cap schiet los als der wat gebeurd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Rosalie

cap schiet los als der wat gebeurd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 21:32

Hooooii

okee uhm hoe ga ik dit uitleggen Vork

ik heb cap gekocht van et merk TCN , jaar geleden ofzo, vond cap altijd niet echt heel belangrijk,, maar droeg em tijdens rijden wel altijd ( verplicht op manege ) aangezien ik eigenlijks nog nooooooit sirieus van pony was gevallen,,
nu heb ik sinds begin juni verzorgpony,, waar ik nu 2 keer van afgevallen ben,, 1 keer met die cap, had gelijk dikke bult op me kop want viel met me hoofd op een springbalk,, en 2e keer verloor ik me beugel + me evenwicht na de sprong ( we waren aan et springen ) dus njha toen viel ik ook, had toen wel andere cap op,, verder alleen blauwe plek aan overgehouden

okee nu het de reden waarom ik dit topic open

mijn TCN cap is verstelbaar, en steeds wanneer we gaan galoperen of gaan springen ofzo word me cap ineens groter,, schiet ie los zegmaar,, nu heb ik me keelbandje wel vast, maar cap gaat tog in je nek hangen, en op nou met 1 hand teugels vast te houden en met 1 hand de cap is ook niet alles,,
tegenwoordig rij ik met de cap van me zus ( casco cap ook verstelbaar ) en bij die gebeurd et zelfde

en voel me dan niet echt veilig Vork

nou is me vraag,, gebeurd dit bij elke verstelbare caps ? en wie heeft hier nog meer ervaring mee ?

Anoniem

Re: cap schiet los als der wat gebeurd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:33

Ik heb het nooit gehad met verstelbare caps. Misschien terug naar de winkel ermee ? Of een niet-verstelbare cap kopen Lachen

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:37

Ik heb wel zo'n verstelbare cap, bij mij doet ie dat niet. Knipoog
Ik zou me inderdaad niet echt veilig voelen!
Hoelang heb je hem al? Zat er garantie op?
Zoja, dan zou ik ermee teruggaan als ik jou was Knipoog

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:38

Ik heb er ook nog nooit last van gehad.
Het enige wat ik je kan aanraden is een nieuwe cap Ja
net zo een als ik heb bijv. zit heerlijk Tong uitsteken

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:39

Dan heb je zeker de wat oudere casco met een draaiknop in je nek? Die kan na veel gebruik losser worden en dus zomaar groter worden. Die draaiknop is sowieso gevaarlijk omdat het bij een val in je nek kan steken. . Een maand geleden reed er een meisje met zo'n cap.Pony ging op de kletter. Meisje valt niet vreselijk hard tegen de bakrand en toen had je de cap al in tweeen. De cap had ze nog maar een week.Nee ik heb geen goed woord voor Casco

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 21:41

ik heb em al wel een tijd,, neem aan dat der geen garantie op zit, heb em besteld van een boekje,, niet echt een winkel ofzo,, was oook best wel vet goedkoop,, maar omdat die andere cap et ook deed Verward

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:25

Ik heb ook zo'n casco youngster (ook een verstelbare cap) gehad en echt, een waardeloos ding! Als we erg hard gingen, bijv. in het bos, dan vloog die cap aan de achterkant van m'n hoofd af. Dus toen heb ik hem de deur uit gedaan en een "gewone" cap weer gekocht. Rijd nu al een tijd met de HH pro plus, die rijd tenminste wél fijn.

Kortom; Als ik jouw was zou ik ook een andere (niet verstelbare) cap kopen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:39

Als je bent gevallen met je cap moet je hem gewoon weggooien en een nieuwe aanschaffen.De cap is nu niet meer veilig,na een val kunnen er kleine scheurtjes ontstaan binnenin en als je er weer een keer mee valt kan de klap niet meer effectief worden opgevangen om zo je hoofd te beschermen Knipoog
(Dit betekend ook als je hem uit je handen laat vallen ,op bv een stenen vloer,dat je cap niet meer 100% gegarandeerd veilig is....wees er dus zuinig op)

Als je dan toch al niet echt tevreden bent kun je beter overstappen op een ander merk of type,vraag even rond en kijk wat mensen voor cap hebben.
Als je naar een ruiterwinkel gaat wees er dan ook van overtuigd dat ze daar wat van caps afweten want helaas is dat niet altijd het geval Rolleyes
Ook is duurder niet altijd beter Clown

Een cap mag zowiezo nooit zomaar losschieten,in de prullebak ermee Boos!

