Paard loopt niet graag mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Paard loopt niet graag mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:18

Het is geen dringend probleem, maar ik vraag het me toch af:
Mijn paard loopt niet graag mee aan de hand. Ik kan hem goed vangen en hij is met rijden ook goed voorwaarts, maar als ik hem aan het halster en touw meeneem, loopt hij niet goed door.
Hij wil het liefst dat ik voorop loop, naast hem kan ook, maar dan blijft hij om de haverklap staan en draait hij zijn hoofd om te zien waar ik dan blijf. Draven aan het halstertouw zit er al helemaal niet in.
Nee, ik loop niet constand te trekken, maar loop juist met een los touwtje en enthousiast voorop. Dit doet hem echter niets.
Het gekke is dat met grondwerk, zonder touw, hij wel goed meeloopt; achter me aan, naast me, in draf, stap en galop!
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Met de zweep bijtikken lijkt me niet de juiste manier. Wie, oh wie weet hier een 'oplossing' voor?

Cassidy

Re: Paard loopt niet graag mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:29

Hoe is je paard op buitenritten? Loopt hij dan wel graag voorop?
Heb je hem al eens aan de lange lijnen gehad? Hoe reageert hij dan?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:33

We zijn maar een keer of vijf naar buiten geweest, altijd met een ander paard. Af en toe zet ik hem voorop en dat gaat redelijk. Enkel bij het erf af gaan moet hij echt ergens achteraan lopen, anders krijg ik hem er echt niet af (aan de hand wel).
Met longeren is hij braaf, redelijk voorwaarts (hij weet dat mijn zweep te kort is :p). Ik longeer altijd met dubbele lijnen en dat gaat goed. Enkel bij het naar de bak lopen weer hetzelfde probleem. Ofjah, eigenlijk kan het niet anders, want we moeten dan door een aantal smalle gangetjes en deuren heen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:40

Ik zou grondwerk doen, en geleidelijk aan hem wegsturen terwijl je er naast staat, vervolgens er achter loopt. Aan de lange lijnen ook het erf afgaan. Hij moet meer vertrouwen krijgen...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 14:47

Ja, dat is wat ik ook al dacht. Ik zal er de komende weken eens extra aan werken.

(Je bedoelt dus terug werken aan de leadrope hè? Tong uitsteken)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:05

Ja, aan de leadrope....

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:36

ik heb geen ervaring hoor dus ik zeg mijn idee maar even kan geen kwaad toch Knipoog

mijn idee is dat je paardje nood heeft aan een soort ''leider'' in een kude lopen somige paarden voorop en anderen lekker achter. ook bij het rijden bij ons in de manege lopen somige paarden met gemak voorop. anderen stopen draaien stijgeren!

kan je niet leren zonder touw te lopen? is aleen buiten rijden? wandelingen doen buiten? of gewoon heel dicht tegen je paardje te lopen dat hij een veilig gevoel heeft?

of hem voorop lokken met een stuk appel? zoals cassidy al zij veel het erf op en af lopen enzo. Ja ik kan je aleen maar suc6 wensen !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:29

De lange lijnen lijkt me een goed idee. Je paard voelt zich duidelijk onzeker zonder leider bij hem en moet leren om flink genoeg te zijn om er 'alleen' op uit te gaan.
Misschien stapsgewijs opbouwen van aan de lange lijnen op vertrouwd terrein, aan de lange lijnen door een schrikparcours en aan de lange lijnen naar buiten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 18:37

De mijne had dit ook, een keer een tikje bij geven heeft geholpen. Een gewoon tikje, niet afrossen met zwiepende zwepen.
Pas na dat tikje lijkt hij begrepen te hebben dat ik het tempo bepaal en loopt hij zonder morren mee.
Ik zie ook niet het probleem van het gebruik van de zweep, wat is daar bij een verstandig gebruikt eigenlijk op tegen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 07:26

Nou, een tikje van de zweep heb ik natuurlijk ook geprobeerd, maar dat resulteerde enkel in achteruitlopen (en ik tik toch echt wel op de juiste plaats) of helemaal niet willen lopen.
Ik denk dat ik een tijdje met de lange lijnen probeer en hoop het zo in een paar maanden op te lossen.

lana_te schreef:
ik heb geen ervaring hoor dus ik zeg mijn idee maar even kan geen kwaad toch Knipoog

mijn idee is dat je paardje nood heeft aan een soort ''leider'' in een kude lopen somige paarden voorop en anderen lekker achter. ook bij het rijden bij ons in de manege lopen somige paarden met gemak voorop. anderen stopen draaien stijgeren!

kan je niet leren zonder touw te lopen? is aleen buiten rijden? wandelingen doen buiten? of gewoon heel dicht tegen je paardje te lopen dat hij een veilig gevoel heeft?

of hem voorop lokken met een stuk appel? zoals cassidy al zij veel het erf op en af lopen enzo. Ja ik kan je aleen maar suc6 wensen !

Mijn paard kan heel goed zonder touw lopen en ziet mij juist teveel als leider, waardoor hij altijd achteraan wil lopen. Ik wil juist dat hij wat zelfstandiger wordt en zelf op iets af durft te stappen. Zonder touw loopt hij wel goed mee, maar zonder touw is ook een beetje gevaarlijk af en toe Knipoog Ohw, en ik ben tegen voerbeloningen tenzij ik met de clicker werk, maar dat werkt hier wss ook niet, want dan snuft hij enkel aan mijn zakken en mist hij de opdracht :p

_Mirjam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:06

Ik begrijp dat ie het los in de bak wel doet. Achter je aan lopen.
Als je dat nou doet en onderhand commando's geeft, dan kun je die commando's ook geven als je ergens anders met hem loopt en wil ie het wel.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:16

misschien moet je is probere om hem te gaan logeren met een lijn doe je dat wel is?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:42

Simpel doch doeltreffend:gewoon wat biks of een paardesnoepje geven

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:07

ik denk dat een tikkie met de zweep toch geen kwaad kan.
Een tikkie wil echt nog wel eens helpen,slaan niet. Knipoog

Er staan in principe al een hoop dingen aangegeven die je zou kunnen proberen.

Ik zou zeggen succes en laat het ons even weten als het gelukt is!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 16:06

Ik heb geleerd dat een paard dat niet "naast je meeloopt" onattend is en dus de baas over je is. "ik loop in mijn eigen tempo".

Je moet in je buitenhand een zweepje vastpakken en gewoon je paard bijtikken. Dit hoeft echt geen lel te zijn maar gewoon even "attent" maken. Jij bent de baas en je wilt dat hij op JOUW tempo meewandelt. Je zult heel snel resultaat zien op deze manier.