Hengstige merrie en hoefsmid gaan niet samen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Hengstige merrie en hoefsmid gaan niet samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 20:42

Amber is eigenlijk altijd heel braaf bij de smid, maar nu was ze echter hengstig. De voorbenen gingen prima, maar zo gauw de smid bij de achterbenen komt is het gillen en meppen. Straffen helpt niet in de zin van tik geven en stemverheffing. Heb haar al eens goed op haar kop gegeven. Nu hebben we het opgelost dat mijn vader haar vast houd, ik haar achterbeen omhoog houd en de smid kan dan knippen en bij veilen. Maar nu wil ik over een tijdje sliding ijzers maar ben nu dus bang dat dat niet gaat werken. Nogmaals als ze niet hengstig is, is er niks aan de hand. Is hier iets tegen te doen?

Ik houd er rekening mee met bellen of ze hengstig is of niet, maar ze is het niet altijd regelmatig en de smid zit ook met wachttijden. Iemand die er ervaring mee heeft?

zobras

Re: Hengstige merrie en hoefsmid gaan niet samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:37

Hoi,

Wat doet ze nog meer als ze hengstig is. Bedoel daarmee, is het alleen lastig bij de hoefsmid, of heb je ook andere problemen zoals bijvoorbeeld bij rijden?
Weet jij hoe onregelmatig ze is? Kan je misschien nagaan hoeveel dagen zitten tussen haar hengstigheid?

Volgens de eeuwenoude traditionele geneeskunde, de chinese geneeskunde kan je veel doen om onbalans in de hormonen te herstellen. Echter is het dan wel heel belangrijk dat je goed weet wat uit balans is om een goede behandelplan op te stellen.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:40

Paard bij mij op stal heeft dit inderdaad ook! Als de eigenaresse zelf de hoeven moet krabben geeft ze braaf haar beentje, zodra de hoefsmid in de buurt komt laat ze het bijna niet toe! wij hebben het toen inderdaad opgelost door zelf het been op te pakken en dat daarna de hoefsmid het overnam! Maar dat is natuurlijk ook niet alles, Ben benieuwd of iemand een oplossing heeft.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:41

de titel is wel erg grappig,sorry Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 10:51

Eleonoor schreef:
Hoi,

Wat doet ze nog meer als ze hengstig is. Bedoel daarmee, is het alleen lastig bij de hoefsmid, of heb je ook andere problemen zoals bijvoorbeeld bij rijden?
Weet jij hoe onregelmatig ze is? Kan je misschien nagaan hoeveel dagen zitten tussen haar hengstigheid?

Volgens de eeuwenoude traditionele geneeskunde, de chinese geneeskunde kan je veel doen om onbalans in de hormonen te herstellen. Echter is het dan wel heel belangrijk dat je goed weet wat uit balans is om een goede behandelplan op te stellen.

Het ligt eraan, soms merk ik niks met haar tijdens de verzorging/rijden als ze hengstig is, terwijl ze andere keren heel sloom is en geen zin om te werken, en andere keren kan ze juist heel snel zijn en een bok (+gillen) geven (is meestal maar 1x maar dat doet ze alleen als ze hengstig is dus)

Ze is ook best vaak hengstig als ik het vergelijk met andere paarden en ze gaat dan ook vaak stil staan om te plassen zeg maar.

Ik weet niet precies hoe onregelmatig, ik zal er eens op letten.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:10

Gelukkig heb ik weinig van dat soort problemen met mijn merrie, al moet ik wel zeggen dat sinds we een hengst op stal hebben staan. Ze gewoon vies staat/loopt te plassen, ze doet niet eens haar benen uit elkaar om te plassen ze laat het gewoon langs haar benen lopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 16:44

Ik heb contact gehad met de Silverlinde. Mss komen er studenten een analyse maken van haar.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:46

Misschien heeft ze stiekem wel een oogje op de smid!?? Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 16:56

Dat laat ze dan wel een op rare manier merken Tong uitsteken
Of mss houd ze van lidtekens en blauwe plekken Clown

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:01

Misschien houd ze van SM?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 18:05

Denk het niet, wil het ook niet weten Vork

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:06

Sorry, zal stoppen met offtopic reacties Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:17

De smid waar ik stage liep had ook een paard die hij gewoon niet deed als die hengstig was. Merrie stond in de 1e box en zodra hij binnen kwam begon dat beest te pissen. Deed hij hem toch piste dat beest gewoon over z'n kop heen. Hij kwam regelmatig op die manege, dus dan werd hij gewoon een weekje later gedaan Knipoog.

Ik zou even een nieuwe afsprak maken als je zie dat ze hengstig is. Wel zo fijn voor de smid, ik ga er van uit dat hij daar geen problemen mee heeft.
En ook kijken waar het vandaan komt. Dan een merrie wat anders is als ze hengstig is dat mag, maar dat hij bijna niet te doen is is ook niet goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 07:38

Nou meestal komt hij hier als hij in de buurt nog meerdere mensen heeft. Hij moet al gauw een half uur rijden en hier in de buurt zijn alle smeden vol en andere vond ik niet goed te werk gaan.

Maar ik heb contact gehad met silverlinde en waarschijnlijk komen studenten van daar Amber eens nakijken om haar natuurlijke balans weer in orde te krijgen. Want het is niet alleen bij de smid, met rijden is ze ook niet haar zelf en ze is ook best vaak hengstig.