Pony bokt en rent ineens tijdens het longeren/rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frodo1993

Pony bokt en rent ineens tijdens het longeren/rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 20:23

Gisteren ging ik mijn pony (shetlander ruin van 5 jaar) even longeren, en er liepen twee geiten in de bak (die lopen vaak los op het erf) en hij begon daar naar te bokken en te rennen. Daarna bleef hij maar door gaan, en ik dacht dat hij gewoon teveel energie had, dus ik liet hem even gaan. Ik heb heb met halster gelongeerd en zonder zadel, longeersingel etc. Ik heb later gekeken of hij geen zwellingen aan zijn benen had, of warme hoeven, maar dit had hij niet, en later was hij gewoon weer rustig, met het poetsen voor het longeren ook. Hij deed echt heel gek, zo doet hij normaal echt nooit. Nu vertelde zijn verzorgster net dat ze vanavond op hem had gereden en dat hij een hoek niet door wou, en opeens draaide hij om en begon hij te bokken en te rennen. Ze had hem weer gerust gesteld, en toen ze er later weer langs reed, deed hij weer het zelfde, maar dit keer minder erg. Daarna was hij gewoon braaf, maar wel erg voorwaarts, terwijl hij dat verder nooit is. Het zadel lag gewoon goed en het hoofdstel zat ook gewoon goed. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Hij is niet dominant ofzo ...
Ik ga morgen op stal even kijken of iemand van stal die al heel veel arvaring heeft kan zien of hij lichamelijk wat mankeert (kreupel, iets aan de hoeven, rug enz.)

Gr Lili.

Maddy121

Re: Pony bokt en rent ineens tijdens het longeren/rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:44

Nou lili, ben echt benieuwd of er nog wat tips enzo komen want zo ken ik Frodo niet hoor !
ik schrok me dood
hoop dat we er achter komen waar het mee te maken kan hebben !

edit ; ook overal gekeken erna ook even gelongeerd om te kijken of hij goed liep, maar ik kon helemaal niks ontdekken !

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:47

Is hij niet gewoon geschrokken?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:46

meerdere paarden bij ons op stal doen dat ook wel eens. soms zijn ze gewoon geschrokken en vinden ze het daarna nog een beetje eng, maar meestal is het gewoon klieren. ze gaan er namelijk steeds vandoor in de zelfde hoek hoe vaak je er ook langs gaat, ook als je geruststeld en ze laat kijken. dus dan is het gewoon klieren.\

kijk even wat je paard doet, is hij echt bang of is het meer klieren, als je dat weet dan kan je verder gaan kijken wat de beste aanpak ervan is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:49

Bokken aan de longe is een teken van ongehoorzaamheid of joligheid, met welke versie je te maken hebt is vanaf het internet moeilijk te zeggen. Gezien de leeftijd en het ras van het dier schat ik zomaar dat het ongehoorzaamheid was.

Ik zou grondwerk doen om een beetje respect van je shet te krijgen, je zult zien dat dit soort extreme ongehoorzaamheid aan de longe dan ook over is.

Puck18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:49

dolor schreef:
meerdere paarden bij ons op stal doen dat ook wel eens. soms zijn ze gewoon geschrokken en vinden ze het daarna nog een beetje eng, maar meestal is het gewoon klieren. ze gaan er namelijk steeds vandoor in de zelfde hoek hoe vaak je er ook langs gaat, ook als je geruststeld en ze laat kijken. dus dan is het gewoon klieren.\

kijk even wat je paard doet, is hij echt bang of is het meer klieren, als je dat weet dan kan je verder gaan kijken wat de beste aanpak ervan is.

Inderdaad, die van ons doet het soms ook, dan blijft de hoek de hele tijd 'eng' terwijl er allang niks meer is. Hard aan het werk zetten dan hebben ze geen tijd om iets eng te vinden Knipoog

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 18:24

rockwitch schreef:
Is hij niet gewoon geschrokken?

Dat zou kunnen, maar aangezien hij het twee keer achter elkaar deed op twee verschillende dagen in verschillende bakken, twijfel ik daar aan.

dolor schreef:

Dat zou ook kunnen, ik ga er op letten als hij dat weer doet.

Cassidy schreef:
Bokken aan de longe is een teken van ongehoorzaamheid of joligheid, met welke versie je te maken hebt is vanaf het internet moeilijk te zeggen. Gezien de leeftijd en het ras van het dier schat ik zomaar dat het ongehoorzaamheid was.

Ik zou grondwerk doen om een beetje respect van je shet te krijgen, je zult zien dat dit soort extreme ongehoorzaamheid aan de longe dan ook over is.

Ongehoorzaamheid is het zeker niet. Hij heeft een heel verleden achter de rug, waarin hij dus absoluut geen respect voor mij had, je aanviel enz. Met een goede heropvoeding en een castratie is dat allemaal helemaal goed gekomen. We hebben een hele speciale band en hij is zo gehoorzaam, dat dat het dus niet zal zijn. Joligheid zou wel kunnen, hij liep die keer aan de longeerlijn ook gewoon met zijn oren naar voren, koppie in de lucht en gekke bokkesprongen enzo. Ik dacht dus dat hij gewoon even zijn energie kwijt moest, maar aangezien hij het gisteren weer deed, vond ik het toch wel vreemd.

Puck18 schreef:
dolor schreef:

Inderdaad, die van ons doet het soms ook, dan blijft de hoek de hele tijd 'eng' terwijl er allang niks meer is. Hard aan het werk zetten dan hebben ze geen tijd om iets eng te vinden Knipoog

Ik ga hem morgen weer longeren, en als hij dan weer zo gek doet, zet ik hem goed aan het werk, ik zal kijken of dat helpt, ik hoop het!

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:08

Joligheid. Niet aan gedacht naja we zien wel Lili.
Ik hoop iniedergeval dat we er achter komen wat het is geweest !

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:36

Waarschijnlijk snapt hij niet zo goed wat de bedoeling is van longeren. Misschien is het een ideetje om hem eerst een tijdje gewoon niet te longeren maar hem bijvoorbeeld op te jagen. Misschien snapt hij het dan later dat hij niet zo moet bokken.