LRV : Galop geschrapt uit CB1 en DB1 klasse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baal

LRV : Galop geschrapt uit CB1 en DB1 klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 11:40

Ik las gisteravond het volgende in de laatste nieuwsbrief van de LRV
(http://www.lrv.be/nieuwsbrief/LRV-nieuwsbrief13.htm)
Nationale ponycommissie beslist aanpassing dressuurklassen stokmaat C en D
In de vergadering van 6 augustus werd de knoop ivm de dressuurklassen voor de stokmaatcategorie C en D doorgehakt. Concreet zal deze wijziging bij de aanvang van het winterseizoen in gaan. Wat houdt de aanpassing in?
- de invoering van een dressuurproef zonder galop
- de invoering van een zwaardere dressuurproef voor de hoogste klasse.

Nu is het al niet zo geweldig interessant voor kinderen om dressuren bij de LRV. Ze moeten 1st worden v/d ring om door te mogen naar de volgende klasse...en diegene die 1ste is geworden mag tóch het hele seizoen nog in deze klasse blijven rijden. Dus als het je niet lukt om in de -doorgaans erg drukke- B1 ringen 1ste te worden in die 6 á 7 tornooien per seizoen.. zit je volgend seizoen weer lekker in de B1 (zonder galop), ook al is de kwaliteit van je proef goed genoeg voor B2 en heb je al eens 190 of meer punten gehaald!
In de winter zijn er vervolgens maar 'n stuk of 2 á 3 dressuurdagen.. dus met nog meer geluk zit je de zomer erop wéér in de B1 klasse (zonder galop).
Ja, aan het eind v/h seizoen mogen de 10% beste v/d klasse ook over, dat wel, maar dat is ook maar een handje vol, en daarbij zitten ook veel kinderen die tóch al over waren omdat ze al eens 1st waren.

't Is volgens mij ook hierom dat bijna elk kind binnen 'n half jaar fanatiek gaat voor de springsport (winstpunten systeem), dressuur is eigenlijk bijzaak.. tijdvulling.. moet van papa en mama, maar je komt er toch niet mee vooruit.
Maar nu gaan ze ook nog van de CB1 en DB1 klasses de galop uit de proef halen.. daar wordt het niveau natuurlijk alleen maar minder van (kinderen van 10 t/m 16 hoeven dus niet eens te leren om in galop aan te springen).

Om van de jurering maar niet te spreken! Welke jury kan nu nog fatsoenlijk punten geven in een ring van bv. 20 deelnemers die al jáááren (vanaf de A-pony's) enkel proeven zonder galop rijden ?
Dan kijk je als jury al snel welke pony/ruiter er het mooist uitziet, het verschil in uitvoeren v/d figuren is dan zó klein..

Of mis ik iets?

Lowara

Re: LRV : Galop geschrapt uit CB1 en DB1 klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:06

mmm dat systeem klinkt iets waar ik niet mee om zou kunnen gaan. dus ook al kom je vooruit en heb je nette punten, dan nog zit je vast aan de klasse tot je 1e word?
dat klopt niet, en al helemaal niet als je een jaar lang vastzit in een proef zonder galop terwijl je allang verder bent qua rijden.