Paard ""stroperig"" aan je been, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Paard ""stroperig"" aan je been, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 20:40

Vandaag gebeurde het weer, wedstrijd L2, kort losgereden ivm warmte, ik dacht , nu zal hij wel lekker gaan...
Ik heb me de rambam gespoord/gedreven , het leek wel of hij gewoon tegen mijn been aan hing.
Ik geloof niet echt dat het de warmte was, normaal doet hij het niet, maar hij was schrikachtig, misschien kroop hij een beetje ervoor weg, weet ik het......
Hoe krijg ik hem meer aan het been, ik weet wel, veel overgangen etc,maar ik heb het idee, dat hij geen respect voor mijn beenhulp heeft, als ik geen reactie krijg, por ik hem eens goed, en soms ook echt een harde prik, maar dan schrikt hij ff en vervalt weer in hetzelfde patroon.
Ik heb al stevige sporen, dat moet genoeg zijn, daar moet hij op reageren, maar ben bang, als ik teveel op m'n sporen ga rijden, hij dood voor het been wordt.
Ik hoor graag jullie tips.

Perla

Re: Paard ""stroperig"" aan je been, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:44

ik deed met mijn pony altijd mn sporen af en een zweep dr bij geef een kleine hulp heb je niet voldoende reactie dan been en zweep dr bij elke keer weer zo krijg je hem wel beter aan je been.
daarna kun je je sporen weer aan doen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:53

He wat vervelend.

Liep je met losrijden al tegen dit probleem aan of is het puur in de ring? Als het met losrijden al zo is veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden, misschien je sporen eens af laten een tik met zweep geven bij onvoldoende reactie op been hulp.

Doet het probleem zich alleen voor in de ring, zou het te maken kunnen hebben met wedstrijdspanning en alleen door veel op pad te gaan, wedstrijden nabootsen etc en blijven volhouden kun je misschien dit patroon doorbreken. Wanneer je de ring binnen rijd, veranderd er namelijk onbewust vaak een boel.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 21:12

Het begint in de ring, losrijden is hij lekker los, kan ik hem ook lekker verruimen etc,hij was vandaag alleen erg nerveus, nieuw terrein, veel te zien, in de ringen allemaal reclameborden, dus erreg spannend.........en ik werk daar ook niet aan mee, dus het is veel spanning van beide.
Ik zal es gaan proberen zonder spoortje, ik was net naar de langste spoor gegaan, 4mm, maar ik zal de tip es opvolgen, zou er bang voor zijn om teveel te gaan zitten prikken en dat hij daar straks helemaal niet meer naar luistert!
Ik ben wel blij dat ik hem redelijk rondgestuurd kreeg, maar hij maakt zich op zo'n zo groot en sterk, dat niks meer
indruk maakt.....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:35

Zo te horen kwam het dus puur door de spanning...
Die merrie van mij heeft dat ook, indien ze 'enge' dingen ziet is ze totaal gevoelloos voor mijn been, het best wat ik kan doen is er dan echt 'vanaf' blijven en pas weer wat vragen zodra ik haar aandacht weer heb.
Suc-6!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:35

Ik zou inderdaad ook eens zonder spoortje rijden, zodat ze niet bot wordt voor de spoor, om het zo te zeggen.
Plus dat je zuinig moet zijn met je been, paard moet constant blijven lopen,
wil je verruimen, been > reactie, en niet blijven drijven om het paard verruimd te houden,
dan word je paard ook loperig voor het been, omdat het op een gegeven moment de hulp niet meer doorgeeft.