Slachtprijs van een 6jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Slachtprijs van een 6jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 23:48

Hallo,

Beetje rare vraag misschien.
Maar wat brengt een 6jarige van 1.65m op?
Hij ziet er goed uit, conditie minder aangezien hij uit de sport gehaald is.
Het gaat hier om een draver, niet dat dat iets uitmaakt.
Dit paard gaat naar de slacht mits iemand hem koopt.
Nou zou ik de slachtprijs willen weten in een ruwe schatting.
Dit gewoon in Nederland.
Dan ik me daarop een beetje orienteren wat het paard ongeveer moet gaan kosten.
Ik weet dat dit allemaal heel erg vaag is, maar het is om een paard een goed en leuk tehuis te kunnen geven. Dus vandaar dat ik benieuwd ben!

patsur

Re: Slachtprijs van een 6jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:58

Gewoon even naar de slachterij bellen waar je hem heen wil brengen..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:06

patsur schreef:

Ik krijg het gevoel dat TS dit paard juist wil kopen zodat hij niet geslacht hoeft te worden? Of wie weet nog een andere interessante constructie haha. Vork

@ TS: Sorry, ik weet het antwoord op je vraag niet, maar het zal meer met de grootte/het gewicht te maken hebben dan met de leeftijd. Een paar honderd euro denk ik? Zal sowieso morgen vast wel iemand zijn die het je kan vertellen. Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 00:15

goeroe schreef:
patsur schreef:

Ik krijg het gevoel dat TS dit paard juist wil kopen zodat hij niet geslacht hoeft te worden? Of wie weet nog een andere interessante constructie haha. Vork

@ TS: Sorry, ik weet het antwoord op je vraag niet, maar het zal meer met de grootte/het gewicht te maken hebben dan met de leeftijd. Een paar honderd euro denk ik? Zal sowieso morgen vast wel iemand zijn die het je kan vertellen. Lachen

Oh Clown
Dan alsnog een willekeurige slachterij bellen en daar een prijs opvragen..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:32

Nee was idd niet van plan hem te laten slachten, wilde juist zorgen dat hij een goed tehuis krijgt. Maar wil wel zeker weten dat hij niet de duur verkocht word dan.
Ik heb op dit moment maar beperkte middelen, en moet toch iemand overtuigen dat hij echt heel erg gaaf is. Maar dit wel aan iemand die ik ken, aangezien ik zeker wil zijn dat hij het goed krijgt. Ik las ergens op bokt dat het gewicht, de conditie en de stokmaat en leeftijd ermee te maken had. Ik las ergens €1,70 de kg. maar hoeveel kg word er dan afgehaald stel het paard zou 500 kg wegen? Dan heb ik wel een ruwe schatting.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:36

rond de 500 euro is dat

er gaat meestal 20 a 30 procent van het lichaamsgewicht verloren bij de slacht,
dan zou je uitkomen op 350 kilo geslacht gewicht, maal 1,70 is 595 euro.
maar dierenartskosten etc gaan daar nog vanaf,
en dan nog de vraag of het vlees goed gekeurd word.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 09:38

Oke thnx! Dan moet ie uiterlijk 600euro kosten. Dan zat ik zelf al een beetje in de goede richting te denken. Aangezien ik iemand ken die iets meer als slachtprijs wil geven, dan zou dat natuurlijk heel erg mooi zijn. Hoezo komen er dierenarts kosten bij dan? Ben niet echt bekend met slachten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:43

Slachtprijs zal zo rond de 300 euro zijn, kan iets meer of minder zijn. Het is gebruikelijk dat dravereigenaren voor een ruin die niet meer koerst 500 euro vragen, en voor een merrie 900.

maverick

Er is nog niet zo lang geleden een paard van een vriendin van mij weg gegaan en hier in nederland krijg je grofweg rond de tussen de €250 en de €350,-
Ook gewoon een groot paard, goed in het vlees
dus ja

CM_

een slachtdier moet eerst levend gekeurd worden voor ze geslacht mogen worden

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:44

volgens mij ligt de slachtprijs een stukje lager........ik denk aan de 3 a 400 euro beslist niet meer....maar als je het zeker wil weten, bel een slager op....succes met de koop!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:45

idd meestal ook iets rond de 500 euro , het gaat meestal per gewicht...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:45

en het soort paard maakt veel uit, zo heeft een volbloed beter vlees als een koudbloed,
friezen willen de meeste slagers al helemaal niet, omdat het vlees niet goed bruikbaar is

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:49

crossmonster schreef:
en het soort paard maakt veel uit, zo heeft een volbloed beter vlees als een koudbloed,
friezen willen de meeste slagers al helemaal niet, omdat het vlees niet goed bruikbaar is

dat wist ik niet! weer wat geleerd Knipoog maar waarom is het vlees van een fries niet goed bruikbaar?

