Regendeken ook te gebruiken als staldeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_Vladi

Regendeken ook te gebruiken als staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 11:03

Nou mijn vraag is geloof ik wel duidelijk; Is een regendeken ook te gebruiken als staldeken?

Ik heb mijn paard sinds april en van de vorige eigenaar heb ik een hele stapels dekens mee gekregen, ook een regendeken en dat is ook de allerdikste deken die ik heb. Mijn paard z'n oude baasje heeft mij verteld dat hij erg in het haar komt in de winter en zij heeft hem vorig jaar ook laten scheren. Ik wil proberen dat niet te doen en op tijd weer met een dekentje beginnen. (eerst zomerdeken (0 g) alleen 'snachts en dan opbouwen)

Maar als het straks erg koud word dan wil ik die dikkere ook op (is volgens mij een 300 g) alleen dat is een regendeken en kunnen ze die ook op stal op??

Flew

Re: Regendeken ook te gebruiken als staldeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:05

Jahoor, de mijne staat elk 'dekenseizoen' met een waterdichte deken, dus ook op stal, en hij leeft nog. Clown Als de deken goed ademt lijkt het mij geen probleem.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:06

jahoor geen probleem. Alleen sommige regendekens ademen niet goed genoeg waardoor ze het erg warm krijgen. Gewoon even in de gaten houden dus. Een regendeken is meestal warmer als een gewone staldeken met evenveel gram

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 11:17

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het gewoon proberen en als hij het te warm heeft dan merk ik het snel genoeg dan stap ik weer terug op de deken van daarvoor en doe ik daar een onderdeken onder ofzo

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:23

Het ademen van een waterdichte deken is eigenlijk het belangrijkste als je het ook op stal wilt gebruiken. Als de deken niet goed ademt krijg je hetzelfde effect als met een regenjas. Oftewel condensvorming aan de binnenzijde van de deken wat enorm kan gaan broeien. Eenmaal meegemaakt met een dergelijke deken dat een paard er eerste graads brandwonden aan heeft overgehouden doordat het paard nog ietwat warm onder de deken kwam te staan... wel al droog, maar aangezien de warmte niet weg kon is het gaan broeien onder de deken en kwam het paard er gedeeltelijk kaal en met lichte brand/ broei wonden onder vandaan.
Investeren in een paar goede dekens is de moeite waard. Liever 2 goede als 30 prutdekens.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:32

Hoi Caro, mijn paarden staan in het natte seizoen ook bijna altijd onder een regendeken. Ze gaan in de winterperiode een keer of 4 per dag naar buiten en ik vind het gewoon te veel werk om continue te wisselen met die dekens.

Wel kopen we goed passende en goed ademende dekens om schuurplekken en dergelijke te voorkomen. Pling

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:17

Mijn paard heeft op stal ook zijn regendeken gewoon op hoor, geen probleem. Is voor de mensen die mijn paard buiten en binnen zetten ook wel zo makkelijk, hoeven ze niet constant die dekens te wisselen.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:00

Het kan wel, maar je moet er wel rekening mee houden dat je deken erg aangetast wordt door de urine in de stal, als je paard er mee gaat liggen. Hierdoor gaat je deken eerder stuk.