Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Flew schreef:Als ik een enter of twenter had zou die absoluut geen deken op krijgen. Een 3jarige misschien ook nog wel niet. Eerst maar lekker aan het werk, zodat het ook écht nodig/handig is dat hij/zij geen wintervacht aanmaakt.
draumpje schreef:waarom zou je in vredesnaam een veulen, jaarling, twenter een deken op doen?
dekens zijn er voor het geak van de mens om de vacht kort te houden zodat een paard minder snel zweet bij de arbeid en makkelijk droog is te krijgen
zolang een paard niet hoeft te werken , hoeft ie ook geen deken op en kun je het beestje lekker zijn eigen dekentje laten aanmaken ...in andere woorden , wintervacht![]()
en als ie wel moet werken , dus 3 of ouder , dan kan dat ook gewoon met wintervacht, gewoon na het rijden goed uitstappen(op temperatuur en ademhaling rustig ,
laten rollen, strowisje erover en klaar ...

Tinky12 schreef:Het hangt van de situatie af...bij ons gaan de paarden op stal dus een dikke wintervacht is niet wenselijk.Zodra het buiten te nat/koud wordt gaat er een ongevoerde regendeken op...als de temp echt gaat zakken dan wordt het langzaam opgevoerd tot dek op in stal en evt iets warmers daaronder.
Een dikke wintervacht en stal gaan nu eenmaal niet samen...op een gegeven moment worden de paarden nat op stal en kunnen niet meer drogen en kunnen dus kou vatten.Ik moet dus ook scheren en dan een dek op.Doe ik dit niet dan lopen mijn paarden de kant om chronische longaandoeningen te krijgen (dampig)...dus dan maar een dek op.Leeftijd is in dit geval ook niet van belang...6 maanden was geloof ik zo'n beetje op zijn vroegst![]()
Groetjes,Tinky
0maris0 schreef:Hier ben ik het idd ook mee eens..
Het is eigenlijk ook nog best moeilijk om deze keuze te moeten maken voor de eerste keer..
marlady schreef:Ik begrijp niet waarom je paarden die nog niet aan het werk zijn een deken om zou willen doen op stal. Waarom zouden ze nat worden op stal met een dikke wintervacht? Chronische longaandoeningen krijgen paarden van stoffig hooi of een slecht stalklimaat.
maar natuurlijk als het te erg word kan je een deken er op doen. Maar pas als ze 3 zijn geweest
0maris0 schreef:Hallo,
Ik vroeg me af vanaf welke leefdtijd jij je paard een deken opdoet.
(oftoewel doe jij je veulen, jaarlinger of 2 jarige een deken op deze winter?)
En hoeveel grams?
Heb je meerdere grams dekens?
Alvast Bedankt!

miriamrocky schreef:Bij mij is het vanaf 4 jaar
op de leeftijd van 3 doe je in mijn ogen nog niet zo hard werken dat je ze niet droog kan stappen