Wat kan je doen met een twenter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christel11

Wat kan je doen met een twenter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 13:51

Ik heb een hele lieve twenter ( die bang is voor water en de poetsplaats)
ik vroeg me af wat je nog allemaal meer met haar kan doen..? Vork
We hebben haar al wel eens over straat laten lopen met een anere twenter ( hengst die hier ook staat) en dat ging goed. Maar ik heb zin in iets nieuws!
Tips of reacties? Haha! Bloos

Eva___

Re: Wat kan je doen met een twenter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:16

ik ga een lijstje maken Tong uitsteken :

*misschien een beetje grondwerk Ja (voor stemhulpen enz....)!
*poetsen
*wandelen
*spelletjes spelen
* misschien ook eens stilletjes laten wennen aan water Ja ! (misschien nog een idee als je dat probleem hebt Knipoog )

dat is het enige wat ik doe met m'n twenter Knipoog
veel is het niet maar ik denk ook niet dat er nog veel wat je kunt doen Afbeelding
dit lijstje is het voornaamste denk ik Knipoog

groetjes eva Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:23

Schriktraining, ook erg leuk. Leer hem wennen aan een groot zeil, grote opblaasdieren, wapperende vaandels, knakkerpistooltjes, ballonnen..

Aan het water kun je haar misschien laten wennen door met een spons en wárm water een beetje af te spoelen als het niet te koud is. Misschien heeft ze gewoon een hekel aan een harde straal koud water, dat had mijn paard namelijk, die wilde uiteindelijk ook de poetsplaats niet meer in.
Ik heb hem gewoon buiten als hij zweette met een spons en warm water afgespoeld. Daarna steeds meer water met de spons erop gegooid. En een tijd later gewoon eens voorzichtig de hele emmer er overheen gegoten. Dat was geen probleem. Maar koud water vind hij nog altijd vreselijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:28

je kan vanalles, die van mij staat op het land te eten en te spelen met kuddegenoten,
ik ga om de week een aai over haar bolletje geven en dat was het zo een beetje buiten de DA , hoefsmid en ontwormen om

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:50

mijn twenter leert nu meer huishoudelijke dingen als voorbereiding op het inrijden. dus even de bak in, hindernissen bekijken, zadel bekijken, stemhulpen aan de hand leren aan een los touw als ze naar de weide moet ( stap, halt) en inderdaad buiten wandelen om alles te leren kennen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:23

Er worden al heel veel leuke en goede dingen gehoord.
Het wandelen aan de hand vind ik erg belangrijk, ook omdat je dan al de commando's voor het longeren aan kan leren (ho, stap en draf).
Daarnaast inderdaad: ga met hindernissen aan de gang. Dat doe ik zelf al met mijn jaarling. Niet te vaak, maar af en toe over 1 balkje, dan 2 balkjes achter elkaar. Tussen 2 hindernissen doorlopen, misschien een zeil op de grond enzo.
Daarnaast natuurlijk poetsen en dan kan je bijvoorbeeld ook met een dekje/sjabrakje aan de gang gaan. Eerst laten ruiken dan op dr rug leggen, dan een beetje wapperen, helemaal tot over dr oren naar voren trekken en weer terug, om dr zo spelenderwijs kennis te leren maken met het 'echte' paardenleven.
Heel veel plezier en succes!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:19

draumpje schreef:
je kan vanalles, die van mij staat op het land te eten en te spelen met kuddegenoten,
ik ga om de week een aai over haar bolletje geven en dat was het zo een beetje buiten de DA , hoefsmid en ontwormen om

Ja OK dan!
Helemaal met je eens. Ze voeden elkaar uitstekend op. Dat wandelen en schriktraining en weet ik het wat kan wel als ze 3 jaar of ouder zijn. De meesten worden hier alleen maar stierlijk verwend en verpest door/van.
Kortom, mooi in het land laten lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:21

Grondwerk, wijken voor druk, dat kan met een tweejarige. Hem laten wennen aan de poetsplaats ook. Laat hem eens over een zeiltje lopen, door een plas lopen, aan een waterslang. Maar bedenk dat ook een 2 jarige in principe nog maar een baby is en zich maar heel kort kan concentreren, hooguit 15 minuten. Dus vaker korte sessies met hem doen. Voor de rest inscharen in een kudde met leeftijds en geslachtsgenootjes....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:19

Cassidy schreef:
Voor de rest inscharen in een kudde met leeftijds en geslachtsgenootjes....

Mijn voorkeur gaat juist uit naar een kudde met paarden van verschillende leeftijden. Kleuters kunnen elkaar in mijn optiek niet opvoeden.
Hengsten natuurlijk wel bij elkaar (anders gaat het niet goed Haha! ) en een groep ruinen en merries. Bij de laatste groep mogen wat mij betreft ook fokmerries bij zijn.