Groetjes,Tinky

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:47

Ik heb die cap ook gehad meteen weg doen! bij mij gebeurde dat niet maar je krijgt er hoofdpijn van als je bijv. 4 uur rijd met de dagtocht ze zitten ook nog is vreselijk!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:47

Zqw39 schreef:
Dan heb je zeker de wat oudere casco met een draaiknop in je nek? Die kan na veel gebruik losser worden en dus zomaar groter worden. Die draaiknop is sowieso gevaarlijk omdat het bij een val in je nek kan steken. . Een maand geleden reed er een meisje met zo'n cap.Pony ging op de kletter. Meisje valt niet vreselijk hard tegen de bakrand en toen had je de cap al in tweeen. De cap had ze nog maar een week.Nee ik heb geen goed woord voor Casco

Hoe was het met haar hoofd??
Dat een cap in 2en ligt vind ik op zich geen punt...als het de klap maar goed heeft opgevangen.
Dat ze hem nog maar een week had bewijst ook helemaal niets behalve dat ze hem niets te vroeg had aangeschaft.Wat ik hierboven ook al had vermeld....zo'n cap moet je na zo'n val toch weggooien...ook al zie je er niets aan.
Ik heb ook een casco en met mijn vorige ben ik met mijn hoofd op een betonnen plaat gevallen.Ik heb er toen alleen een beetje hoofdpijn aan over gehouden omdat de klap echt gigantisch was,als ik mijn cap niet op had gehad,had ik het waarschijnlijk niet na kunnen vertellen.Toen ik later in mijn cap keek zag ik dat hij binnenin gebroken was,er zat een flinke scheur in.Deze cap had zijn werk dus uitstekend gedaan...cap was gebroken en niet mijn schedel.
De leeftijd van een cap heeft daar dus niets mee te maken....al was hij een half uur oud geweest

Caps moeten uiteraard wel prettig zitten... Knipoog

Groetjes,Tinky

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 06:54

ik vind het niks die verstelbare dingen. Ik heb een IRH en die bevalt me goed.

Denk eraan dat een niet verstelbare cap bij het passen best strak mag zitten, ze "lopen" net als schoenen uit na verloop van tijd Lachen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:04

Ik had ook zo'n verstelbare cap van casco. Bij mij schiet die niet los, maar een bandje waarmee de band om je hoofd aan de cap vast zit is stuk.
Heb nu een nieuwe cap besteld, een niet verstelbare!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:04

Ik heb zo'n verstelbare cap van Horka en die heeft al heel wat moeten meemaken met mij maar hij is nooit losgeschoten.
Verder zat er bij mij wel een boekje bij van de garantie Knipoog

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:05

SuusNando schreef:
Ik heb die cap ook gehad meteen weg doen! bij mij gebeurde dat niet maar je krijgt er hoofdpijn van als je bijv. 4 uur rijd met de dagtocht ze zitten ook nog is vreselijk!

iik krijg der al koppijn van als ik 1 uur rij Clown
ik heb em na die val ook niet meer opgedaan, vertrouwde dat ding voor geen meter

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:06

Heb zelf ook een casco, en heb nooit last gehad dat hij ''losschoot''.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:07

Had ik ook met mijn casco cap. Lag alleen niet aan de cap maar aan mij. Ik had nl het bandje dat achter je oren langsgaat veel te strak zitten, hierdoor trok ie mijn cap naar achteren. De draaimogelijkheid werkte wel en was ook goed, alleen als er lucht onder mijn cap kwam of een spontane snelheid vloog ie naar achteren. Nadat ik dat achterste dingetje losser had gedaan is het me nooit meer gebeurd. Miss een optie?

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:07

bedankt voor al jullie reacties,,
naar een nieuwe cap word gezocht,,

@Zqw39 ; liever je cap in 2en dan je hoofd in 2en Knipoog

xx_Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 10:09

Sisco4life schreef:
Had ik ook met mijn casco cap. Lag alleen niet aan de cap maar aan mij. Ik had nl het bandje dat achter je oren langsgaat veel te strak zitten, hierdoor trok ie mijn cap naar achteren. De draaimogelijkheid werkte wel en was ook goed, alleen als er lucht onder mijn cap kwam of een spontane snelheid vloog ie naar achteren. Nadat ik dat achterste dingetje losser had gedaan is het me nooit meer gebeurd. Miss een optie?

heb ik al geprobeerd ( onbewust ) maar als het bandje nou strak of los zit ,, hij vliegt naar achteren..

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:10

Mijn zus had dit ook met de casco cap, maar ik rij er nog vrolijk mee rond zonder enige problemen.
Ik heb wel goed dat ding voor om mn hoofd, en de bandjes echt goed op maat moeten maken Ja

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:16

Citaat:
Dan heb je zeker de wat oudere casco met een draaiknop in je nek? Die kan na veel gebruik losser worden en dus zomaar groter worden.

