Voor degene die het verhaal een beetje gevolgd hebben.
Sinds april is bij mijn ruin een hartafwijking vast gesteld, hij moest onmiddelijk op rust en mocht nooit meer bereden worden.
Aangezien hij nog vrij jong is en hij gezelschap nodig had, heb ik een veulentje gekocht.
Sinds gisteren avond staat Mona Mórann dus bij Aedan.
De weide had ik in 2 gedeeld zodat ze over de draad heen kennis konden maken.
De eerste kennis making is geweldig verlopen. Direct waren ze aan het hinniken naar elkaar en als Mona wat te ver van de draad vandaan liep, dan riep hij haar terug.
Ik zag er dus geen kwaad in om ze deze morgen al bij elkaar te zetten.
Ik ben eerst Aedan gaan begroeten omdat ik weet dat hij vrij jaloers is als het op aandacht delen aankomt en dan heb ik ze bij elkaar gelaten.
In het begin leek het niet echt een probleem te geven, tot Aedan ineens achter Mona vloog.
Haar heel de weide doorgejaagd ...
Oren plat en tanden bloot...
Daarna beide aan een halstertouw genomen en op neutraal terrein gezet.
Mona probeerde constant bij Aedan te drinken, terwijl Aedan echt gemeen aan het bijten was.
Maar Mona was gewoon zo fel bezig met het proberen te drinken.
De veearts is ondertussen ook al geweest om naar haar lip te kijken, want daar had ze een grote kap en hij raadde aan om ze voorlopig appart te zetten.
En ze een paar keer per dag bij elkaar te laten als wij er bij zijn.
Maar dan Aedan aan het halstertouw en Mona los zodat we Aedan zijn agressief gedrag kunnen afstraffen met een stem correctie.
En dan afwachten hoe het loopt...
Ik weet dat Aedan dominant is naar andere paarden maar Mona is heel onderdanig.
En zijn gedrag is veel te agressief om nog uit die dominantie voort te komen...
Het is dus niet zo dat hij gewoon Mona even wil duidelijk maken dat hij baas is. Hij vliegt echt achter haar aan, jaagt haar de weide door, zodra ze nog maar een beetje in zijn richting komt gaat hij er achter... Hij gunt haar ook geen rust en blijft haar echt opjagen.
Ik zou ze echt zo snel mogelijk samen willen hebben.
De weide is wel groot genoeg om ze in twee te delen, maar ik heb maar op 1 deel een schuilstal en op het andere deel is er dus niets dat beschermd tegen de regen of wat schaduw kan bieden.
Ik ben nu wel van plan om ze zolang ze appart moeten staan, vaak te wisselen van stuk.
Wie heeft er nog tips of soortgelijke ervaringen?