Mijn pony wil geen respect tonen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprilsgatje

Mijn pony wil geen respect tonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:11

Mijn pony wil geen respect tonen aan me, ik probeer vanalles! Ik wou d'r net even gaan longeren..
En onze andere pony liep in de wei daarnaast.. Dus die dacht mooi April op te gaan liggen fokken..
April sloeg steeds express op hol.. op het eerste moment kon ik d'r nog wel houden.
Maar na een paar keer hield ik d'r niet meer.. ik kreeg d'r uiteindelijk wel te pakken.. maar toen zette ze het op een lopen.. en trok me een stuk mee. Toen liet ik los omdat ik haar niet meer kon houden en trapte me, tegen m'n arm. ik naar binnen gegaan. en m'n moeder heeft d'r binnen gedaan.. eigenlijk moest ik verder gaan.. maar m'n vertrouwen is gewoon helemaal weg. Verdrietig

Kunnen jullie misschien tips geven?

Groetjes, Eline

AapjeAstrid

Re: Mijn pony wil geen respect tonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:12

Misschien is grondwerk een idee voor jou en je pony?
Je pony leert dan dat jij de meerdere bent en dat hij onderdanig moet zijn naar jou.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:12

probeer eens wat grondwerk te gaan doen.
Ik zelf vond het boek van Inge Teblick heel fijn, is gewoon te bestellen op internet en heet grondwerk.

Hoe doet je pony tijdens het poetsen enz tegen je dan?
Hoelag heb je haar en hoe oud is ze?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:13

Aprilsgatje schreef:
Mijn pony wil geen respect tonen aan me, ik probeer vanalles! Ik wou d'r net even gaan longeren..
En onze andere pony liep in de wei daarnaast.. Dus die dacht mooi April op te gaan liggen fokken..
April sloeg steeds express op hol.. op het eerste moment kon ik d'r nog wel houden.
Maar na een paar keer hield ik d'r niet meer.. ik kreeg d'r uiteindelijk wel te pakken.. maar toen zette ze het op een lopen.. en trok me een stuk mee. Toen liet ik los omdat ik haar niet meer kon houden en trapte me, tegen m'n arm. ik naar binnen gegaan. en m'n moeder heeft d'r binnen gedaan.. eigenlijk moest ik verder gaan.. maar m'n vertrouwen is gewoon helemaal weg. Verdrietig

Groetjes, Eline

ik zou zeker grondwerk gaan doen zoals ze al vorostelde
kan je als je gaat longeren niet een stuk afzetten ?
En zowizo een zweep meenemen om haar evt van je af te jagen als ze op je af komt. en ook ter verlenging van de arm gebruiken

Aprilsgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:14

Tijdens het poetsen is ze wel braaf maar soms nog erg moeilijk..
Ik heb d'r al bijna 3 jaar.. en ze is 6 jaar. Deze paar maanden is ze erg verandert.. kan het d'r aan liggen dat ze ouder wordt?

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:57

Heel erg veel met je pony bezig zijn, grondwerk, aan de hand een wandeling doen, eens lekker goed poetsen, zo bouw je echt wel vertrouwen op en zo leert je pony je ook als meerdere te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:53

Longeren en moeten luisteren als er een andere pony in het weiland loopt te rennen is ook voor een paard wat wel respect heeft en redelijk onder appel staat erg moeilijk hoor! Ze had je niet mogen trappen, maar het feit dat ze je kon raken betekend ook dat ze te dicht bij je stond.

Ik zou grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten. En als je je vertrouwen in het dier zo al kwijt bent, wat ga je doen als je er een keertje stevig van af valt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:33

Ga onder begeleiding grondwerk doen. Het is belangrijk dat je leert hoe je moet reageren in welke situatie. Als je zelf aan de slag gaat, maar hier en daar een foutje maakt die je niet goed herstelt, kan het goed zijn dat je nog meer problemen krijgt als het een dominante pony is..

Daarnaast is het niet verstandig om met je pony aan de slag te gaan als de andere pony er ook bij kan. Zet de volgende keer een stukje af, dat scheelt een hoop!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 18:42

hm, idd, met longeren misschien een stuk afzetten en haar daat mooi in longeren, maar weet je, ik denk niet dat iets zonder reden gebeurt, en idd, soms hebben ze een schup onder zijn reet nodig.. maar ik denk dat je hem ook respect moet kunnen geven, bijv als je haar longeert in die afgezette cirkel, als je dan op een begeven moment stop en je laat haar uit eigen wil bij je komen, en haar dan respect toont, en goed beloond, uitbundig belonen enzo heel blij zijn, misschien wel een brokje erbij, dat ze dan weet van goh, dit doe ik eigelijk best goed!! en idd, een zweep voor het geval dat erbij! veel succes verder

edit: ik bedoel te zeggen, als jij haar iets geeft, doet ze het ook terug!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:15

Aprilsgatje schreef:

