik dus ook bij mijn 1e x in de L1, en toen kreeg ik het commentaar, meer opgericht laten lopen... dus het lijkt mij dat het dan wel kan, maar wel proberen voorwaarts blijven rijden
verzameld laten lopen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:14

Het L1 valt reuze mee hoor, ik ben er snel doorheen gegaan. Ja Bij mij was er ook nog wat spanning, waardoor er ook 'tegen de hand' op mijn protocollen stond. Maar doordat ik andere onderdelen wel weer heel netjes reed, heb ik vaak hoog in de 180 gereden (187 188 189).

Omdat mijn pony soms wat gespannen is (zoals ik hierboven al zei Tong uitsteken).. Zette ik haar juist wat dieper in, zodat ze ook haar rug gaat gebruiken ipv wegdrukken. Hier heb ik nooit commentaar op gehad.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:29

gekke_koei schreef:
ik heb in de L1 nog nooit gehoord dat mijn paard meer opgericht moest lopen. en verzameling is niet helemaal de bedoeling nog.
ik krijg vaker het commentaar datie meer voorwaarts moet. zeker in de galop omdat hij dan graag verzamelen wil. vind hij makkelijker.
er wordt immers geen verzameling gevraagd.

maar dan bedenk ik mezelf.. als hij alleen op die manier kan lopen.. wordt het danniet eens tijd om hem anders te trainen?? hij moet toch lekker laag en rond over de rug gereden kunnen worden?? hoe wil je anders los werken? gelijk kop erop en in de verzameling?
dat vraag ik me dan af.. als je thuis gewoon lekker gaat trainen aan een andere manier van rijden.. je hebt in de b niet voor niets zulke commentaren gekregen.

Uh, zoals ik al eerder schreef kan ik hem wel laag in stellen, ik kan hem met zijn neus over de grond laten galopperen, draven etc. Dus hij loopt wel degelijk over zijn rug.

Mijn probleem is dat hij zich als een hengst gedraagt, dus als ik hem teveel voorwaarts rijdt kruipt hij eruit. Dat wil zeggen, dan zet hij zijn hengstenhals erop, en valt hij uitelkaar.
Als ik hem goed verzameld heb doet ie dat niet. Alleen de verzameling wordt niet gevraagd. Maar ik heb er ook geen zin in om mijn paard helemaal uitelkaar te laten lopen.

Een paard wat niet zijn rug gebruikt kan nooit goed verzamelen. Ik kan de mijne al zowat in een passage rijden. Dat was ik niet van plan hoor!

Dus opties.....
1) voorwaarts, hengstenhals uitelkaar, lang
2) teveel verzameling, goed op de achterhand, goed nageeflijk.