Kleinste maat cap - omtrek hoofd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Kleinste maat cap - omtrek hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:13

Ook al duurt het nog een tijdje voor Merel gaat paardrijden (nee mama ik wil niet... ja je moet Knipoog ) ze wil wel nu al graag op de paardjes zitten.
Zolang ze nog niet goed haar evenwicht kan houden, houd ik haar natuurlijk goed vast. Maar er zal een tijd komen dat ze niet meer wil dat mama vasthoudt. En dan vind ik dat ze wel iets van een cap op haar bolletje moet. Maar wat is nu de kleinste maat cap en wat is de omtrek van het hoofd dan?

Ik zie door alle caps het bos niet meer bij wijze van spreken...

Hilli

Re: Kleinste maat cap - omtrek hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:16

Er zijn in elk geval kindercapjes of -helmpjes. Je kunt ze in elk geval kopen bij Decathlon (Amsterdam, Antwerpen), maar vast ook bij de ruitersportzaak.

Het is een kwestie van passen - ik denk dat de kleinste maat per merk cap verschilt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:17

Ja je moet gewoon naar een ruitersportzaak gaan en het vragen want ik denk wel dat ze hele kleine zullen hebben ook al zal je er wat langer naar moeten zoeken Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:20

kleinste die ik hier ooit gehad heb was 50cm Haha! en nog een mooie ook Bloos
de kleinste die wij standaard leveren kunnen is een 51cm
dus ik denk andere zaken ook Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:24

Ik snap je vraag niet zo goed...de capmaat is gewoon de omtrek van het hoofd in cm. Je meet dus gewoon met een cmband ter hoogte van de knobbel op het achterhoofd. Als je rondom meet, kom je even boven de wenkbrauwen uit.
Kinderen worden met een relatief groot hoofd geboren, dus het kan heel goed dat ze eigenlijk van baby af aan een cap passen.
De Casco Ecco of Youngster bijvoorbeeld, is in de (blauwe) kinderuitvoering in de kleinste maat (0/S) verstelbaar van 49-54 cm.
Dat gaat vast lukken!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:28

beantsje schreef:
Ik snap je vraag niet zo goed...de capmaat is gewoon de omtrek van het hoofd in cm. Je meet dus gewoon met een cmband ter hoogte van de knobbel op het achterhoofd. Als je rondom meet, kom je even boven de wenkbrauwen uit.
Kinderen worden met een relatief groot hoofd geboren, dus het kan heel goed dat ze eigenlijk van baby af aan een cap passen.
De Casco Ecco of Youngster bijvoorbeeld, is in de (blauwe) kinderuitvoering in de kleinste maat (0/S) verstelbaar van 49-54 cm.
Dat gaat vast lukken!

Ja ik zie dat ik de vraag een beetje dubbel heb gesteld. Ik bedoelde eigenlijk welke kleine caps zijn er en welke maat omtrek hebben deze dan....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:29

nou, bij deze dus beantwoord! 49 cm

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:40

klopt ja de casco's zijn er al va 49
(al vind ik dat geen veilige caps ..met vaste voorzijde , maar das persoonlijk )

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:46

nickyu schreef:
(al vind ik dat geen veilige caps ..met vaste voorzijde , maar das persoonlijk )

Dat lees ik nu ook in een aantal topics.... en als het om je eigen kinderen gaat moet het natuurlijk zo veilig mogelijk (rij zelf eigenlijk wel met een Casco, maar vind hem niet echt prettig).

Ik zal eens bij de plaatselijke ruitersport-boer kijken, maar weet iemand of er andere merken zijn met zo'n kleine maat?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:55

va 51 busse / pfiff / imperial / hh /
hkm 52 maar het casco model va 48
ekkia heeft va 50 maar een casco met flexibele front va 49 (zijn wel beetje erg prijzig)

hoeveel keuze wilde je hebben ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:58

IlsjePilsje schreef:
nickyu schreef:

Dat lees ik nu ook in een aantal topics.... en als het om je eigen kinderen gaat moet het natuurlijk zo veilig mogelijk (rij zelf eigenlijk wel met een Casco, maar vind hem niet echt prettig).

Ik zal eens bij de plaatselijke ruitersport-boer kijken, maar weet iemand of er andere merken zijn met zo'n kleine maat?

Hoezo niet veilig?
volgens deze duitse test http://www.gjilke.durksz.nl/Filmpjes/t200507078.pdf
kwam de casco youngster als beste uit de test. De casco New Master deed het overigens een stuk slechter.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:01

nickyu schreef:
va 51 busse / pfiff / imperial / hh /
hkm 52 maar het casco model va 48
ekkia heeft va 50 maar een casco met flexibele front va 49 (zijn wel beetje erg prijzig)

hoeveel keuze wilde je hebben ?