Daar heb ik dus ook last van gehad. Mn vorige Casco cap was zelfs niet meer strakker te krijgen, die heb ik weg moeten doen Boos! Heb nu weer een Casco (denk een oud model want die draaiknop zit in mn nek), omdat er toen niet echt goede alternatieven waren...
De ene keer zit ie prima, maar soms krijg ik koppijn van dat ding omdat hij zo strak zit en het kinbandje zit soms juist ineens te los (terwijl ik zeker weet dat ik er niet aan heb gezeten) en meestal kom ik daar stom genoeg ook onder het rijden pas achter. Langere tochten zijn al helemaal vervelend met die cap en zo te lezen ben ik niet de enige die daar last van heeft.

Ik hoop dat ik nog eens een cap vind van een beetje hetzelfde model die beter zit, want Casco bevalt me niet altijd goed... Het gekke is dat hij soms super zit en dat ik me een andere keer weer helemaal aan dat ding erger Nors opkijken

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:27

misschien een niet verstelbare cap kopen ??

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:32

Mijn verstelbare casco cap gaat tijdens het galoperen ook altijd helemaal naar achteren. word er echt helemaal gek van!
ik denk dat je gewoon een cap moet kopen die niet verstelbaar is.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:38

Ik kom vaak op de manege, en meer dan de helft van de kinderen rijden met zo'n verstelbarecap..
ik vind het echt onzin!
je hoofd groeit niet zoveel, misschien dat je eens in de 2 jaar een nieuwe cap moet kopen, nou zelf een verstelbare cap is dan aan vervanging toe..

ik zie dat bijna alle caps naar achterenschuiven tijdens het galopperen, tenzij de mensen naar beneden kijken.. Ook heb ik vaak mensen zien vallen ermee.. nou vaak van de cap al achter het hoofd voordat de grond geraakt werd..

als mensen naar mij toe komen geef ik altijd het advies een goed passende cap te kopen, geen verstelbare..

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:28

Citaat:
Dat een cap in 2en ligt vind ik op zich geen punt...als het de klap maar goed heeft opgevangen.
Dat ze hem nog maar een week had bewijst ook helemaal niets behalve dat ze hem niets te vroeg had aangeschaft.Wat ik hierboven ook al had vermeld....zo'n cap moet je na zo'n val toch weggooien...ook al zie je er niets aan.

Het meisje was een jaar of 6. En ze heeft 2 tot 3 dagen zware hoofdpijn gehad. Maar moet je je cap alleen bij een zware val weggooien of zelfs al bij een lichte val.?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:32

Zqw39 schreef:
Citaat:

Het meisje was een jaar of 6. En ze heeft 2 tot 3 dagen zware hoofdpijn gehad. Maar moet je je cap alleen bij een zware val weggooien of zelfs al bij een lichte val.?

Dan heeft haar cappie toch een boel opgevangen...met een cap geld eigenlijk hetzelfde als met een helm,als hij valt is hij niet meer 100% betrouwbaar.
Of een lichte val jouw cappie ook kan beschadigen...tsja altijd moeilijk in te schatten.Als je het niet vertrouwd moet je een nieuwe nemen.
Ik vind het eigenlijk belachelijk dat er zo weinig aandacht aan caps wordt gegeven.Eens in de zoveel tijd een test in een duur blad en in de winkel kunnen ze je vaak ook al bar weinig info geven.Er zijn maar weinig winkels die je een hoop uit kunnen uitleggen over verschillende caps. .
Een cap moet gewoon goed passen...of het nu voor een ukkie is of een volwassene.Het hoeft niet altijd de duurste te zijn.
Pasvorm is ook erg belangrijk...ik lees dat veel mensen hoofdpijn krijgen als ze hun cap te lang op hebben.
Dat mag dus niet,de pasvorm is dan niet goed.Niet iedereen heeft dezelfde vorm van het hoofd,de ene is rond en de andere ovaal. Clown
Ik zie trouwens ook steeds meer kinderen met een fietshelm...zeker toe te juichen...alleen zit dat ding vaak in hun nek en bovenop hun hoofd en 6 maten te groot Clown

Spaar voor een goede cap,je koppie is veels te belangrijk Knipoog en het hoeft er echt niet een van over de 300 euries te zijn.Ik las een tijd geleden dat die van de Lidl enorm goed uit de bus kwamen.
Zeker als je kijkt naar de prijs,maar uit de test kwam hij ook enorm goed Ja
Ik wacht met smart totdat de Lidl ze weer heeft...mooi om er een in de reserve te houden Haha! Knipoog