Groetjes, Eline

ik denk niet dat het probleem is dat ze geen respect toont, maar dat ze het niet voldoende heeft ...
ze is tijdens het werk zo te horen helemaal niet met jou bezig maar met alles wat om haar heen gebeurt, aard naast de bak, etc etc
dus zou ik ervoor gaan zorgen dat ze leert dat jij baas bent en dat al;s jij aan het werk bent ze naar jou moet luisteren , en op jou moet letten en niet op de rest van de wereld
dit kan door grondwerk , maar ook door je dier consequent te leiden, duidelijk zijn , laat je paard weten wat de regels zijn, nee is nee en zal nooit ja worden en andersom
stout zijn, of respectloos zijn niet tolereren , goed gedrag belonen

paarden zitten over het algemeen niet in elkaar dat ze express gaan plagen, op hol staan etc etc ... over het algemeen heeft een actie en reden ...
bij het longeren staat de persoon die leid op de verkeerde plek en zend hierdoor de boodschap uit dat een dier harder moet (te ver naar de achterhand) of afremmen waardoor het dier gaat omdraaien n of naar binnen komen (te ver naar voren)

laat eens iemand meekijken die er verstand van heft en je kan vertellen wat je goed doet en wat je eventueel anders kan doen
en wees verder gewoon heel consquent en duidelijk naar je paard toe

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:02

Grondwerken is belangrijk,
maar het allerbelangrijkste is dat je SAMEN met GOEDE begeleiding aan het werk gaat. Grondwerken, maar ook aan de longe en onder het zadel.
Goede begeleiding is essentieel om je paardje goed voor elkaar te krijgen.
Heel veel succes en hopelijk ook weer veel plezier!

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:46

Auw, is je arm inmiddels wel alweer wat minder pijnlijk?! Het is inderdaad heel vervelend als je paard zoiets doet. Maar zoals al eerder gezegd in dit topic is het heel belangrijk dat je je paard duidelijk maakt dat jij de baas bent. Als je paard dingen om zich heen interessanter vindt dan jouw en 'bewust' gaat lopen klieren is er iets niet helemaal goed.

Misschien een heel stomme vraag maar ik ben toch benieuwd, als je paard zoiets doet voel je je dan bang of vermijd je je paarrd? Want paarden voelen vaak feilloos aan hoe ver ze kunnen gaan en sommige paarden testen je daar natuurlijk graag op uit. Ik ben zelf namelijk ook een tijd bang geweest voor een paard en ik merkte dat zodra ik erop reed of bij dr in de buurt kwam ze begon te klieren, terwijl als iemand anders dr reed er niks aan de hand was...

Zoals al eerder is gezegd is grondwerk doen met je paardje in zon situatie een goed idee. Geef haar in ieder geval aandacht en corrigeer haar gelijk, ook als ze tijdens het poetsen vervelend doet, laat gelijk weten als je paard iets doet wat jij niet wil. Een andere tip ga gewoon eens een stuk met haar aan de longe lopen en laat haar stoppen zodra jij stopt (ook gebruikmakend van je stem). Zodra ze braaf is beloon je haar. Niet alleen in de wei lopen maar loop ook gewoon eens met haar naar plekken wat ze niet zo goed kent zodat jij haar moet leiden. Zo bouw je steeds meer een vertrouwensband op met je paard en dat is belangrijk om te laten weten dat jij de meerdere bent van je paard. Zodra ze hier braaf naar luistert zou je bijvoorbeeld ook oefeningetjes kunnen doen zoals over een deken lopen en wapperende dingen laten passeren (misschien kan ze dit wel al heel goed hoor *LOL*. Als laatste zou je kunnen proberen om eens met zn 2en te longeren, dit voelt misschien prettiger aan (samen sta je sterk). Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat de aandacht van je paard bij jou is! Lachen

Ok, sorry voor mijn lange verhaal Bloos! Maar ik hoop dat je er wat aan heb!

ptricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:08

Als je de (naar jou inziens) beste tips hierboven beschreven opvolgt, dan wil ik er graag een korte aanvulling opgeven.

Als je werkt met dieren, of het nu honden, paarden of voor mij een part kamelen zijn... Met dieren moet je ALTIJD consequent zijn.

Wil je dat je pony netjes stil staat met op en af stijgen, dan zul je dat altijd consequent moeten doen. In het begin kost dat wat moeite, maar uiteindelijk zal voor je pony een (aangeleerde en goede) gewoonte worden. Maar als je al een keer denkt van ach... We zijn in het bos en hij is zo vrolijk en tja wat maakt het toch uit. Dan kun je weer helemaal opnieuw beginnnen.

Dus ga werken met je pony en BLIJF CONSEQUENT, wat gister niet mocht mag vandaag nog steeds niet en volgende week mag het ook niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:20

ptricia schreef:
Dus ga werken met je pony en BLIJF CONSEQUENT, wat gister niet mocht mag vandaag nog steeds niet en volgende week mag het ook niet.

Dat zeg ik nou ook altijd!
Daarnaast: het belonen. Wat ik zelf altijd doe: ik geef een commando, luistert het paard, dan beloon ik. Luistert het paard niet? Dan een wat 'sterker' commando. Luistert het paard belonen ander nog een keer het commando versterken.
In het kort: vervolg ELK commande met:
1. Hetzelfde commando maar dan sterker, of
2. Een beloning.
Als je dit volhoudt zul je zien dat je zelf ook meer op het 'goede' gaat focussen, waardoor je zelf positiever wordt en dat werkt vaak ook door op de paarden.