haardracht paard op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

haardracht paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:04

hi allemaal!

Mijn rij-, verzorg-, knuffelpaard Parcival x Blanc Rivage, Vivaldi en ik hebben nog nooit een wedstrijd gereden. Hier hebben we tot nu toe ook niet echt behoefte aan.
Nou de eigenaar van Vivaldi en mij laatst opgegeven om mee te doen aan Dag van het Gelders Paard om eens een proefje te rijden zonder startkaart. Go jij! Go jij!
Ging helaas niet door aangezien ik met een gebroken knieschijf zit.
Maar nou is mijn vraag: hij heeft een punkkapsel ala Fjord.
Kan iemand mij vertellen of dit is toegestaan op wedstrijden dressuur? Of is het tot een bepaald niveau toegestaan?
Kan me voorstellen dat sommige jury-leden het niet mooi of correct zullen vinden en me er qua punten op kunnen afstraffen.

Dit is ie:
Afbeelding

silverbrumby

Re: haardracht paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:11

ja dit is wel toegestaan.

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:14

Ik heb volgende week een onderlinge springwedstrijd, paard is een Anglo-merrie mer best wel lange manen, moet ik bij springen invlechten(is lastig i.v.m. de lengte) of mag het ook gewoon los?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:16

Met springen mag het gewoon los Lachen Bij ieder paard.

Met dressuur mogen bepaalde rassen waaronder een arabier zijn manen gewoon lang hebben.

Correct me if i'm wrong Knipoog

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:17

Fielychi: mag wel, maar kan zijn dat je ipv. een 7 een 6 krijgt voor verzorging... maar het mag wel

jayva: misschien een hengstenvlecht maken? omdat los toch niet zo netjes staat Bloos

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:19

volgens my mag dat gewoon hoor, misschien krijg je dan 1 puntje minder bij een jury die er niet zo van houd ofzo Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:20

Zelfde vraag hier, mijn pony heeft eczeem dus heeft ook een punk/fjorden kapsel (wel geknipt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:21

Dit is inderdaad toegestaan.

Je kan het terug vinden in het proevenboekje.
Hier staat het duidelijk vermeld. Haha!

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:30

bedankt voor de reacties, ik ga vanmiddag een hengstenvlecht proberen, mocht het niet mooi staan of lelijk worden door de martingaal dan laat ik het maar gewoon los,

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:33

bedankt voor alle reacties! Lachen

Ik heb geen proevenboekje, aangezien die wedstrijd mijn eerste zou zijn en ik er stiekem voor opgegeven was! Nagelbijten / Gniffelen
Kon het dus niet nakijken en ik ben zo onbekend bij de dressuur, dat ik ook niet zou weten waar ik het zou kunnen opzoeken!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:35

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:35

Volgens mij is dit niet toegestaan hoor, de manen mogen los indien ze op gelijke lengte hangen (of iets in die trant) en deze manen zijn niet op gelijke lengte.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:51

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden
minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren

(Bron: www.knhs.nl - regelementen - regelementen dressuur)

Het lijkt mij dat dit paard onder geschoren manen valt, al dan niet totaal afgeschoren. Met deze manen mag je starten!!
Waarom mag een fjord wel zo starten en een ander soort paard niet?
De manen op de foto zijn er netjes en verzorgt uit Knipoog Je kunt gewoon starten met deze stoere coupe

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:03

Omdat de manen van een Fjord zo horen bij het rasstandaard en bij een kwpn-er niet.

Dit zijn geen manen van gelijke lengte en ook niet totaal afgeschoren. Het mag dus officieel niet.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:05

Knotjes horen ook niet bij een fjord dus dan mag een fjord ook maar geen knotjes in Vork Hoort niet bij het ras namelijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:08

Kom nou toch, natuurlijk mag dat! Anders zou je maanden niet mogen starten als je een keer afgeschoren hebt en aan het sparen bent voor normale lengte...
Het gaat erom dat je met een correct verzorgd paard verschijnt (en een passende combinatie vormt).
De meeste jury's geven een 'standaard' cijfer voor verzorging, tenzij een paard er echt uitspringt, hetzij naar boven, hetzij naar beneden (bijv. met moddervoeten of erg mager of dik paard), of als een combinatie niet mooi oogt (bijv. pony wat klein voor amazone)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:11

Ik heb dit precies hetzelfde, dat zou dus betekenen dat ik nooit zou mogen starten? (pony = eczemer)

Charaz

switchx schreef:
Knotjes horen ook niet bij een fjord dus dan mag een fjord ook maar geen knotjes in Vork Hoort niet bij het ras namelijk.

Hoho er staat in de reglementen dat indien het rasstandaard anders voorschrijft dit óók mag, een fjord mag dus gewoon knotjes in.

Charaz

Ik denk dat geen enkele jury er moeilijk over doet, maar naar de reglementen gekeken mag het niet.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:16

Als zij op wedstrijd komt met dit paard wordt ze dan gediskwalificeerd door een jury? Ja/nee

Mijn antwoord nee, ik denk dat dit er veel beter uitziet dan lange dunne niet mooie manen of veelste ongelijke te dikke pluizige tennis ballen. Ze vallen geen kant op omdat ze recht omhoog staan en het ziet er gewoon goed en mooi verzorgd uit. Geen enkele jury die haar de ring uitstuurt.

Meisje ga gewoon lekker starten met deze manen Knipoog
Want idd anders zou het betekenen dat stel dat je paar geschuurt heeft niet zou mogen starten. Wat dus niet waar is.

Wil je het echt 100% zeker weten bel/mail dan gewoon met de knhs. Zij weten het immers het beste

(soms dan Nagelbijten / Gniffelen )

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:17

Nee natuurlijk wordt je niet gediskwalificeerd door een jury, je zal hoogstens een lager punt voor de verzorging krijgen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:20

Tjah, het is maar goed dat dat niet ons enige onderdeel is om punten voor te krijgen he Knipoog
Denk dat dan iedereen een paardenkapster in ging huren ROFL , maar efin dit is nog al off-topic

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:48

Je moet zelf weten hoe je verschijnt...
Artikel 119 - De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers
is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren
van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk
is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde
uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt
mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over
de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat
het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel
van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden
minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
Disciplinereglement Dressuur
versie 2007-1
17
De onderkant van de staart:
a. recht afknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte
onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

en verderop:

Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van
onnatuurlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De
manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden.
-----------------

Je wordt wel beoordeelt op de verzorging, maar je kan er niet voor worden gediskwalificeerd of uitgesloten worden. Hooguit is je cijfer voor verzorging laag.

xdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:54

Jullie hebben zeker nog nooit van Baffeltje gehoord. Zij was echt een superpony, die het helemaal tot in de Z heeft gehaald MET PUNKYMANEN! En nee, ook zij was geen fjord. Net als bij deze pony zag het er gewoon keurig verzorgd uit en op de verzorging kregen de baasjes dan ook vaak een keurig cijfer.

---Miss you Baffeltje Verdrietig .---

Groetjes Denise.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:07

Hebben sportprestaties dan iets met de dracht van de manen te maken?