pony na geen deken, deken geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

pony na geen deken, deken geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 11:23

Hoi,

Ik heb een pony, die had vroeger (bij vorige eigenaar) altijd een binnenstal, nu heeft hij een buitenstal. Maar hij heeft (kwa informatie die ik heb gehad) nog nooit een deken op gehad.
Zouden jullie bij een arabier een deken opleggen?
En zoja, wat voor eentje.

(mijn kwpn-er krijgt (zodra het kouder wordt) eerst een fleese en daarna een 200 grams deken op).)

Groetjes
Mirjam

XxSultanxX

Re: pony na geen deken, deken geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:32

als jij je paard gewoont rijd , en dus niet wil dat hij in de wintervacht komt zou ik hem gewoon een deken op leggen Knipoog

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 16:01

Ik heb het ook zo gedaan. Beetje opbouwend. Eerst fleece, dan 150gr daarna ietsje meer als het kouder word. Met mijn arabiertje ook gedaan. Echter kreeg ze wel haar op dr hals... Echt vaag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:52

Je kunt het proberen wat hij doet zonder deken, altijd goed naar de pony blijven kijken. Als de haren overeind gaan staan heeft hij het koud, en kun je het beste aan een deken beginnen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:01

nou dat je arebiertje haar op de hals krijgt ,klinkt gewoon
ze staan toch in de wind

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:20

Je doet het al goed bij je kwpn'er! Gewoon kijken wat je arabiertje doet. Ik heb mijn pony's nu een bucas deken op met een fleece voerinkje en als ik ze strax een keer ga scheren of het word echt kouder krijgen ze de 200 grams rambo deken op

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:21

Je kunt de pony toch ook zonder deken laten? Waarom wil je per se een deken op doen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:22

lisjolienbob schreef:
Ik heb het ook zo gedaan. Beetje opbouwend. Eerst fleece, dan 150gr daarna ietsje meer als het kouder word. Met mijn arabiertje ook gedaan. Echter kreeg ze wel haar op dr hals... Echt vaag.

had je deken met of zonder hals?

ts zou het gewoon aankijken
zolang je geen reden ziet >? waarom dan wel?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 06:36

Als je geen problemen hebt met een wintervacht dan zou ik het dek gewoon aflaten.
Mijn arab staat ook gewoon zonder deken en moet zeggen die wintervacht stelt nou ook weer niet zoveel voor hoor.
Heb er zelf eigenlijk nooit last van gehad en toen ze nog op stal stond was haar wintervacht nog dunner als nu wanneer ze buiten staat.
Als je er ook voor zorgt dat ze voldoende te knabbelen heeft dan blijft ze echt wel lekker warm en anders kan je altijd nog ingrijpen met een dek toch?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 10:54

ik ben bij mijn arabje met een deken begonnen omdat zijn haren al bijna over het zadel heen kwam. Hij kreeg een mega wintervacht. Hij staat nu nog met zomderdeken, zodra het iets kouder wordt, krijgt hij (net als mijn KWPN-er) een fleese op...

De manege gaat paarden wassen om wintervacht iets meer tegen te gaan. Kent iemand die manier?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:57

Ik snap ineens je vraag niet helemaal meer. Wil je nu een deken gebruiken omdat je paard het koud heeft, of omdat je de wintervacht lastig vindt en probeert die tegen te gaan...?

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 11:00

beide. Hij heeft het koud (vacht staat ómhoog') en om een nog grotere wintervacht tegen te gaan.

Maar 1e vraag was, hoe bouw je deken gebruik op bij een pony die 23 jaar geen dekens heeft gezien (wat mij was vertelt)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:58

Als de vacht omhoog staat is dat echt niet erg hoor. Dat is gewoon een manier om warm te blijven. Er ontstaat dan een laagje stilstaande lucht tussen de haren die perfect isoleert.
Pas als je paard echt staat te trillen vind ik dat je hem een dekentje op moet doen tegen de kou.

Om nu nog de wintervacht tegen te gaan ben je imo een beetje te laat. Die vacht is nu al in de maak.

leetjedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 18:40

gewoon doen