Winterdeken vraagje..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Winterdeken vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 07:13

Hallo bokkers,

Eigenlijk ben ik echt tegen het opleggen van dekens, in mijn ogen krijgen paarden niet voor niks een wintervacht, maar dat ter zijde gelaten.
Daar hoeven we in dit topic ook geen discussie over te starten Knipoog Die zijn er al genoeg.

Vanaf komende woensdag begin ik met lessen bij een nieuwe instructeur. (nu nog 1x in de week, vanaf November 2x in de week aangezien ik dan bij de rijvereniging ga en deze instructeur ook die lessen verzorgd) Ik ken deze man al wel en hij geeft erg intensief les.
Silence gaat er gewoon ontzettend goed van lopen, maar ook flink zweten. (ik heb een soort proeflesje gehad)
En dat werkt natuurlijk niet helemaal met een dikke wintervacht, want dan ben ik weet niet hoe lang bezig om Silence droog te krijgen.

Vandaar dat ik even iets op voorhand uit wil zoeken.
Ik wil Silence namelijk toch zo lang mogelijk zonder deken laten staan, maar als het echt geen doen is, zal ik er toch aan moeten.

Vandaar mijn vraagje:

Welke/Hoeveel verschillende winterdekens hebben jullie en wanneer gebruik je welke?

Alvast bedankt.

Nouvel

Re: Winterdeken vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:46

Ik begin rond deze tijd met een katoenen zomerdekentje en evt. straks als het nodig is een ongevoerde regendeken.
Als het wat frisser wordt gaat de 200 grams waterdichte deken erop, en als het echt winter is gaat de 350 grams waterdichte deken erop.
Als ik weer laat scheren komt er bij echt koud weer nog een dun dekentje onder...

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:53

Ik vind een denken geen probleem, maar mijn beest is er niet erg fan van. Dus ik probeer een zo kort mogelijke periode een deken op te hebben. Betekent wel dat ik haar moet scheren.
Geen deken = sneller een dikke vacht.
Als het veel regent krijgt ze half oktober een regendeken op. Meestal begin november sceren we haar. Afgelopen winter was niet extreem koud en heeft ze gewoon haar gevoerde regendenken op gehad heel de winter. Als het echt koud is dan krijgt ze daaronder een warme deken. In maart april staat ze weer in haar blootje.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:30

Hartstikke bedankt voor de antwoorden tot nu toe.
Als jullie beginnen met een regendekentje in de herfst, pakken jullie dan een gevoerde of ongevoerde?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:46

Als het nog iets frisser wordt dan nu eerst een ongevoerde regendeken, als het dan echt herfst wordt de 200 grams...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 10:49

Als het iets frisser wordt begin ik met een waterdichte 200 grams (nu nog niks) en als het écht koud wordt komt daar nog een gewone 200 grams deken onder. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 15:46

Oke, bedankt voor de reacties.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:36

Als je je paard kort in het haar wil houden moet je nu al met dekens beginnen en niet wachten tot ze een dikke wintervacht heeft Knipoog

Anouar heeft nu een ongevoerde regendeken op. Als het nog wat kouder wordt doe ik er een zomerdeken onder, daarna een 300 grams waterdichte deken en als het echt heel koud wordt kan ik daa nog een deken onder doen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:38

Ik ga helemaal met Lenneke mee.
Als je pas een deken op gaat doen als ze al dikker in haar vacht gaat zitten ben je al aan de late kant.
Ik heb mijn paard sinds een paar dagen een regendeken op met een fleecevoering.

MeligeKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:38

Ik heb een winterdeken, een zweetdeken en nog een regendeken.

De winterdeken doe ik ook niet graag op maar het is wel makkelijk omdat de vacht minder dik wordt en dat scheelt heel erg met uitstappen.

Mijn pony ziet er 's winters niet uit. 's Zomers is ze een Beauty (zo heet ze: El Beauty) en s' winters, oei: LELIJKK!! Haha! neej hoor, zo erg is het nou ook weer niet. maar ik zou wel een deken op gaan doen! Vingers aflikken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:48

Silence is in de winter net zo`n teddybeertje.
Al hangt dat wel van de temperatuur af.
Twee winters geleden, was ie onherkenbaar, maar toen was het ook koud.
Afgelopen jaar hadden we eigenlijk niet echt koud weer, Silence had toen ook zo goed als geen wintervacht gekregen.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:56

haaj sandra Lachen
ik heb sinds vandaag tom ook onder een dun zomerdekentje gezet,want die begint ook al teddybeer vacht te krijgen.
als je silence wat meer gaat trainen, zou ik nu al beginnen met een dekentje hoor, want je hebt alleen je zelf er mee.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:57

Ik krijg ons mam dus niet zover.
Vanavond een hele discussie gehad, maar nee hoor, ze wil er niet aan.
Ik mag geen dekens halen No Cheer

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:59

heb je al de voordelen uitgelegd
niet overdreven lang uitstappen,dus eerder thuis.enz...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 20:59

Ja, maar wat zegt ze dan....

