Hoe hoogtemaat leren laarzen het beste meten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe hoogtemaat leren laarzen het beste meten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:40

Gister heb ik nieuwe leren laarzen laten aanmeten. De hoogtemaat die de winkelier genomen heeft wijkt echter zo ver af van mijn oude paar laarzen (ander merk, maar de maat is heel goed) dat ik me afvraag of hij het wel juist meet.

Wat is de beste manier om de juiste hoogte te bepalen en hoeveel cm houd je aan voor inzakken?

Judje

Re: Hoe hoogtemaat leren laarzen het beste meten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:54

ik moest op een stoel gaan zitten die in hoogte verstelbaar was en dan moesten mijn bovenbenen horizontaal naar voren en mijn onderbenen (zonder schoenen en sokken) recht naar onderen en dan van de hak tot aan waar je knie buigt.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:57

Overgens zijn er merken die van de grond naar de knieholte meten maar ook merken die van de grond zijkant naar de knie meten! Daar kan ook veel verschil inzitten!
Dus hoe is er gemeten? En voor welk merk?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:16

O.a. petrie had vroeger een ander maatsysteem en hield voor de schachthoogte de buitenzijde aan inclusief de boog.
Tegenwoordig wordt er de knieholte aangehouden.
Ik had bijv. bij mijn oude petrielaarzen hoogte maat 49 en nu heb ik bij de königs 45 cm (bij voetmaat 4,5) aangemeten gekregen.
Klopt precies aangezien dezelfde maat bij petrie nu 46 cm (bij voetmaat 5). Ik heb kuitmaat 39 en aangezien ze geen laars hadden die 1 cm lager was met dezelfde kuitmaat waren mijn oude laarzen altijd 1 cm te hoog aangemeten.

oftwel voorheen had ik voetmaat 5 (halve maat te groot, maar ik wist niet beter), schachthoogte 49 en kuitmaat 39.
Nu is het voetmaat 4,5, schachthoogte 45 en kuitmaat 39.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:52

Daar zit inderdaad vaak een verschil in.... of het merk in kwestie de hoogtemaat meet tot in de knieholte, of met de boog erbij.
In vind zelf de kniehoogte betrouwbaarder, omdat de hoogte van de boog per type laars verschilt.
Bij het meten wil men echter nog wel eens onnauwkeurig zijn. Degene die meet, moet gewoon echt in je knieholte duwen en niet twee centimeter eronder omdat ie anders je been aan moet raken Clown

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:01

Hoogte van de knieholte is ook het meest betrouwbare. De laars moet uiteindelijk daar zo goed mogelijk aansluiten. Niet te laag, want dan zijn het net pantoffels en te hoog is zeer pijnlijk.
Bij mij was het echt het verschil in de manier van maatgeving en 1 cm verschil doordat ik dacht dat ik grotere voeten had.
Nu hang ik idd wat dezelfde winkelier al vermoede met mijn been in de laars doordat de hoogte net wat te hoog is.