hoe trekker rijbewijs halen.?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

salsaentango

hoe trekker rijbewijs halen.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:24

misschien een beetje een domme vraag.
maar ik vind het erg leuk om trekker te rijden en nu kan ik op m'n school (aoc terra GR) mijn rijbewijs halen, wat ik natuurlijk wel graag wil doen.

heeft iemand hier ervaring mee.? met de rijbewijs.?
ik moet op mijn stage goed oefenen in theorie en praktijk en dan moet ik op school dat gaan doen.
heeft iemand dit al eens gedaan via een school of anders.

en wat moet ik van theorie precies leren.?

salsaentango

Re: hoe trekker rijbewijs halen.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:20

niemand.?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:20

je rijbewijs gewoon halen Knipoog dan mag je ook op de trekker weg omdat het langzaam verkeer is Lachen
Heb je je gewone B rijbewijs dan vervalt je trekkerbewijs Knipoog ik ga het ook zo doen Lachen
Mag er dan ook zonder aanhangerbewijs een trailer achter hebben.

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:22

Ja maar dan moet je wel 18 zijn Tong uitsteken
Maar ik kan het je niet vertellen, hoe het in z'n werk gaat. Clown

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:23

haha me rijbewijs halen is ook zeker mijn plan haha..

ik dacht al wel dat je er dan nog wat achter mocht hebben maar wist dit niet zeker haha bedankt Haha!

janna538: de rijbewijs mag met 16 maar je bedoelt zeker met die kar er echter.? Tong uitsteken Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:23

wij hadden een oefenbedrijf,
moesten we elke week heen geloof ik (is even geleden)
kregen we les, ook met achteruit rijden enzo
en later werdt daar ook examen afgenomen.
valt best mee allemaal hoor!

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:24

Mijn broer heeft dit jaar ook zijn trekker rijbewijs gehaald Lachen
Hij heeft niet eens heel hard geleerd, je moet weten hoe je een trekker moet controleren. Dus kijken of de spiegels goed zitten en of de trekker helemaal in orde is etc. De verkeers regels moet je kennen, weten waar je wel en niet mag rijden etc.
Praktijk schijnt erg makkelijk te zien. Je moet bij ons op school dan een rondje over het schoolplein rijden, maar ik denk dat dit verschilt per school Knipoog
Ik geloof wel dat je zelf een trekker moet regelen en die moet meenemen naar school. Of in ieder geval, zo is het bij ons. Daar moet je dan de trekker controleren (ik zal het van te voren al doen, als de trekker niet goed is mag je er niet op rijden Knipoog) en daarna zal de 'leraar' ook de trekker nog controleren.
Mijn broer is 16 maar mag wel met een kar etc. erachter rijden.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:26

bij ons op school hebben ze trekkers dus denk dat daar eentje van dan is om te oefenen.. ik heb juist moeite met theorie met die verkeers regels enz.. haha daar ben ik nou niet echt goed in Tong uitsteken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:29

Janna538 schreef:

Voor je trekkerbewijs moet je ook 18 zijn....?

edit : nee dus

Nouja of wachten tot je 18 bent TS-er (dat ben je nog niet?) of mja 2 rijbewijzen halen, wat IK zonde zou vinden Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:30

Jolliegirl schreef:
Janna538 schreef:

nee want anders kan ik hem niet halen Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:31

had al ge-edit, maar je was me voor Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 22:32

haha jaah ik ben snel hihih

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:33

BarBosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:28

Jolliegirl schreef:
Janna538 schreef:

edit : nee dus

Nouja of wachten tot je 18 bent TS-er (dat ben je nog niet?) of mja 2 rijbewijzen halen, wat IK zonde zou vinden Knipoog

Ik reageerde op jouw reactie dat je ook gewoon je auto-rijbewijs kon halen.
Maar dan moet je dus 18 zijn, je trekkerbewijs is idd gewoon vanaf 16.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 18:05

ik ben na 1 x in een trekker er al verslaafd aan haha vind het zo geweldig Haha! dus ik ga er nu zeker voor.. lekker handig bij ons zijn er namelijk heel veel boeren haha en voor een baantje ook makkelijk Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:47

BB -> TAO

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:57

Ik heb mijn trekkerrijbewijs ook via AOC Terra in Groningen gehaald. Wij zijn daarvoor naar Oenkerk geweest waar we een week lang theorie en praktijklessen kregen. Was beregezellig!!! Oja en dat rijbewijs steld echt niks voor. Die heb je zo.

Als dit niet meer via school wordt gedaan dan kun je het via je stageboer regelen. Op school kunnen ze je daar ook wel info over geven hoor! Je kunt idd ook wachten tot je je rijbewijs haalt want dan heb je je trekkerrijbewijs niet meer nodig!

