Pony wil niet uit de wei, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Pony wil niet uit de wei, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 12:56

Mijn pony staat nu sindskort in een groep met zo'n 20 paarden. Ze heeft het daar erg naar haar zin, alleen is ze wel 1 van de 'lagere' rang.
Als ik haar dus wil pakken voor rijden, of gewoon wandelen dan galoppeert ze weg. Hoe vaak ik ook bij haar in de wei kom, ze laat zich niet zomaar pakken.

Met voer lokken lukt niet, geeft ze niks om. Boos worden helpt niet, werkt alleen maar averechts. In een hoek drijven wil niet, omdat ik vaak alleen er heen ben.

Wie heeft een tip voor mij? Mijn lol om er 3 kwartier achteraan te rennen zakt behoorlijk en ik loop met een kwaaie kop het land uit. Ik weet het, heb alleen mijzelf er maar mee maar Anouk werkt me dan echt op de zenuwen!

Help help help!!?!

Brammetje16

Re: Pony wil niet uit de wei, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:01

sup had dit eerst ook, denk dat het een kwestie van tijd is, ook heb ik samen met rianne haar vaak gevangen door middel van een longeer lijn (zo in de hoek drijven) misschien een idee?

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:09

Op kamp heb ze een paard net zo lang opgejaagt tot die inzag dat t geen zin had, na 5 minuten was t toen klaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:11

Iedere keer dat je opgeeft voordat je haar hebt, is het een winstpunt voor je pony.

Op de bokt Wiki staan adviezen. Al zullen die wat minder goed toe te passen zijn bij een paard in een kudde van 20 paarden. Mijn advies daarop: apart zetten. In de hoek drijven zou ik niet doen, komen ongelukken van.

http://www.bokt.nl/wiki/Vangen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:29

Parelli heeft er een speciale DVD voor uitgegeven. De catching game. Het gaat helemaal over hoe je je paard die in een groep staat zover krijgt om naar jou toe te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:59

Gebruikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:13

Ik ga mee met Cassidy, als apart zetten niet haalbaar is dan gewoon blijven proberen. Niet boos worden maar juist belonen als je d'r eindelijk hebt. Haal haar ook eens uit de wei zonder dat je gaat rijden, haal haar eruit, borstel haar lekker, stop d'r vol met snoepjes en doe haar weer in de wei. Als je dat regelmatig doet dan ziet ze dat bij je komen leuk is.

En misschien komt het niet helemaal goed, zo zijn paarden. Mijn paard moet ook altijd eerst nog even rennen als ik haar uit de wei haal, die kan ik ook pas na 10-15 minuten vangen, doe je niets aan.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:08

Heb precies hetzelfde gehad met een pony.
We hebben haar toen vaak uit de wei gehaald om idd alleen te borstelen, knuffelen, snoepjes geven enzo, en dan de wei weer in. Het duurt wel even maar madam staat nu al aan het hek als we er aan komen Lachen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:33

gister kon ik sup voor het eerst sinds tijden niet krijgen, had hier niet moeten zetten dat ik er geen last meer van had Clown en idd wie rende er continu met haar mee? juist ja anouk Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:28

Sowieso niet meerennen, blijf lopen, laat haar niet met rust maar kijk niet naar haar ogen, geen agressieve bewegingen maken, dan heeft ze alleen maar een reden om niet naar je toe te komen.

R0os

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:37

halster omlaten hielp by de pony van mijn zusje en een bix bakje met bix ofso mee nemen! en altijd een snoepje geven.. als je haar hebt dan he Knipoog

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:39

Marjolein_18 schreef:
Mijn pony staat nu sindskort in een groep met zo'n 20 paarden. Ze heeft het daar erg naar haar zin, alleen is ze wel 1 van de 'lagere' rang.
Als ik haar dus wil pakken voor rijden, of gewoon wandelen dan galoppeert ze weg. Hoe vaak ik ook bij haar in de wei kom, ze laat zich niet zomaar pakken.

