Nieuw dominant paard in de groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash

Nieuw dominant paard in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 02:26

Ik weet niet of dit hier goed staat maar sinds een paar maanden hebben we een nieuw paard. Een 5 jarige TW ruin. We hadden al twee merries en ik dacht dat een ruin een goede aanvulling zou zijn. Niet dus! Sinds Spirit er is zitten Jay en Sue onder de krassen van het bijten en de onrust onder elkaar. Spirit heeft geen enkel krasje. We hebben een groot weiland van ongeveer 2,5 hectare en eigenlijk willen we de wei niet indelen want dan zou Spirit dus alleen staan en daar ben ik geen voorstander van. Het weiland is groot genoeg om niet bij elkaar in de buurt te hoeven zijn dacht ik toch. Ik heb best wel wat ervaring op dit gebied maar dit vind ik een vervelende situatie. Overal zie je groepen paarden bij elkaar lopen zonder grote problemen maar bij ons is er helaas geen rust in de groep. Zou het aan het aantal liggen? 3 paarden, oneven aantal?
Gisteren zag ik het weer gebeuren, Spirit dreef Jay in een hoekje en beet Jay en zij heeft nu weer twee nieuwe flinke krassen op haar kont. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet en zit er zelfs over te denken Spirit te verkopen. Dit is eigenlijk niet de bedoeling. We hebben hem in huis gehaald omdat het een probleem paard is die bij mij in training was. De eigenaar wilde hem kwijt en ik vond dat hij daar nog niet klaar voor was dus heb ik hem gekocht. Hij is absoluut niet dominant tegenover mensen (onderdanig zelfs) maar in de wei kan hij niet overweg met mijn twee merries. Ik vind het oneerlijk tegenover Jay en Sue want die hadden het goed zo met z'n tweetjes maar sinds Spirit er is zien ze er niet uit. Onder de krassen en schrammen en Spirit ziet er stralend uit. De schrammen zijn niet ernstig, meestal alleen het haar weg en af en toe de huid door gebroken. Een paar dagen en het is weer geheeld. Alleen het haar duurt erg lang voordat het is terug gegroeid. Ik kan me zo niet vertonen op een wedstrijd. Ik had wat halter wedstrijdjes op het programma staan met Sue maar die kan ik nu wel vergeten.
In het begin dacht ik dat het z'n tijd nodig had omdat er altijd onrust heerst in een groep als er een nieuw paard bij komt. Normaal leggen ze zich er na een tijdje bij neer en is de rangorde bepaald maar Spirit blijft onrust zaaien.
We hebben hem nu toch maar apart gezet want dit kan zo niet langer maar dit vind ik geen langdurige oplossing.
Iemand ervaring hiermee?

8nnemiek

Re: Nieuw dominant paard in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:02

Misschien is het een idee om een ander paard erbij te zetten, een vierde, die ook wat dominant is en het wél goed met de merries kan vinden. Die zou Spirit dan eens op zijn plek kunnen zetten en de merries beschermen, en vaak gaat het daarna dan wel heel goed.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:16

Grappig, ik heb ook een TWH ruin die groepsleider is van een koppeltje van 4.
Itt tot de jouwe doet 'ie dat perfect, een keurig groepje met 2 merries en een
jonge ruin.

Of jouw probleem wordt veroorzaakt door het aantal van 3 weet ik niet, ik heb
dat meer gehoord maar als ik de mijne in een drietal zet (de jonge ruin is er
nog niet zolang) gaan het ook goed. Het ligt meer aan de aard van het paard.
Mss is 'ie nog te jong om de dominante rol te kunnen invullen, mss zelf een
slechte opvoeding gehad.

De onrust die jij in je groep hebt, kan je niet hebben. Daar moet je idd bij
ingrijpen en ik zou in jouw geval ook de ruin apart zetten. Dat hoeft niet op
een heel ander stuk land te zijn maar een draadje ertussen zodat ze elkaar wel
kunnen besnuffelen maar niet bij elkaar kunnen komen. Na 2 maanden kan je dan
weer opnieuw kijken of het beter gaat.

Of de groep groter maken maar dat is vooraf lastig te bepalen: moet er 1
dominant paard bij en zo ja, waar haal je die vandaan (en wat moet je er
verder mee), vechten die 2 elkaar dan de tent niet uit.. Of moet de groep
nog groter..
Voorlopig lijkt me uit elkaar de enige oplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:55

Ik zou ze uit elkaar halen. Kans is groot de de ruin de signalen van de anderen niet goed interpreteerd (je weet niet hoe hij vroeger is opgevoed en of hij dat ooit heeft geleerd) maar na een aantal dagen zijn plek bepalen moet dat geknok toch over zijn. Is het dat niet, is de kans groot dat het nooit rustig wordt in de groep. Dus: uit elkaar halen. Heel jammer voor Spirit, maar daar heeft hij het naar gemaakt.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:36

MysticTinker schreef:
Misschien is het een idee om een ander paard erbij te zetten, een vierde, die ook wat dominant is en het wél goed met de merries kan vinden. Die zou Spirit dan eens op zijn plek kunnen zetten en de merries beschermen, en vaak gaat het daarna dan wel heel goed.

Mee eens Bloos

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 20:18

dorieeen schreef:
MysticTinker schreef:

Mee eens Bloos

Hoe weet je dat dit paard dominant over Spirit zal zijn? Dat is natuurlijk uitproberen maar ik wil niet nog meer onrust in de groep.
Trouwens, ik zou wel willen maar een 4de paard kunnen we even niet bekostigen.

Maar het gaat wel wat beter op dit moment. Geen nieuwe krassen en bijtwonden sinds een hele week. Ik heb weer wat hoop.

madelon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:55

Als de ruin in een wei ernaast staat is hij niet echt alleen. Hij heeft dan nog steeds sociaal contact met de twee merries. Ik denk dat dit de beste oplossing is.

madelon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:56

en zo lopen de twee merries minder risico

DebbieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 20:55

ik heb ook zo een pony(ruintje van 13 jaar) hij bijt ook naar mijn merrie(18 jaar), mijn merrie begint er zelfs al bang van te krijgen hij heeft zelfs al tot op het bloot vlees gebeten Verdrietig ik heb er ook al veel over gepiekerd voor de pony weg te doen maar ik zie die pony ook graag en denk dat ik toch eens ga proberen voor ze eens apart te zetten ik hoop dat het iets uithaalt want ik zou geen 1 van beiden willen missen Verdrietig Huilen