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:55

Over het algemeen gaat eht gewoon over de kiloprijs. Hoe veel hij weegt dat krijg je er zo'n beetje voor. (ongeveer he) en een draver van 1,65 zal ong een kilo of 550/600 wegen (grof geschat) dus 550/600 euro als je geluk hebt.
Maar ik hoop dat je nog een leuk tehuis voor em vindt! En voor als je em zelf wilt kopen: doe een bod van 650 en hij is hopelijk voor jou Lachen Succes ermee!

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:58

Volgens mij is het vlees van een fries niet goed bruikbaar omdat er te veel vet aan zit Knipoog meeste slagers willen het liefste dravers of arabieren..
Succes ermee !!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:24

friezenvlees is witter en stugger van structuur, ik dacht dat het met vet niets te maken had...
vet vlees is namelijk juist malser.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:31

Wat een onzin allemaal hier! Ongelovelijk! Huilen

IEDER paard kan geslacht worden, daar hoeven ze helemaal niet eerst voor te worden gekeurd. Dat is bij geen één van mijn
paarden die geslacht zijn gebeurd. Verder betaalde de slachter waar ik mijn paarden breng mij tot nu toe altijd 1,00 de vuile
kilo, dus gewoon zoals het paard is! Een paard van 500kg levert dus 500,= op. Let wel dat de vleesverwerkingskosten er ook nog af gaan! En dat is bij iedere slager anders. Mijn dravertje woog 475kg en ik hield daarvan 225,= over. Ik heb een draver, een Shet een KWPN'er én een Fries weggebracht, dat maakt helemaal niets uit. Het vlees van een Fries, een Belg, een schimmeltje (vanwege de melanomen in de huid) of ga zo maar door wordt wél gebruikt en is wél gewild, alleen eten mensen het niet. Dat soort vlees gaat gewoon in honden en kattenvoer!

Sorry voor mijn explicite reactie maar met een slager als zwager (hey, dat rijmt) die helemaal gefrustreerd is vanwege het slechte beeld dat paardeneigenaren van hem en het slachten opzich hebben, weet ik waar ik over praat.

Bart

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:55

Je kan alle paarden laten slachten en van te voren wordt niet gekeurd. Houd er echter rekening mee dat sommige paarden door bepaalde medicijnen niet voor consumptie geschikt zijn !
daarnaast is het soms ook zo dat de slachtkosten net zoveel zijn als de opbrengst doordat niet al het vlees bruikbaar/geschikt is, dan houdt je dus niets over. (ik heb dit meegemaakt met een oude pony)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:05

bart, lees het topic eens door van nijkerk, hier wordt helemaal niet negatief gepraat over slagers,
ik heb zelf gewerkt op een slachthuis van varkens, en er is wel degelijk een levende keuring!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:07

Ow, God, hebben we haar weer. Pffffffffff...

Nou; mijn paarden liepen allemaal het slachthuis in, kregen een 'kogel', werden schoongemaakt en vervolgens op transport gezet, pas ná de dood wordt de hersenstam gecontroleerd (bij paarden). (Ik ben er bij alle paarden bij gebleven).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:13

najah bart doe eens even normaal zeg, jeejtje wat een aanstellerige opmerking.

de regels zijn de laatste jaren steeds veranderd, maar bij vee zoals varkens,koeien,kippen en schapen, is er wel degelijk zeker te weten een levende keuring, dieren met een afwijking worden apart gehouden op aanraden van die keuringsarts.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:49

Het is wel degelijk waar dat Friezen en andere koudbloeds niet zo geliefd zijn omdat ze gewoon slechter te verwerken zijn.
Dat wil niet zegen dat ze niet geslacht worden.
Dit hebben zelf uit de mond van Jan gehoord, en ik neem aan dat ze echt wel weten waar ze over praten.

Enne Bart... lees idd het topic over Nijkerk eens, de meeste die daar geweest zijn zul je hier absoluut NIET slecht over paardenslagers horen praten. Zeker niet over Nijkerk.....die doen hun werk netjes, terwijl ik wel eens andere gezien heb....

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:52

Ik had een kwpn van 12 jaar en was 1.65 en die hebben ze opgehaald ik kreeg er uiteindelijk 125 euro voor terug.
Voor het geld zou je je paard dus niet hoeven te slachten.

starraisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:00

ik heb 1jaar geleden een paard van 18 jaar naar de slacht gebracht
in kerkdriel , kreeg er 125,00 euro voor