Succes ermee! Pling

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:20

Wij hebben thuis dus een melkveebedrijf en bij ons komen er wel eens jongens oefenen. Toch viel mij het afrijden behoorlijk tegen toen ik dat zag. Zelf ben ik in het bezit van BE en op de trekker redt ik mij ook aardig. Maar 1 van de jongens moest een behoorlijk slalomparcours met aanhanger in z'n achteruit afleggen. Dat hoefde ik zelfs met trailer nog niet. Ook moest hij aan- en afkoppelen en een stuk over de openbare weg rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:52

Wat Suffie zegt is mijn ervaring ook. Ik moest een stuk slalommen, en vervolgens via een haakse bocht achteruit parkeren met aanhanger. Idd aan en afkoppelen (denk aan je rem), stuk over de openbare weg (vergeet je remmen niet te koppelen). Hele hoop vragen beantwoorden over de motor, carburateur etc. Daarvoor eerst nog een theorie-examen trouwens Lachen

Je kan het halen vanaf je 16e en 17e. Momenteel is de leeftijd van 18 jaar bereiken voldoende om een trekker te mogen besturen. Hoef je nog niet je auto-rijbewijs oid te hebben. Er zijn wel plannen om dat in 2009 te veranderen Lachen Zie ook http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 168364.pdf of http://www.rdw.nl/nl/overrdw/archief/rd ... zer_18.htm Vanaf 2009 komt er dus een rijbewijsplicht Lachen

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:53

bel anders het AOC eens op, die regelen dat en kunnen je er iets meer over vertellen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:54

vorig jaar (toen was ik 12) heb ik op school ook vaak trekker gereden (ook gewoon een grote en in het verkeer) nou moet ik eerlijk zeggen zo moeilijk is het niet Tong uitsteken

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:02

Natuurlijk moet je wel een aantal vaardigheden beheersen maar als je trekkerrijden leuk vindt en je oefent een beetje dan lukt het wel. Gewoon goed je best doen!!
Maar ik wilde even reageren op een bovenstaand bericht waarin wordt gezegd dat je met 18 jaar zonder rijbewijs een trekker mag besturen. Dat mag misschien wel, maar het is absoluut NIET verstandig. Wanneer er iets gebeurt (kan ook buiten je schuld om veroorzaakt worden) ben je niet verzekerd en kunnen er hele vervelende (dure) gevolgen aan kleven.
Probeer gewoon je (trekker)rijbewijs te halen, dan ben je in ieder geval verzekerd als er iets gebeurt, ook als je bij iemand anders aan het werk bent.

succes! Pling

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:50

Hoi,

Loop gewoon eens naar jannie (receptie) toe. Zij kan een theorieboek voor jou regelen, en weet de prijs vast ook wel.
Je moet zelf voor een bedrijf/trekker met kar zorgen, eventueel als je niets kan vinden wil school wel voor je zoeken.

TIP; zorg voor een blokkenwagentje, op plat kiepertje waar je overheen kunt kijken, dit is een stuk makkelijker. Ook moet de verlichting van de kar geheel in orde zijn, of je moet er een verlichtingsbalk opdoen.

Bij meneer Otten doe je het theorie en praktijk gedeelte, deze man is heel rustig en aardig.
Je geeft zelf aan wanneer je denkt dat je er klaar voor bent.

Veel oefenen op de combinatie waarmee je ook gaat afrijden, zodat je goed vertrouwd raakt.
Ik heb het ook gedaan en het was totaal niet moeilijk.

gewoongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:05

Okee, mijn mening over het felbegeerde groene papiertje en het halen ervan in jouw geval.

Ten eerste; je zegt dat je het leuk vindt om te doen. Héb je er ook iets aan of is het meer voor het hebben ervan? Het is namelijk zonde van die 125 euro om het daarna maar heel weinig te gebruiken.

Verder over de wetgeving:
Vanaf je 16e kun je een trekkerrijbewijs halen zoals eerder vermeld.
Vanaf je 18e levensjaar mag je, zonder autorijbewijs of wat dan ook gewoon met een trekker de weg op.
Hiermee ben ik het persoonlijk niet eens als je bedenkt wat er zou gebeuren als je een onervaren persoon met een zware kipper de weg op stuurt. Dat is vragen om ongelukken. Maar goed..

Het lijkt mij, ongeacht de leeftijd altijd verstandig om het trekkerrijbewijs te halen. Een trekker is immers iets heel anders dan een auto, al lijkt het er wel enigsinds op. Maar je moet een hoop zaken weten die bij een auto niet van toepassing zijn. de gewichtsverdeling, minimum gewicht van de trekker op de voorbanden etc.

Dan het examen. Dat theorie is zo simpel als wat, 40 vragen en je mag er 12 fout hebben geloof ik.
En het praktijkexamen verschilt per examinator. Bij mij in de buurt (Noord Drenthe) moesten we bij ons zelf thuis of een kennis/familielid een trekker regelen. En dan kwam de leraar van school, die ook examinator was, langs, alles controleren. Stuk over de weg, achteruit op de openbare weg. En weer teug.

Als iemand nog vragen heeft PB maar Knipoog