Verkocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Verkocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 17:59

Als iemand zijn paard mondeling aan je verkoopt, dan is het toch tegen de wet hetzelfde paard vervolgens toch te verkopen aan een derde? Ook mondeling? Of zit ik nu scheef?

Westenwind

Re: Verkocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:00

Volgens mij wel..

maar je hebt nooit bewijs..

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:02

Volgens mij telt een 'mondeling contract' inderdaad ook, maar het mindere eraan is dat je er geen bewijs van kunt aantonen.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:31

idd, maar gevaarlijk. Je hebt totaal geen bewijzen... Je kan zeggen wat je wilt, als het niet op papier staat, kan men zeggen dat je liegt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:46

Hm ik ken iemand die al dat paard gekocht had als het ware en dat mondeling meerdere malen bevestigd (oud boerke, en gewitwel dat komt wel goed...) en nu is die pony opeens doorverkocht.
Ik wilde daar toch nog maar eens heengaan met haar om te kijken of het anders kan en dan een contract.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:16

Je staat helemaal in je gelijk in zo'n moment, ook mondelinge verkoop is een rechtsgeldige verkoop, en er mag dus niet daarna aan een ander doorverkocht worden. Helaas heb je geen poot om op te staan... je kunt niets bewijzen, en je gaat het gezien de kosten echt niet voor de rechter brengen (zeker omdat het woord tegen woord is...)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:47

Het is niet netjes, maar je ertegen verzetten is meestal vechten tegen de bierkaai. Je hebt een overeenkomst en die moet die ander nakomen. Maar de eigendom gaat pas over bij de levering, dus als er nog niet geleverd is, is de verkoper wettelijk gezien nog bevoegd te verkopen. Dat hij daarmee wanprestatie ten opzichte van jou pleegt, is iets anders.

Het is dus dan zaak om de verkoper zo spoedig mogelijk aan zijn leveringsverplichting te houden. Als jij het paard geleverd hebt gekregen (dus als hij bij jou op stal staat), zoekt hij het maar uit met die tweede kopers. Als hij aan die tweede kopers heeft geleverd, kan jij geen nakoming meer vragen in die zin dat jij tóch het paard krijgt, de tweede koper wordt door de wet beschermd.

Wat je dan kan doen, is schadevergoeding vorderen, maar dan moet je wel eerst schade hebben (dus kunnen aantonen dat je het paard direct voor veel meer geld had kunnen verkopen. Dat je m graag had willen hebben, is niet iets dat voor schadevergoeding in aanmerking komt).

Wat je doet als de belangen groot zijn, is er vóór de levering beslag op leggen. Ik doe dat wel eens, en vaak baalt de verkoper dan zodanig dat hij alsnog 'vrijwillig' het paard aan mijn klant levert (of het huis, of de auto, dit geldt natuurlijk voor alles). Je moet je daarbij altijd realiseren dat het leggen van beslag al snel € 1500 euro kost, dus je moet dat alleen doen bij grote belangen.

Succes
Floortje

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:51

FloortjeM schreef:
Het is niet netjes, maar je ertegen verzetten is meestal vechten tegen de bierkaai. Je hebt een overeenkomst en die moet die ander nakomen. Maar de eigendom gaat pas over bij de levering, dus als er nog niet geleverd is, is de verkoper wettelijk gezien nog bevoegd te verkopen. Dat hij daarmee wanprestatie ten opzichte van jou pleegt, is iets anders.

Het is dus dan zaak om de verkoper zo spoedig mogelijk aan zijn leveringsverplichting te houden. Als jij het paard geleverd hebt gekregen (dus als hij bij jou op stal staat), zoekt hij het maar uit met die tweede kopers. Als hij aan die tweede kopers heeft geleverd, kan jij geen nakoming meer vragen in die zin dat jij tóch het paard krijgt, de tweede koper wordt door de wet beschermd.

Wat je dan kan doen, is schadevergoeding vorderen, maar dan moet je wel eerst schade hebben (dus kunnen aantonen dat je het paard direct voor veel meer geld had kunnen verkopen. Dat je m graag had willen hebben, is niet iets dat voor schadevergoeding in aanmerking komt).

Wat je doet als de belangen groot zijn, is er vóór de levering beslag op leggen. Ik doe dat wel eens, en vaak baalt de verkoper dan zodanig dat hij alsnog 'vrijwillig' het paard aan mijn klant levert (of het huis, of de auto, dit geldt natuurlijk voor alles). Je moet je daarbij altijd realiseren dat het leggen van beslag al snel € 1500 euro kost, dus je moet dat alleen doen bij grote belangen.

Succes
Floortje

Jammer dat ik dit nu pas lees... Net ook zoiets meegemaakt, alleen heb ik het nu er maar bij gelaten.