Met voer lokken lukt niet, geeft ze niks om. Boos worden helpt niet, werkt alleen maar averechts. In een hoek drijven wil niet, omdat ik vaak alleen er heen ben.

Wie heeft een tip voor mij? Mijn lol om er 3 kwartier achteraan te rennen zakt behoorlijk en ik loop met een kwaaie kop het land uit. Ik weet het, heb alleen mijzelf er maar mee maar Anouk werkt me dan echt op de zenuwen!

Help help help!!?!

Ja dit had ik oo, de pony van mij had nog nooit met zoveel in het land gestaan,,.. en vond het allemaal wel heel erg leuk en wou er niet weg.. wij hebben elke keer wel in de hoek gedreven, maar als ik alleen was.. naja.. er zat niks anders op dan hollen xD maar naar verloop van de tyd ging het beter.. ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben..

Edit; oja.. ook altijd een halster om laten, dan kan je der makkelijk grijpen als je wel in de buurt komt Knipoog

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:56

ik heb dit probleem ook met mijn vz ze staan met 2op een wei.
brokken helpen niet, geduld ook niet want een ander meisje verzorgt daar al 2 jaar en de pony laat zich nog niet vangen dus heeft ze het opgegeven!
(maar dingen zoals opjagen ofzo vind ik geen goede optie want zo gaat het paard helemaal niet willen komen)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:35

Probeer eens om haar op te jagen. Op een gegeven moment geeft je pony zich vanzelf over.

Je kan er ook de tijd voor nemen en in de wei gaan zitten, dan wachten en wachten.... kan soms lang duren, maar uiteindelijk komt je pony ook naar je toe. Paarden zijn nieuwsgierig.

Als je eenmaal met vangen of iets bent begonnen geef dan in ieder geval niet op, want dat ziet je pony als een overwinning en gaat het de volgende keer nog moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:34

R0os schreef:
halster omlaten hielp by de pony van mijn zusje en een bix bakje met bix ofso mee nemen! en altijd een snoepje geven.. als je haar hebt dan he Knipoog

Halster omlaten ben ik geen fan van... je paard zal zich met een achterhoef achter het oor willen krabben en blijven hangen... dan kunnen ze zichzelf letterlijk ophangen... en lijkt me dat als je je paard zo terugvindt, dood in de wei, je je erg schuldig voelt...

Echt NOOIT het halster omlaten

De tips die in de Wiki staan zijn erg goed.

En verder: het klinkt zo afgezaagd, maar maak het leuk om te komen Ja
Als je het paard hebt te pakken gekregen, beloon hem met een snoepje, geef hem een lekkere goeie poetsbeurt, ga fijn met hem wandelen, wees creatief, maar doe iets wat HET PAARD leuk vindt.
Als het paard namelijk leert dat bij jou komen iets leuks betekent, komen ze na een paar keer echt wel, en staan ze voor het hek te dringen.
Maar het rijden dan? Dat kan na die eerste paar keer iets leuks doen ook wel... maar maak de dingen die je doet leuk voor het paard. Jij moet gewoon leuker zijn als de wei.

Een paard denkt echt in leuk en niet leuk. Als je hem op de kop geeft, als je hem eindelijk te pakken hebt, en je gaat daarna ook nog eens straf rijden, dan weet je heel zeker dat hij de volgende keer niet zomaar weer komt.

Als je die eerste keren op de goede manier doet, blijft je paard komen.
En staat een dominant paard jouw paard in de weg om te komen, mag je die rustig een paar goeie tikken op de borst verkopen, als jij er langs wilt, wil jij er langs, en dat dominante paard is niet de baas over jou.
En je leert je paard gelijk dat als hij bij jou is, hij veilig overal langs kan Lachen en dat maakt het voor de volgende keer dan weer makkelijker. Ja

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:42