Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
luwaniej1 schreef:Zo hoorde ik pas van iemand was in t M1 haar paard ging te vroeg naar draf vanuit galop heeft ze een 0 gekregen voor die overgang. ik heb het ook wel eens gehad in t M1 en het was te kort om op nieuw aan te springen dus ik dacht laat maar ik rij wel gewoon door kreeg ik een 5 overgang beter voor berreiden, zo verschillend allemaal..
Raiza schreef:Ik maak daar als jury wel onderscheid tussen. Ik heb vorig jaar meegemaakt dat iemand voor de proef al kwam melden dat ze niet ging galopperen omdat ze dat niet durfde. Ze vroeg hoe ik dat beoordeelde. Ik heb toen uitgelegd dat niet getoond een nul is, zeker als het niet geprobeerd wordt.
.
zoolgangster schreef:Mij hebben ze verteld, dat met FNRS proeven het wel degelijk uitmaakt of je wel iets probeert, maar het paard voert het niet uit, of als je iets helemaal niet probeert. De jury moet dan wel van te voren weten of het paard die oefening vrijwel nooit wil uitvoeren, bijvoorbeeld een paard dat nooit in rechtergalop gaat, je geeft tijdens de proef wel de hulpen, maar het paard vertikt het en springt links aan. Die hulpen zijn in principe door de ruiter goed uitgevoerd, maar ja het paard he...Daar zijn die FNRS-proeven nou voor, voor manégepaarden die net even (haha) minder goed reageren dan Salinero.
zoolgangster schreef:In de praktijk van de FNRS proeven, met eraan gekoppelde wedstrijd, heb ik trouwens de indruk gekregen, dat ruiters met brave druk-op-de-knop-paardjes toch in het voordeel zijn, boven de ruiters met wat eigenwijze paarden. Het ligt denk ik ook aan hoe het jurylid de regels wil toepassen, op dat moment, maar misschien kan iemand anders daar weer meer over vertellen...