Silence staat nu toch dichter bij huis, dus die tijd kunnen we langer blijven om hem droog te krijgen Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:00

Mocht je wel dekens willen kopen let dan heel goed op de aanbiedingen.
De collectie van vorig jaar is nu in de opruiming.
Ik heb vorige week nog een 300 grams waterdichte deken voor 20 euro. En eigelijk heb ik nog nooit meer dan 30 euro betaald voor een deken, allemaal in de opruiming

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:01

Dat heb ik gezien inderdaad.
Helaas ontbreekt de maat van Silence meestal, maar met goed zoeken vind ik misschien wel wat. Knipoog

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:04

heel veel succes met jullie mam overhalen dan maar
ik ga mn bedje opzoeken...weltrusten..
zal morgen ff bijlezen of er iets veranderd is Knipoog

ps: I love mijn Petrie's Haha!

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:05

Hahaha die moeders toch het Sandra Knipoog. Afgelopen jaar heb ik in oktober haar voorzien van een regendeken gevoerd met fleece, maar toen hadden we dus een hele lange nazomer. Indy staat nu in een binnenstalling en gaat niet overdreven vroeg naar buiten, dus ik kijk het nog even aan mbt de deken.

Voor mij is het standaard -> eerst regendeken -> wordt het kouder haar 300 gr deken -> wordt het nog kouder, dan krijgt ze een 350 met hals -> en als het weer warmer wordt werken we het rijtje weer terug.

Gelukkig komt die van mij niet zo heel erg dik in het haar, maar ze is een beetje een koukleum en aangezien het nu ook al behoorlijk afkoeld vraag ik me af hoelang ik nog uitstel van deken krijg Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 21:06

Ik zal nog eens een hartig woordje met haar spreken Knipoog

Ik wilde het net vragen van de Petrie's Bloos
Hartstikke fijn dat ze jou zo goed bevallen.

@ Indomitable: Ja inderdaad, ik krijg het haar niet uitgelegd.
Het probleem is op zich ook met Silence, dat als het niet koud word, hij ook weinig tot geen wintervacht krijgt.
En aangezien we de winter niet kunnen voorspellen, is het zo moeilijk om te beslissen wat ik nu ga doen.
Anders geef ik nu een kapitaal(tje) uit aan dekens en heb ik straks niks nodig.

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:15

ja bevallen echt super ( paar weken maar auw gehad Knipoog )
als je nu kiest voor dekens en je hebt ze toch niet nodig
heb je ze alvast voor volgend jaar... Tong uitsteken
heb je nu helemaal geen deken dan op voorraad of iets ??

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:30

Mijn paard staat de hele winter zonder dekens.
Als ik gereden heb dan is hij ook bezweet, ik laat hem dan altijd even rollen, verzorg hem na en dan gaat hij weer de wei op of de loopstal in (waar hij altijd gelijk weer buiten in de uitlooppaddock gaat staan).
Ik denk dat als je je paard uitstapt en een dunne zweetdeken opdoet voor de reis naar huis hij al een heel stuk opgedroogd is. Vooral niet een te dikke deken want dan gaat hij juist zweten omdat de deken zo dik is. Als mijn paard echt heel nat is doe ik hem even een dunne fleece deken op en dan is hij zo droog.
En ervoor zorgen dat ie genoeg stkelig ruwvoer ter beschikking heeft zodat hij warm blijft, bij het verteren van ruwvoer komt warmte vrij waarmee het paard zich warm houdt.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:51

Mijn moeder wil ook niet aan de dekens. Terwijl ik ze toch zelf moet betalen. Ik heb gelukkig al een wel een ongevoerde regendeken en een fleecedeken gekocht. Maar de mensen op stal zeggen dat het eigenlijk niet nodig is maar dat de meesten het wel doen. Nou, nu is ze dus overtuigd dat het niet nodig is. Maar ik ga het toch doen hoor, anders sta ik van de winter me een lamme arm te borstelen denk ik. En precies zoals jullie al zeggen moet ik dan langer uitstappen, terwijl mamma dat ook al niet nodig vindt. Is ook overdreven, duurt te lang en ik moet opschieten. Dus dan is een deken toch beter denk ik. Gelukkig doet mamma wel mee aan leuke dekjes enzo. Lachen