Dat is al aardig veel....dank je!
Hmmm misschien dat ik toch nu haar bolletje ga opmeten.... en voor haar 1,5 e verjaardag een cap koop Knipoog ..ze heeft al rijlaarsjes maat 22 (gekregen hoor..mama is wel goed maar niet gek)

@Beantsje: dat onderzoek heb ik ook gelezen.... maar dit is meer denk ik ook gevoelsmatig. Heb zelf deze cap ook en moet zeggen dat ik er geen echt veilig gevoel bij heb....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:03

bij een vaste voorkant heb je minder kans op het breken van je neus maar meer op het breken van je nek ... breek liever mijn neus Bloos

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:05

Dat kan natuurlijk maar persoonlijk ben ik net op mijn casco youngster gevallen, op de klep waarschijnlijk, en ik heb mijn hoofd totaal niet bezeerd (nou ja, een heel klein builtje opzij, lager dan mijn cap). De klep is wel gespleten dus ik ga vanavond een nieuwe kopen. ik had niet eens echt gevoeld dat ik op mijn hoofd was gevallen tot ik de klep zag...zegt genoeg, denk ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:10

de younster heeft idd harde voorzijde
dat de master het slechter deed in de test verbaast me overigens niet , door de enorme lengte "spleten"

blijft ook wel een beetje gissen en gevoelswerk
alle incl de fietshelmen zijn op de zelfde wijze gekeurd en goedgenoeg gevonden

ts nog een merk "belstar " ook via zaken die ekkia hebben verkrijgbaar is er va 50

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:11

Dochtertje Joana (13/04/06) is ook al zo'n paardengekje als Merel en wil altijd "rijden". Soms zet ik haar alleen op mijn haf en houd haar vast, soms gaan we er samen op. Maar allebei nooit zonder helm!
We hebben voor haar een fietshelm en die neem ik ook voor op het paard. We rijden altijd in de piste, met redelijk zachte bodem, en ik heb haar altijd vast, dus dat lijkt me voorlopig voldoende.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 15:16

@soesita: dan schelen ze niet veel. Merel is van 08/03/06 ...
Voldoet een fietshelm aan de zelfde normen als een veiligheidshelm voor paardrijden?

LinnieJ_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:18

Vanaf klein's af aan groeit een kinderhoofdje al nauwlijks meer;
het zou dus kunnen zijn dat Merel een 'gewone' maat cap nodig heeft.
Al weet ik niet hoe oud ze is, dus daar ligt het ook toch nog aan. Knipoog
(We maken vaak genoeg mee in de winkel dat er mensen voor een cap komen
en dat het kindje een grotere cap dan moeder nodig heeft
waarop moeder vervolgens beweert dat dit niet kan omdat ze zoveel ouder is. Tong uitsteken )

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:58

IlsjePilsje schreef:
@soesita: dan schelen ze niet veel. Merel is van 08/03/06 ...
Voldoet een fietshelm aan de zelfde normen als een veiligheidshelm voor paardrijden?

Nee ze schelen niet veel, daarom schreef ik er de datum van Joana bij. Knipoog
Ik weet niet of de keuringen voor fiets- en paardrijhelmen exact dezelfde is, maar in elk geval worden beide soorten gekeurd volgens europese normen. Dus zo slecht kunnen die fietshelmen niet zijn, lijkt me. Vanaf dat ze echt gaat rijden ga ik denk ik wel op zoek naar een echte rijhelm voor haar, maar zolang ik ze vasthoud doe ik het op deze manier.

Ze zeggen dat het voor het beendergestel niet goed is om ze voor hun zesde jaar te laten rijden, dus tot dan zal het toch bij af en toe een paar rondjes stappen blijven.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:08

ik ben 15 en heb maat 53 van de cap. heb ik nou zo'n kleine hoofd of valt het reuze mee?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:01

Mijn neefje van 3 heeft nu al maat 53 nodig, zijn moeder ook Nagelbijten / Gniffelen
Kindje is wel klein, maar meet hoofdje maar eens na, best een reeele kans dat je niet op zoek hoeft naar een idioot klein maatje.
(zowel dan weet ik zeker dat nickyu hier op bokt wel wat voor je kan betekenen)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 01:36

Benthe is vijf en heeft nu ook maat 53. Zusje van 4 heeft maat 52.

Ik ben helemaal geen fan van casco's omdat ze snel kapot gaan. Maar goed. Benthe heeft nu een cap maat 53 op. Gewoon geleend van de manege waar ik sta. Dus dat is niet zo'n probleem. Als ze doorzet met rijden en ze dus de lessen ingaat dan krijgt ze gewoon haar eigen cap. Zusje kan met dezelfde cap doen. We stoppen gewoon een krantje in de binnen voering. Voor 1 maat gaat dat best wel.

Oh ja, ik ben de gekke tante van Benthe en Sietske die een pony voor ze heeft gekocht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 01:48

Wel een pony voor de kids kopen, maar geen geld willen uitgeven voor een tweede, belangrijke, GOED passende cap? Cool

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:38

hihi, ja inderdaad. Ze zijn nu nog spelenderwijs bezig. En niet eens zo heel vaak. Daarbij sta ik op een manege waar ze goedgekeurde caps hebben om uit te lenen. Voor die enkele keren dat ze er daadwerkelijk opzitten. Zoals ik zei. Ze krijgen een cap zodra ze wat meer gaan rijden. En hoogstwaarschijnlijk krijgen ze ook een bodyprotector.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:07

Vergeet de elleboog- en kniebeschermers niet. Haha!

Ik vond het paardrijden vroeger veel leuker, veel minder gecompliceerd als tegenwoordig. Oude skibroek aan, laazren, cappie op je kop en knolhobbelen maar. Nu kost de "nodige uitrusting" meer dan 200 euro, je hebt van alles om en aan, ik geloof echt dat wij vroeger veel meer ongecompliceerd plezier hadden.